Zmiana w drodze, droga w zmianie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„To nie ministrowie robią rewolucję”, powiedział Ken Robinson i bardzo się z nim zgadam. Nazywam się Ewa Radanowicz, od 42 lat pracuje w edukacji i dla edukacji. 32 lat dzielę się dobrymi praktykami, 22 lat intensywnie pracuję w roli trenera, mentora, coacha, lidera, wizjonera edukacyjnych zmian. Podliczyłam, że do końca 2023 r. odbyłam ponad 1 100 000 km edukacyjnych podróży nie tylko po Polsce...

Przez te wszystkie lata pełniłam wiele ról i współpracowałam z różnymi osobami, organizacjami i instytucjami. Dzięki temu mam obraz edukacji „od środka”. Kiedy oglądam się za siebie, widzę wiele podjętych i zrealizowanych inicjatyw. Widzę nauczycielki i nauczycieli, którzy oddolnie nadają ton i sens polskiej edukacji, widzę dyrektorki i dyrektorów, którzy pomimo wielu trudności robią swoje i tworzą wyjątkowe miejsca dla swoich uczniów i uczennic. 

Równocześnie widzę długą listę Pań/Panów ministrów edukacji, którzy z dużą częstotliwością zmieniają się w ministerstwie… mniej więcej co dwa, trzy lata (42 lata pracy i 21 minister). Wszyscy oni próbują  wytyczać nam kierunki rozwoju ustawiając różnego rodzaju drogowskazy, wskazówki, wytyczne. Niestety, a może stety, nie nadążamy za tymi pomysłami! Obraz jaki wyłania się po kolejnych reformach, zmianach i projektach pokazuje, że większość, a może wszyscy, mamy serdecznie dosyć. To objawia się dużym zmęczeniem i niezadowoleniem w środowisku nauczycielskim, środowisku rodziców oraz źle skutkuje dla samych uczniów, dla których to wszystko robimy.

Proponowane zmiany i próby „uzdrawiania” szkoły, przedszkola, wszystkich innych placówek edukacyjnych niestety nie wychodzą nam zbyt dobrze. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że każdy minister chce wprowadzić swoje „ulepszenia”, że robione są one w pośpiechu, często bez czasu na dobre przygotowanie zmian od pomysłu do wdrożenia… na każdym etapie.

I nawet wtedy, gdy proponowane zmiany są dobre, potrzebne i ważne, to trafiają one na nieprzygotowany grunt! Do nas nauczycieli, dyrektorów i rodziców. To my jesteśmy na końcu tego systemu. I tu zaczyna się cała prawda o tym, kto i dlaczego decyduje się na zmiany, a kto i dlaczego te zmiany blokuje?!

Nazywają mnie Magda Gessler polskiej edukacji. Kiedyś mnie to denerwowało… dzisiaj myślę, że coś jest na rzeczy. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2024 zatytułowanego „Zmiana w drodze, droga zmiany”. Opowiadam o tym, kto robi zmiany i rEwolucje w polskich szkołach i dlaczego one się udają bądź nie:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorce: Ewa Radanowicz jest dyrektorką ds. programowych NODN „Sensor”, trenerką i coachem. Wcześniej dyrektorka Wydziału Edukacji w UMiG w Goleniowie (woj. zachodniopomorskie) oraz dyrektorka Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, należącej do globanej sieci Ashoka Changemaker Schools. Autorka książki "W szkole wcale nie chodzi o szkołę".

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie