Doskonalenie nauczycieli a odwrócona lekcja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Doskonalenie jest nieodłącznie wpisane w nasz rozwój i pracę. Ma sens, gdy ściśle łączy się z motywacją i poczuciem autonomii, niezależności, osobistej wolności. Ważne jest pytanie, jak w obecnych warunkach podnieść skuteczność naszego doskonalenia? Jak obudzić poczucie odpowiedzialności za siebie i swój rozwój? Jak można do tego wykorzystać walory „odwróconej lekcji - odwróconej edukacji”?fot. Fotolia.com

Dydaktyka lubi różnorodność

Dydaktyka badająca edukacyjne procesy i zjawiska ustala oraz proponuje stosowanie określonych zasad dydaktycznych oraz strategii działania. Jest ich sporo i mają różna wartość. Najważniejszą i chyba starą jak świat, jest zasada różnorodności treści i metod nauczania - uczenia się. Ważna jest też samodzielność i odpowiedzialność człowieka (ucznia, nauczyciela), którą niektórzy określają ideałem wychowania.

Doskonalenie wymaga odpowiedniej aktywności, nastawienia i zaangażowania się. Może przebiegać różnie, ale najważniejsze jest pogłębione rozumienie, że jest ono nieodłącznie wpisane w nasz osobisty i zawodowy rozwój, a od jego poziomu zależy skuteczność nauczycielskiej pracy. Ma prawdziwy sens, gdy ściśle łączy się z motywacją oraz poczuciem autonomii, niezależności i osobistej wolności. Ważne więc jest w obecnych warunkach podniesienie skuteczności osobistego i zawodowego doskonalenia nauczycieli oraz obudzenie ich poczucia odpowiedzialności za siebie i swój rozwój.

Dobrze zacząć od ciekawości

Dobrze jest, ze względu na potrzebę osiągania większego zaciekawienia uczniów tematem na początku lekcji, skupienia ich uwagi i myślenia, śmiało zaskoczyć ich czymś i odważnie łamać dydaktyczne schematy. Z pewnością dotyczy to także burzenia oświatowych i szkolnych paradoksów, aby uczenie się było ciekawe dla uczniów, a szkolenie motywujące dla nauczycieli. Chodzi przede wszystkim o skuteczne wywieranie wpływu na uczestników uczenia się, szkolenia.

Do osiągania wysokiej aktywności uczących się potrzebne jest spełnienie różnych jej warunków. Pierwszym krokiem wydaje się być rozbudzenie ciekawości poznawczej i skupienie uwagi. Bo jeśli prawdą jest, że danym tematem, problemem czy przedmiotem nauczania można zaciekawić każdego (patrz: „Biologią można zaciekawić każdego” BwS 4/2012) - to z pewnością można to osiągnąć także na każdym innym przedmiocie nauczania, a także w pracy z nauczycielami. Stąd rodzące się też pytanie, dlaczego i jak można zaciekawić nauczycieli tematem szkolenia oraz doskonalenia się?

Dominująca rola samodzielności

Dość popularna, a może modna, jest ostatnio idea „odwróconej lekcji”. Warto więc rozumieć sam termin „odwrócona lekcja - odwrócona edukacja” (odwrócona klasa, odwrócona szkoła) - kojarzy się dość różnie, ale przede wszystkim z odwróceniem czegoś do góry nogami. Dla zorientowanych w nowościach nauczycieli, „odwrócona lekcja” kojarzy się z interesującą edukacyjną innowacją XXI wieku, która wyraźnie stawia na samodzielność uczenia się i działania uczniów oraz tworzenie własnych filmów. Proponuje radykalnie zmienić styl organizowania szkolnego nauczania - uczenia się uczniów, burzy dotychczasowe reguły lekcyjnego działania i łamie tradycyjne schematy dydaktyczne.

Do istotnych więc problemów należy pytanie o sens i znaczenie tej odwróconej lekcji - odwróconej edukacji oraz możliwość jej wykorzystania w zawodowym doskonaleniu nauczycieli? Warto też zastanowić się, czy są realne możliwości zastosowania w szkole tej interesującej, ale i intrygującej strategii w edukacji i doskonaleniu nauczycieli. Stąd pytania:

  1. Jak zorganizować odwrócone szkolenie (kurs, warsztaty) nauczycieli?
  2. Jak przeorganizować szkolenia nauczycieli, aby osiągnąć wyższą ich skuteczność i lepszą jakość?
  3. Jak i dlaczego wykorzystać zalety „odwróconej edukacji” w rozwijaniu samodzielności myślenia i działania nauczycieli oraz ich i odpowiedzialności?
  4. Dlaczego warto poznać, zrozumieć szanse zawarte w tej innowacji i jak je w edukacyjnej praktyce sprawnie wykorzystać w szkolnym WDN?

Doskonalenie domaga się samodzielności

Dydaktycznym problemem naszych szkoleń jest stosunkowo niska samodzielność i aktywność słuchaczy. W „odwróconej lekcji” występuje odwrócenie ról. To uczniowie przygotowują fragmenty lekcji, własne filmy i prezentacje oraz pokazują je na zajęciach. Popularyzuje potrzebę tworzenia własnych filmów i wykorzystywania otwartych zasobów Internetu. Edukacja, która ma być odwrócona, jest interesującą innowacją, którą warto poznać i wykorzystać w szkole i doskonaleniu nauczycieli. „Odwrócona lekcja” może być zbudowana tradycyjnie wg dydaktycznych schematów poszczególnych typów lekcji opisanych w dydaktyce: problemowej czy ćwiczeniowej, ale inaczej zorganizowana. Chodzi o znacznie większą aktywność, inicjatywność i samodzielność uczestników uczenia się (doskonalenia) podczas zajęć.

Doskonalenie domaga się odpowiednio wysokiej samodzielności nauczycieli, ich aktywności i zaangażowania się. Poziom zaś aktywności nauczycieli uczestników szkoleń jest różny. A przecież wiadomo od dawna, że poziom aktywności uczestników szkolenia warunkuje efekty ich uczenia się, doskonalenia czy też innych działań. Stąd pytanie, jak podnieść skuteczność form zawodowego doskonalenia nauczycieli? (cdn).

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie