O czym musisz pamiętać, tworząc innowacje edukacyjne

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W pracy z nauczycielami i dyrektorami często słyszę: „Czy może Pani przyjechać i pomóc nam zlikwidować dzwonek w szkole?” „Powinniśmy w tym roku zrezygnować z ocen, jak to zrobić?” „Wprowadziłam przerwę pod chmurką i nauczyciele nie chcą dyżurować na dworze. Co robić?” Jak Polska długa i szeroka, w wielu szkołach kadra dyrektorska, z reguły z dyrektorem na czele, chce wprowadzać innowacje. Niestety, często ta zmiana jest sama w sobie mało nowatorska, co więcej – często kończy się porażką. Powstają tony dokumentów, frustracja wszystkich rośnie, a „nowe” rozwiązanie nie sprawdza się lub zostaje wstrzymane.

Po co chcecie zmieniać? W czym ma to pomóc?

Pytam dyrektorów i nauczycieli. Rozpoczynam rozmowę na temat tego, w czym zaplanowane działania mają pomóc, czy wpisują się w szersze myślenie o potrzebie zmiany, czy rozwiązanie konkretnego problemu. Często moje pytania budzą konsternację, czasem złość, że nie podałam recepty, często rozmówczyni lub rozmówca wycofuje się. A ja drążę. Po co Wam ta innowacja? Czy chcecie rozwijać kompetencje uczniów? A może chcecie rozwijać ich samodzielność? Być może troska o zrównoważony model pracy i dobrostan jest tym, co w Waszej szkole ważne?

W poszukiwaniu celu

Te przykładowe pytania pozwalają rozpocząć proces myślenia o innowacjach w nowym kontekście. Odwraca się perspektywa, już nie „co” robimy, a „po co” nadaje sens działaniom. To oczywiście początek drogi innowatora. W moim przypadku takim celem było odczarowanie nudy na typowym języku polskim i angażowanie uczniów w proces uczenia się. Zaczęłam zatem szukać inspiracji, ciekawych metod, z czasem wymyślałam zadania, potem to uczniowie byli mistrzami w projektowaniu pracy zespołowej i zadań. Wspólnie tworzyliśmy projekty społeczne lub przedstawienia bez scenariusza, bazujące na improwizacji. Później, jako dyrektorka szkoły, postanowiłam to odczarowywanie nudy na lekcjach przenieść na poziom całej szkoły. Krok po kroku, budując nieformalny system uczenia się nauczycieli od siebie, prowadzenia lekcji opartych choćby częściowo na współpracy czy innych metodach angażujących. Z czasem nauczyciele stawali się innowatorami, którzy razem z uczniami tworzyli nowe, ciekawe przedsięwzięcia, w tym między innymi tygodnie tematyczne czy ogólnopolską konferencję.

Ja – innowator/ka

Gdy sens wyznaczy nam kierunek myślenia, zadbajmy o dobrą komunikację (bardzo ważne jest to, jak i co mówimy o zmianie). Pielęgnujmy odwagę do testowania i oswajania błędów. Praktykujmy refleksyjność oraz cierpliwość. Na owoce innowacyjnych działań czasem długo trzeba poczekać. A przecież tak naprawdę liczy się proces zmiany oraz rozwijanie naszych i uczniowskich kompetencji.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2020:

A tu jeszcze sketchnotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie