Uczniowie o nauce języków obcych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nusskern to po niemiecku jądro lub ziarno orzecha. Tytuł wymyślili sami autorzy zgromadzonych tu wypowiedzi. „Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych“ to kolejny e-book z serii Think! na temat nauczania języków obcych w Polsce, kolejna pozycja mówiąca otwarcie o doświadczeniach szkolnych. Oczywiście są to doświadczenia jednostkowe. Można i nawet należy je porównać z własną praktyką.fot. Gimnazjum nr 3 w Gliwicach

Autorami wypowiedzi do Nusskern‘a są głównie obecni uczniowie oraz absolwenci Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, którzy współpracowali ze mną w latach 2009-2012, jak również osoby, które miałem przyjemność spotkać w innych szkołach. Uczyliśmy się języka niemieckiego.

Osiągnięcia wspomnianych absolwentów szkoły z lat 2009-2012 skłoniły mnie do poproszenia ich o swoistą ewaluację naszych spotkań. Grupa ta składała się początkowo z szesnaściorga uczennic i uczniów – w tym 10 początkujących i 6 kontynuujących naukę tego języka. W klasie trzeciej do grupy dołączyła jeszcze dwójka uczniów. Do egzaminu Deutsches Sprachdiplom 1 (DSD 1) przystąpiło 15 osób – 9 zdało na B1, a 5 na A2. Wszyscy zdali część pisemną. Jeden uczeń nie zdał części ustnej – nie sposób było go przekonać do odpowiedzi. Podczas egzaminu zewnętrznego uczniowie ci uzyskali w części podstawowej średni wynik 96%, a w części poszerzonej – 98%. Z tych osiemnastu osób 16 otrzymało świadectwo z paskiem...

Przy 35 godzinach lekcji tygodniowo, zajęciach popołudniowych w szkołach językowych i muzycznych, nawale zadań domowych oraz innych obowiązkach trudno byłoby mi opierać się na innych metodach niż te opisane w Nusskernie przez uczniów, a wcześniej przeze mnie w 45 minutach – praktycznym poradniku dla nauczycieli, czy Językach bez belfra.

e-book "Nusskern: po owocach poznacie"Po pierwsze pracowaliśmy bez podręcznika, w oparciu o program autorski. Uczyliśmy się pisania poprzez pisanie, mówienia poprzez mówienie, a prezentowania poprzez prezentowanie. Stosowaliśmy często technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) na zajęciach, chyba z dobrym skutkiem – o czym świadczy m. in. strona internetowa szkoły i przyznany jej certyfikat European Language Label. Również jeden z uczniów klasy 3D otrzymał certyfikat ELL – za zbudowanie kanału Freidel na YouTube. Podstawą była jednak konfrontacja z treściami wysokiej jakości, przede wszystkim z aktualnymi oryginalnymi tekstami mówionymi i pisanymi oraz duża autonomia i indywidualizacja uczenia się.

Co z tej współpracy wyszło – opowiada po trochu Nusskern. Kompetencje opisane w celach ogólnych podstawy programowej przeredagowaliśmy na pytania, na które odpowiadali uczniowie i uczennice. Zebraliśmy tu opinie starszych i młodszych kolegów o metodach i technikach bazujących na neuronaukach, LdL, CLIL, odwróconej klasie/szkole i o stosowaniu TIK w procesie uczenia się.

Zapraszam do lektury!

Publikacja jest bezpłatna i można ją pobrać w serwisie Edustore.eu.

Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/106-nusskern-po-owocach-poznacie-uczniowie-o-skutecznych-metodach-nauki-jezykow-obcych.html

Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych, praca zbiorowa uczniów pod red. Aleksandra Lubiny, Warszawa, styczeń 2014. Wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-12-5, format ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie