Codziennie popełniamy błędy. Niektórych nawet nie zauważamy, niektóre zauważamy tak bardzo, że staramy się je ukrywać lub nie przyznawać się do ich popełniania. A przecież to dzięki błędom świat zyskał żarówkę, coca colę czy viagrę. Pomimo zysków nadal traktujemy błędy jako niechcianych towarzyszy naszego życia. Trudno nam zaakceptować swoje i cudze mylenie się... Ale może spróbujemy?
Miejscem, które często nie sprzyja popełnianiu błędów jest szkoła, a przecież błędy:
- są elementem procesu uczenia,
- wskazują na konkretną trudność, która towarzyszy uczeniu,
- są źródłem informacji dla ucznia i nauczyciela,
- służą wyjaśnianiu mechanizmów, które doprowadziły do niego,
- dają świadectwo postępu w uczeniu.
Dzieje się tak wtedy, gdy błąd jest informacją o uczeniu, a nie staje się powodem do wystawienia stopnia i zakończenia procesu uczenia. Czas zatem na oswajanie błędów w szkole. Aby to zrobić:
- przyznawaj się do błędów, które popełniłeś na lekcji i nie ukrywaj ich,
- jeśli czegoś nie wiesz, to powiedz o tym uczniom,
- buduj wiarę uczniów w siebie,
- pozwól się mylić,
- zauważaj częściej to, co dobre,
- zachęcaj, jeśli uczniowie natrafią na przeciwności,
- stosuj informację zwrotną, ocenę koleżeńską i „jeszcze nie,”
- odsyłaj, w razie kłopotów ze zrozumieniem, do innych uczniów, żeby wyjaśnili materiał,
- buduj wytrwałość w pokonywaniu przeszkód,
- proponuj zadania z błędami.
Uczmy na błędach!
A teraz zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na temat roli błędu w edukacji podczas INSPIR@CJI 2022 w Warszawie:
I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy za udostępnienie!):
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Dorota Kujawa-Weinke jest nauczycielką w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 8 w Gdańsku. Trenerka, mentorka, prelegentka i współorganizatorka wielu konferencji edukacyjnych. Otrzymała tytuł Edukatora Roku 2020 w edycji online. Członkini społeczności Superbelfrzy RP.