O czym jeszcze zapomina dziś szkoła?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od pewnego czasu funkcjonuje kolejne - ukute przez socjologów - określenie uczniów uczęszczających obecnie do szkoły. Mówi się o nim pokolenie 3F: fun, friends and feedback (zabawa, przyjaciele i natychmiastowa informacja zwrotna). Czy to jest dla nich najważniejsze?(C) Andrey Kiselev - Fotolia.com

Rzadko już kwestionuje się charakterystykę generacji dzisiejszych uczniów określając ich za pomocą takich zachowań jak: brak zaangażowania, postawę roszczeniową, brak cierpliwości, niską etykę, brak zainteresowania, kwestionowanie autorytetów i brak kultury uczenia się. Do tego wylicza się jeszcze deficyt uwagi, wszechobecną praktykę plagiatowania i brak kompetencji społecznych. Cechy te to prawdziwe dziś wyzwanie dla nauczycieli i pytanie, co zrobić, aby bardziej zaangażować naszych uczniów, jak zmienić te postawy i jaka jest w tym rola samej szkoły?

Planując zmianę środowiska uczenia się ucznia należy uwzględniać pięć trendów zmieniających edukację:

  • Szkoła przestała być głównym źródłem dostarczania wiedzy.
  • Następuje zmiana roli nauczyciela w procesie uczenia się i nauczania.
  • Czynnikiem sukcesu staje się umiejętność przyswajania informacji oraz wyciągania samodzielnych wniosków.
  • Praca polega na obróbce informacji i budowaniu wiedzy.
  • Nurt globalizacji wymusza wykorzystanie wiedzy, czerpanie wzorców z różnych kultur i współdziałanie przekraczające granice krajów i kontynentów.

Część z powyższych trendów trudno kwestionować. Dla wielu z nas są oczywiste. W tej sytuacji niemożliwym jest już podważanie istotnej roli nauczyciela. Jednak kluczem jego skuteczności jest posiadanie pięciu ważnych cech: poczucie własnej wartości, proaktywność, poczucie obfitości, pozytywne myślenie, spójność wewnętrznej.

To praca nad własnym rozwojem i doskonaleniem swoich cech charakteru i nawyków skutecznego działania. Aby pomóc uczniom w rozwoju ich talentów, pasji, zaangażowania i budowaniu charakteru, samemu należy być osobą, która ma w sobie ukształtowane te cechy. To jedno z najważniejszych zadań, przed którym stoi nauczyciel w szkole, która ma być miejscem zapewnienia potrzeb psychicznych uczniów, miejscem uczenia się ucznia i rozwijania kompetencji kluczowych.

Jakich umiejętności potrzebuje nauczyciel dziś w szkole? Postulowany profil kompetencyjny wygląda zupełnie inaczej, niż jeszcze piętnaście lat temu. A poziom osiągnięć każdej z kompetencji wymaga zupełnie nowego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Dziś w programach studiów brak jest zupełnie treści związanych z budowaniem wiedzy na temat motywowania, skutecznej komunikacji, wiedzy o mózgu, pracy nad samorozwojem.

Szkoła zapomniała dziś nie tyko o uczniu stawiając w centrum zainteresowań testy i egzaminy zewnętrzne, ale również o innowacyjnym systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum w Słupsku)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie