O roli błędu w uczeniu i relacjach

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Codziennie popełniamy błędy. Niektórych nawet nie zauważamy, niektóre zauważamy tak bardzo, że staramy się je ukrywać lub nie przyznawać się do ich popełniania. A przecież to dzięki błędom świat zyskał żarówkę, coca colę czy viagrę. Pomimo zysków nadal traktujemy błędy jako niechcianych towarzyszy naszego życia. Trudno nam zaakceptować swoje i cudze mylenie się... Ale może spróbujemy?

Miejscem, które często nie sprzyja popełnianiu błędów jest szkoła, a przecież błędy:

  • są elementem procesu uczenia,
  • wskazują na konkretną trudność, która towarzyszy uczeniu,
  • są źródłem informacji dla ucznia i nauczyciela,
  • służą wyjaśnianiu mechanizmów, które doprowadziły do niego,
  • dają świadectwo postępu w uczeniu.

Dzieje się tak wtedy, gdy błąd jest informacją o uczeniu, a nie staje się powodem do wystawienia stopnia i zakończenia procesu uczenia. Czas zatem na oswajanie błędów w szkole. Aby to zrobić:

  • przyznawaj się do błędów, które popełniłeś na lekcji i nie ukrywaj ich,
  • jeśli czegoś nie wiesz, to powiedz o tym uczniom,
  • buduj wiarę uczniów w siebie,
  • pozwól się mylić,
  • zauważaj częściej to, co dobre,
  • zachęcaj, jeśli uczniowie natrafią na przeciwności,
  • stosuj informację zwrotną, ocenę koleżeńską i „jeszcze nie,”
  • odsyłaj, w razie kłopotów ze zrozumieniem, do innych uczniów, żeby wyjaśnili materiał,
  • buduj wytrwałość w pokonywaniu przeszkód,
  • proponuj zadania z błędami.

Uczmy na błędach!

A teraz zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na temat roli błędu w edukacji podczas INSPIR@CJI 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy za udostępnienie!):

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Kujawa-Weinke jest nauczycielką w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 8 w Gdańsku. Trenerka, mentorka, prelegentka i współorganizatorka wielu konferencji edukacyjnych. Otrzymała tytuł Edukatora Roku 2020 w edycji online. Członkini społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie