O czym jeszcze zapomina dziś szkoła?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od pewnego czasu funkcjonuje kolejne - ukute przez socjologów - określenie uczniów uczęszczających obecnie do szkoły. Mówi się o nim pokolenie 3F: fun, friends and feedback (zabawa, przyjaciele i natychmiastowa informacja zwrotna). Czy to jest dla nich najważniejsze?(C) Andrey Kiselev - Fotolia.com

Rzadko już kwestionuje się charakterystykę generacji dzisiejszych uczniów określając ich za pomocą takich zachowań jak: brak zaangażowania, postawę roszczeniową, brak cierpliwości, niską etykę, brak zainteresowania, kwestionowanie autorytetów i brak kultury uczenia się. Do tego wylicza się jeszcze deficyt uwagi, wszechobecną praktykę plagiatowania i brak kompetencji społecznych. Cechy te to prawdziwe dziś wyzwanie dla nauczycieli i pytanie, co zrobić, aby bardziej zaangażować naszych uczniów, jak zmienić te postawy i jaka jest w tym rola samej szkoły?

Planując zmianę środowiska uczenia się ucznia należy uwzględniać pięć trendów zmieniających edukację:

  • Szkoła przestała być głównym źródłem dostarczania wiedzy.
  • Następuje zmiana roli nauczyciela w procesie uczenia się i nauczania.
  • Czynnikiem sukcesu staje się umiejętność przyswajania informacji oraz wyciągania samodzielnych wniosków.
  • Praca polega na obróbce informacji i budowaniu wiedzy.
  • Nurt globalizacji wymusza wykorzystanie wiedzy, czerpanie wzorców z różnych kultur i współdziałanie przekraczające granice krajów i kontynentów.

Część z powyższych trendów trudno kwestionować. Dla wielu z nas są oczywiste. W tej sytuacji niemożliwym jest już podważanie istotnej roli nauczyciela. Jednak kluczem jego skuteczności jest posiadanie pięciu ważnych cech: poczucie własnej wartości, proaktywność, poczucie obfitości, pozytywne myślenie, spójność wewnętrznej.

To praca nad własnym rozwojem i doskonaleniem swoich cech charakteru i nawyków skutecznego działania. Aby pomóc uczniom w rozwoju ich talentów, pasji, zaangażowania i budowaniu charakteru, samemu należy być osobą, która ma w sobie ukształtowane te cechy. To jedno z najważniejszych zadań, przed którym stoi nauczyciel w szkole, która ma być miejscem zapewnienia potrzeb psychicznych uczniów, miejscem uczenia się ucznia i rozwijania kompetencji kluczowych.

Jakich umiejętności potrzebuje nauczyciel dziś w szkole? Postulowany profil kompetencyjny wygląda zupełnie inaczej, niż jeszcze piętnaście lat temu. A poziom osiągnięć każdej z kompetencji wymaga zupełnie nowego systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Dziś w programach studiów brak jest zupełnie treści związanych z budowaniem wiedzy na temat motywowania, skutecznej komunikacji, wiedzy o mózgu, pracy nad samorozwojem.

Szkoła zapomniała dziś nie tyko o uczniu stawiając w centrum zainteresowań testy i egzaminy zewnętrzne, ale również o innowacyjnym systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum w Słupsku)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie