Przedszkolaki małymi poliglotami. Tylko kto będzie uczył maluchy języków?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już od września 2017 roku, język obcy jest częścią podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 14 lutego 2017 roku wprowadzono zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zakłada przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym.

Od września język obcy w przedszkolach (w przeważającej większości placówek język angielski) jest obowiązkowy. Za edukację językową przedszkolaków są odpowiedzialni wychowawcy przedszkolni, po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji. Coraz częściej pojawiają się wątpliwości, czy nauczyciele mają odpowiednie kompetencje do nauczania języków obcych. To, co do tej pory pozostawało domeną filologów, absolwentów uczelni wyższych na kierunkach takich, jak filologia angielska, lingwistyka stosowana, etnolingwistyka, czy edukacja elementarna z językiem angielskim, weszło w zakres obowiązków nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 12 marca 2009 roku; przez uzupełnienie kwalifikacji rozumie się: ukończenie studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka obcego, zdobycie certyfikatu językowego potwierdzającego znajomości języka obcego na poziomie B2+ (średniozaawansowany wyższy w skali ESOKJ, ang. CEFR).
W związku z zachodzącymi w polskim systemie oświaty zmianami, nauczyciele przedszkolni szukają możliwości uzupełnienia swoich kwalifikacji. To taki moment, kiedy mogą przebierać
w ofertach. Jednak jedną z najskuteczniejszych form na umocnienie swojej pozycji na rynku pracy są studia podyplomowe.

Przed podjęciem decyzji o wyborze formy kształcenia zalecane jest sprawdzenie dokładnej oferty, programu studiów, kadry, a przede wszystkim uprawnień, jakie nauczyciel uzyska po ukończeniu studiów. Możliwości jest wiele. Jedną z nich oferuje poznańskie Collegium Da Vinci, które posiada ponad 20 letnie doświadczenie w edukacji. Uczelnia prowadzi własną szkołę podstawową, gimnazjum i liceum, dzięki czemu zna potrzeby i oczekiwania środowisk rodziców, uczniów, a przede wszystkim nauczycieli. We współpracy z nauczycielami, dyrektorami, placówkami przedszkolnymi, w trosce o wysoki standard edukacji językowej dzieci oraz o stabilność zatrudnienia nauczycieli, został utworzony kierunek studiów podyplomowych „Nauczanie języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”. Nadrzędnym celem kierunku jest metodyczne i merytoryczne przeszkolenie nauczycieli nie będących filologami do nauczania języka obcego. W ramach studiów realizowany jest intensywny kurs języka angielskiego, który przygotowuje do egzaminu językowego Cambridge English First: FCE. Partnerem strategicznym kierunku i autorem programu jest Szkoła Językowa Papuga z Poznania, która specjalizuje się w nauczaniu dzieci i młodzieży. Przy współpracy z tak doświadczonymi praktykami, uczelnia umożliwia nauczycielom wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego realizację programu dydaktycznego w formie aktywnych warsztatów, które pozwolą wypracować konkretne narzędzia, gotowe do zastosowania podczas praktyki edukacyjnej.

Sukcesywnie wdrażane do edukacji przedszkolnej zmiany nazywane „wczesnym startem językowym” wymagają od nauczycieli przedszkolnych uzupełnienia wymaganych kwalifikacji filologicznych do 31 sierpnia 2020 roku. To ostatni dzwonek dla tych, którzy chcą się podjąć nauki języków obcych, a tym samym znaleźć się na szczycie listy pracowników cenionych i poszukiwanych przez pracodawców.

***

Collegium Da Vinci to jedna z najstarszych niepublicznych uczelni w Poznaniu. Od 20 lat działa na polskim rynku edukacyjnym i w tym okresie stała się jedną z wiodących szkół wyższych w Wielkopolsce. W tworzeniu programu studiów uczelnię wspierają takie firmy i instytucje jak m.in. IBM, Microsoft, REFA, International Coach Federation, Brand24, Komputronik, NHTV Breda University of Applied Sciences, park technologiczny YouNick, 3R Studio. CDV współpracuje łącznie z ponad 150 partnerami oraz 19 zagranicznymi uczelniami. Uczelnia oferuje przyszłym studentom nowoczesne kierunki studiów dyplomowych: mediaworking, doradztwo i coaching, grafikę, informatykę, zarządzanie kreatywne, bezpieczeństwo w biznesie, urban management i edukację prorozwojową. W ofercie uczelni znajduje się także studia podyplomowe, w tym studia podyplomowe dla nauczycieli realizowane w 7 miastach Polski.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie