O czym musisz pamiętać, tworząc innowacje edukacyjne

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W pracy z nauczycielami i dyrektorami często słyszę: „Czy może Pani przyjechać i pomóc nam zlikwidować dzwonek w szkole?” „Powinniśmy w tym roku zrezygnować z ocen, jak to zrobić?” „Wprowadziłam przerwę pod chmurką i nauczyciele nie chcą dyżurować na dworze. Co robić?” Jak Polska długa i szeroka, w wielu szkołach kadra dyrektorska, z reguły z dyrektorem na czele, chce wprowadzać innowacje. Niestety, często ta zmiana jest sama w sobie mało nowatorska, co więcej – często kończy się porażką. Powstają tony dokumentów, frustracja wszystkich rośnie, a „nowe” rozwiązanie nie sprawdza się lub zostaje wstrzymane.

Po co chcecie zmieniać? W czym ma to pomóc?

Pytam dyrektorów i nauczycieli. Rozpoczynam rozmowę na temat tego, w czym zaplanowane działania mają pomóc, czy wpisują się w szersze myślenie o potrzebie zmiany, czy rozwiązanie konkretnego problemu. Często moje pytania budzą konsternację, czasem złość, że nie podałam recepty, często rozmówczyni lub rozmówca wycofuje się. A ja drążę. Po co Wam ta innowacja? Czy chcecie rozwijać kompetencje uczniów? A może chcecie rozwijać ich samodzielność? Być może troska o zrównoważony model pracy i dobrostan jest tym, co w Waszej szkole ważne?

W poszukiwaniu celu

Te przykładowe pytania pozwalają rozpocząć proces myślenia o innowacjach w nowym kontekście. Odwraca się perspektywa, już nie „co” robimy, a „po co” nadaje sens działaniom. To oczywiście początek drogi innowatora. W moim przypadku takim celem było odczarowanie nudy na typowym języku polskim i angażowanie uczniów w proces uczenia się. Zaczęłam zatem szukać inspiracji, ciekawych metod, z czasem wymyślałam zadania, potem to uczniowie byli mistrzami w projektowaniu pracy zespołowej i zadań. Wspólnie tworzyliśmy projekty społeczne lub przedstawienia bez scenariusza, bazujące na improwizacji. Później, jako dyrektorka szkoły, postanowiłam to odczarowywanie nudy na lekcjach przenieść na poziom całej szkoły. Krok po kroku, budując nieformalny system uczenia się nauczycieli od siebie, prowadzenia lekcji opartych choćby częściowo na współpracy czy innych metodach angażujących. Z czasem nauczyciele stawali się innowatorami, którzy razem z uczniami tworzyli nowe, ciekawe przedsięwzięcia, w tym między innymi tygodnie tematyczne czy ogólnopolską konferencję.

Ja – innowator/ka

Gdy sens wyznaczy nam kierunek myślenia, zadbajmy o dobrą komunikację (bardzo ważne jest to, jak i co mówimy o zmianie). Pielęgnujmy odwagę do testowania i oswajania błędów. Praktykujmy refleksyjność oraz cierpliwość. Na owoce innowacyjnych działań czasem długo trzeba poczekać. A przecież tak naprawdę liczy się proces zmiany oraz rozwijanie naszych i uczniowskich kompetencji.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2020:

A tu jeszcze sketchnotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie