Uczymy myślenia o przyrodzie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak przekonać kolegę, że nie jest się „mięczakiem”? Czy wypełniona olejem plastikowa butelka zatonie? Takie zadania gimnazjaliści rozwiążą z ochotą. Nauczyciele znajdą ich przykłady w najnowszej publikacji IBE, którą mogą pobrać w Internecie.fot. Fotolia.com

Przygotowana przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych IBE książka „Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych” to pozycja oryginalna i niespotykana na rynku wydawniczym. – Naszym celem było zaprezentowanie nietypowych zadań zamkniętych, nadających się bardziej do wspólnej pracy na lekcji niż do formalnego sprawdzania umiejętności uczniów – mówi współautorka publikacji dr Joanna Borgensztajn z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Zadania te mogą służyć np. wprowadzeniu nowego tematu, ale też mogą być formą ćwiczenia służącego rozwijaniu umiejętności złożonych w nauczaniu biologii, chemii, fizyki i geografii. – Opracowane przez naszą pracownię zadania mogą także posłużyć nauczycielowi do szybkiej, nieformalnej diagnozy wiedzy uczniów trakcie lekcji – dodaje dr Borgensztajn.

Nauczyciele znajdą w książce różnorodne zadania (z kluczem odpowiedzi i szczegółowym omówieniem rozwiązania), które mogą być wykorzystywane w różnych wariantach i scenariuszach zajęć. Są w niej zadania poruszające tematy kontrowersyjne, mogące pomóc zilustrować trudne zagadnienia, są zadania wykorzystujące żart lub zabawę słowną, które stanowią świetne urozmaicenie lekcji, ale także – co ważniejsze – uczą, bawiąc. Osobną grupę stanowią zadania czasochłonne lub wieloetapowe, idealne do rozwiązywania w grupach uczniowskich i rozwijające przez to nie tylko kompetencje przedmiotowe ale i społeczne. Na przykład wśród zadań geograficznych można znaleźć zadania o klimacie, które doskonale nadają się do kształtowania wielu umiejętności, począwszy od tych prostych, jak odczytywanie informacji przedstawionych za pomocą wykresów, metod kartograficznych, aż po analizowanie i wnioskowanie na podstawie różnych informacji, np. o pogodzie na następny dzień.

Cenne dla nauczycieli będą wskazówki zawarte w komentarzach do zadań. Opisują one potencjalne problemy, które może napotkać uczeń i które mogą doprowadzić do udzielenia przez niego błędnej odpowiedzi. Książka „Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych” zawiera także użyteczne informacje pozwalające możliwie najlepiej wykorzystać proponowane zadania na lekcji. Do każdego zadania dołączone są treści i cele podstawy programowej, których realizację ono wspiera.

Publikacja została opracowana w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Książka w wersji elektronicznej (formaty: PDF, pub, mobi) dostępna jest na stronie Entuzjastów edukacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie