Zmiana w drodze, droga w zmianie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„To nie ministrowie robią rewolucję”, powiedział Ken Robinson i bardzo się z nim zgadam. Nazywam się Ewa Radanowicz, od 42 lat pracuje w edukacji i dla edukacji. 32 lat dzielę się dobrymi praktykami, 22 lat intensywnie pracuję w roli trenera, mentora, coacha, lidera, wizjonera edukacyjnych zmian. Podliczyłam, że do końca 2023 r. odbyłam ponad 1 100 000 km edukacyjnych podróży nie tylko po Polsce...

Przez te wszystkie lata pełniłam wiele ról i współpracowałam z różnymi osobami, organizacjami i instytucjami. Dzięki temu mam obraz edukacji „od środka”. Kiedy oglądam się za siebie, widzę wiele podjętych i zrealizowanych inicjatyw. Widzę nauczycielki i nauczycieli, którzy oddolnie nadają ton i sens polskiej edukacji, widzę dyrektorki i dyrektorów, którzy pomimo wielu trudności robią swoje i tworzą wyjątkowe miejsca dla swoich uczniów i uczennic. 

Równocześnie widzę długą listę Pań/Panów ministrów edukacji, którzy z dużą częstotliwością zmieniają się w ministerstwie… mniej więcej co dwa, trzy lata (42 lata pracy i 21 minister). Wszyscy oni próbują  wytyczać nam kierunki rozwoju ustawiając różnego rodzaju drogowskazy, wskazówki, wytyczne. Niestety, a może stety, nie nadążamy za tymi pomysłami! Obraz jaki wyłania się po kolejnych reformach, zmianach i projektach pokazuje, że większość, a może wszyscy, mamy serdecznie dosyć. To objawia się dużym zmęczeniem i niezadowoleniem w środowisku nauczycielskim, środowisku rodziców oraz źle skutkuje dla samych uczniów, dla których to wszystko robimy.

Proponowane zmiany i próby „uzdrawiania” szkoły, przedszkola, wszystkich innych placówek edukacyjnych niestety nie wychodzą nam zbyt dobrze. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że każdy minister chce wprowadzić swoje „ulepszenia”, że robione są one w pośpiechu, często bez czasu na dobre przygotowanie zmian od pomysłu do wdrożenia… na każdym etapie.

I nawet wtedy, gdy proponowane zmiany są dobre, potrzebne i ważne, to trafiają one na nieprzygotowany grunt! Do nas nauczycieli, dyrektorów i rodziców. To my jesteśmy na końcu tego systemu. I tu zaczyna się cała prawda o tym, kto i dlaczego decyduje się na zmiany, a kto i dlaczego te zmiany blokuje?!

Nazywają mnie Magda Gessler polskiej edukacji. Kiedyś mnie to denerwowało… dzisiaj myślę, że coś jest na rzeczy. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2024 zatytułowanego „Zmiana w drodze, droga zmiany”. Opowiadam o tym, kto robi zmiany i rEwolucje w polskich szkołach i dlaczego one się udają bądź nie:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorce: Ewa Radanowicz jest dyrektorką ds. programowych NODN „Sensor”, trenerką i coachem. Wcześniej dyrektorka Wydziału Edukacji w UMiG w Goleniowie (woj. zachodniopomorskie) oraz dyrektorka Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, należącej do globanej sieci Ashoka Changemaker Schools. Autorka książki "W szkole wcale nie chodzi o szkołę".

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie