Czy edukacja artystyczna odżyje?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawujące nadzór nad edukacją artystyczną w Polsce, zapowiada zmiany systemu kształcenia w szkolnictwie artystycznym oraz przekazuje dodatkowe miliony złotych na dofinansowanie rozwoju infrastruktury. Powstanie zespołu sal wielofunkcyjnych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki oraz rozbudowa Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie to kolejne inwestycje pochodzące ze środków unijnych, które niedawno zostały przypieczętowane umowami.photo: sxc.hu

Edukacja artystyczna to jeden z priorytetów działań resortu, który pod swoimi skrzydłami posiada 365 publicznych oraz 310 niepublicznych placówek szkolnictwa artystycznego. Należą do nich m.in. szkoły muzyczne I i II stopnia, ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych, licea plastyczne, szkoły baletowe, pomaturalne szkoły bibliotekarstwa i animatorów kultury a także uczelnie artystyczne. Instytucje te umożliwiają uzdolnionym dzieciom i młodzieży kształcenie się w poszczególnych dziedzinach sztuki. Ministerstwo Kultury kładzie szczególny nacisk na powstawanie szkół artystycznych I i II stopnia, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach takich jak Suwałki, Bielsko-Biała, Radom czy Sanok. Dzięki tworzeniu nowych placówek, coraz więcej utalentowanych dzieci będzie miało szansę na rozwój swoich pasji pod okiem wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej w miejscu zamieszkania.

„Dla mnie priorytetem zawsze była edukacja kulturalna i artystyczna. Zależy mi na doprowadzeniu do sytuacji takiej, aby infrastruktura szkolnictwa artystycznego była na europejskim poziomie” - mówi Minister Kultury Bogdan Zdrojewski.

Zwiększenie dostępności do oferty edukacyjnej szkół artystycznych to nie jedyne zmiany wdrażane przez MKiDN. Resort przygotowuje nowe rozwiązania dotyczące szkolnictwa artystycznego I i II stopnia w zakresie zwiększania roli gry i pracy w zespole w procesie edukacji młodych adeptów sztuki, lepszej korelacji treści przedmiotów oraz zwiększenia autonomii dyrektorów szkół w procesie zarządzania. Koncepcje projektów zostały opracowane przez resort w porozumieniu z ekspertami i przedstawicielami środowisk szkolnictwa artystycznego. Przygotowane założenia czekają na konsultacje społeczne, które mogą skutkować wprowadzeniem dodatkowych modyfikacji.

Proponowane zmiany istniejącego systemu mają służyć jego dostosowaniu do aktualnych potrzeb oraz wyzwań przyszłości. Za koniecznością wprowadzania modyfikacji przemawia dynamiczna sytuacja na rynku pracy, niepokojące tendencje demograficzne, obniżenie wieku realizacji obowiązku szkolnego, rozwój nowych technologii oraz zobowiązanie ustawowe wprowadzenia w szkolnictwie artystycznym od 2014 roku Krajowych Ram Kwalifikacji. Będą one zobowiązywały nauczycieli do opisywania efektów kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji.

Warto jednak zwrócić uwagę, że proponowane działania MKiDN to za mało. Edukacja artystyczna musi być obecna we wszystkich typach szkół, a nie tylko artystycznych. Może zatem należy gruntownie przemyśleć pozycję kształcenia przez kontakt ze sztuką i kształcenia umiejętności artystycznych w programach szkolnych (zobacz: Jakich zmian potrzebujemy?)?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie