Szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego prowadzona na warszawskim Bemowie od 28 lat jest dla wielu osób inspiracją dla wprowadzania zmian w szkolnictwie, tak publicznym, jak i niepublicznym. W związku z konferencją INSPIR@CJE 2018 dyrektor szkoły Jarosław Pytlak zaprezentował autorską koncepcję „szkoły wielu możliwości” (przygotowaną wspólnie z Ewą Pytlak), która w podsumowuje dotychczasowe lata działalności i poszukiwania znalezienia najbardziej odpowiedniej formuły szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 24 STO nie jest małą placówką – liczy sobie obecnie nieco ponad 400 uczniów i ponad 60 nauczycieli. Łącznie szkołę opuściło już 21 roczników absolwentów, czyli ponad 1000 osób.
„Szkoła, nawet ta tradycyjna – pruska – nie jest aż tak zła, jak ją najczęściej widzimy (…) Życie w oczekiwaniu, że wszystko będzie super, jest bardzo ciężkie” – mówił Jarosław Pytlak podczas INSPIR@CJI. „Bardzo mało jest w Polsce szkół, które radykalnie odbiegają od standardów”.
Jego koncepcja szkoły budowała się stopniowo, często metodą prób i błędów oraz poszukiwań odpowiedniego podejścia. Realizowana jest konsekwentnie od ok. 2004 roku.
Szkoła wg Jarosława Pytlaka jest społecznością funkcjonującą w oparciu o system wartości: odpowiedzialność, prawość i dzielność. Niezbędnym jej składnikiem są relacje między ludźmi oparte na otwartości, życzliwości i aktywności. Słowo „wiele”, które zostało użyte do opisania tej koncepcji może mieć różne znaczenia:
- w tej szkole jest wiele dróg edukacyjnych (dopasowanych do ucznia),
- wiele form aktywności (być może lekcje jest to najmniej ważna część tego, co w szkole się dzieje),
- wiele możliwości indywidualnego działania – samorealizacja,
- wiele dróg indywidualnego rozwoju,
- wiele indywidualnych decyzji do podejmowania – dzieci muszą mieć możliwość brania odpowiedzialności za swój proces uczenia się w szkole.
Jak zauważa dyrektor szkoły, w tej koncepcji nastąpiła zmiana paradygmatu: zamiast „zadaniem szkoły jest uczyć” przyjęto założenie, że zadaniem szkoły jest wychowywać. Sporo stąd inspiracji i zapożyczeń z harcerstwa „drogowskaz moralny, samowychowanie, mieszana wiekowo grupa (w szkole wiele działań daję okazję do działania grupowo), nauczyciel bardziej jako starszy brat/starsza siostra („drużynowy”).” Jest to bardziej szkoła „ korczakowska”- więcej jest odwołań do metod wychowawczych, a nie do nauczania.
Warto na koniec dodać, że szkoła ta jest niezwykle popularna wśród uczniów i rodziców, mimo (konsekwentnie) ostatniego miejsca w rankingach szkół (to dowód na to, jak rankingi potrafią skutecznie utrudnić ocenę rzeczywistej jakości pracy szkoły).
Zapraszamy na wystąpienie Jarosława Pytlaka (przepraszamy za jakość dźwięku):
Skecznotka w wykonaniu Wiesławy Mitulskiej (dziękujemy):
***
Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl
Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.
Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.
Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).