Szkoła wielu możliwości

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego prowadzona na warszawskim Bemowie od 28 lat jest dla wielu osób inspiracją dla wprowadzania zmian w szkolnictwie, tak publicznym, jak i niepublicznym. W związku z konferencją INSPIR@CJE 2018 dyrektor szkoły Jarosław Pytlak zaprezentował autorską koncepcję „szkoły wielu możliwości” (przygotowaną wspólnie z Ewą Pytlak), która w podsumowuje dotychczasowe lata działalności i poszukiwania znalezienia najbardziej odpowiedniej formuły szkoły.

Szkoła Podstawowa nr 24 STO nie jest małą placówką – liczy sobie obecnie nieco ponad 400 uczniów i ponad 60 nauczycieli. Łącznie szkołę opuściło już 21 roczników absolwentów, czyli ponad 1000 osób.

„Szkoła, nawet ta tradycyjna – pruska – nie jest aż tak zła, jak ją najczęściej widzimy (…) Życie w oczekiwaniu, że wszystko będzie super, jest bardzo ciężkie” – mówił Jarosław Pytlak podczas INSPIR@CJI. „Bardzo mało jest w Polsce szkół, które radykalnie odbiegają od standardów”.

Jego koncepcja szkoły budowała się stopniowo, często metodą prób i błędów oraz poszukiwań odpowiedniego podejścia. Realizowana jest konsekwentnie od ok. 2004 roku.

Szkoła wg Jarosława Pytlaka jest społecznością funkcjonującą w oparciu o system wartości: odpowiedzialność, prawość i dzielność. Niezbędnym jej składnikiem są relacje między ludźmi oparte na otwartości, życzliwości i aktywności. Słowo „wiele”, które zostało użyte do opisania tej koncepcji może mieć różne znaczenia:
- w tej szkole jest wiele dróg edukacyjnych (dopasowanych do ucznia),
- wiele form aktywności (być może lekcje jest to najmniej ważna część tego, co w szkole się dzieje),
- wiele możliwości indywidualnego działania – samorealizacja,
- wiele dróg indywidualnego rozwoju,
- wiele indywidualnych decyzji do podejmowania – dzieci muszą mieć możliwość brania odpowiedzialności za swój proces uczenia się w szkole.

Jak zauważa dyrektor szkoły, w tej koncepcji nastąpiła zmiana paradygmatu: zamiast „zadaniem szkoły jest uczyć” przyjęto założenie, że zadaniem szkoły jest wychowywać. Sporo stąd inspiracji i zapożyczeń z harcerstwa „drogowskaz moralny, samowychowanie, mieszana wiekowo grupa (w szkole wiele działań daję okazję do działania grupowo), nauczyciel bardziej jako starszy brat/starsza siostra („drużynowy”).” Jest to bardziej szkoła „ korczakowska”- więcej jest odwołań do metod wychowawczych, a nie do nauczania.

Warto na koniec dodać, że szkoła ta jest niezwykle popularna wśród uczniów i rodziców, mimo (konsekwentnie) ostatniego miejsca w rankingach szkół (to dowód na to, jak rankingi potrafią skutecznie utrudnić ocenę rzeczywistej jakości pracy szkoły).

Zapraszamy na wystąpienie Jarosława Pytlaka (przepraszamy za jakość dźwięku):

Skecznotka w wykonaniu Wiesławy Mitulskiej (dziękujemy):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie