Uczniowie o nauce języków obcych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nusskern to po niemiecku jądro lub ziarno orzecha. Tytuł wymyślili sami autorzy zgromadzonych tu wypowiedzi. „Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych“ to kolejny e-book z serii Think! na temat nauczania języków obcych w Polsce, kolejna pozycja mówiąca otwarcie o doświadczeniach szkolnych. Oczywiście są to doświadczenia jednostkowe. Można i nawet należy je porównać z własną praktyką.fot. Gimnazjum nr 3 w Gliwicach

Autorami wypowiedzi do Nusskern‘a są głównie obecni uczniowie oraz absolwenci Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, którzy współpracowali ze mną w latach 2009-2012, jak również osoby, które miałem przyjemność spotkać w innych szkołach. Uczyliśmy się języka niemieckiego.

Osiągnięcia wspomnianych absolwentów szkoły z lat 2009-2012 skłoniły mnie do poproszenia ich o swoistą ewaluację naszych spotkań. Grupa ta składała się początkowo z szesnaściorga uczennic i uczniów – w tym 10 początkujących i 6 kontynuujących naukę tego języka. W klasie trzeciej do grupy dołączyła jeszcze dwójka uczniów. Do egzaminu Deutsches Sprachdiplom 1 (DSD 1) przystąpiło 15 osób – 9 zdało na B1, a 5 na A2. Wszyscy zdali część pisemną. Jeden uczeń nie zdał części ustnej – nie sposób było go przekonać do odpowiedzi. Podczas egzaminu zewnętrznego uczniowie ci uzyskali w części podstawowej średni wynik 96%, a w części poszerzonej – 98%. Z tych osiemnastu osób 16 otrzymało świadectwo z paskiem...

Przy 35 godzinach lekcji tygodniowo, zajęciach popołudniowych w szkołach językowych i muzycznych, nawale zadań domowych oraz innych obowiązkach trudno byłoby mi opierać się na innych metodach niż te opisane w Nusskernie przez uczniów, a wcześniej przeze mnie w 45 minutach – praktycznym poradniku dla nauczycieli, czy Językach bez belfra.

e-book "Nusskern: po owocach poznacie"Po pierwsze pracowaliśmy bez podręcznika, w oparciu o program autorski. Uczyliśmy się pisania poprzez pisanie, mówienia poprzez mówienie, a prezentowania poprzez prezentowanie. Stosowaliśmy często technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) na zajęciach, chyba z dobrym skutkiem – o czym świadczy m. in. strona internetowa szkoły i przyznany jej certyfikat European Language Label. Również jeden z uczniów klasy 3D otrzymał certyfikat ELL – za zbudowanie kanału Freidel na YouTube. Podstawą była jednak konfrontacja z treściami wysokiej jakości, przede wszystkim z aktualnymi oryginalnymi tekstami mówionymi i pisanymi oraz duża autonomia i indywidualizacja uczenia się.

Co z tej współpracy wyszło – opowiada po trochu Nusskern. Kompetencje opisane w celach ogólnych podstawy programowej przeredagowaliśmy na pytania, na które odpowiadali uczniowie i uczennice. Zebraliśmy tu opinie starszych i młodszych kolegów o metodach i technikach bazujących na neuronaukach, LdL, CLIL, odwróconej klasie/szkole i o stosowaniu TIK w procesie uczenia się.

Zapraszam do lektury!

Publikacja jest bezpłatna i można ją pobrać w serwisie Edustore.eu.

Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/106-nusskern-po-owocach-poznacie-uczniowie-o-skutecznych-metodach-nauki-jezykow-obcych.html

Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych, praca zbiorowa uczniów pod red. Aleksandra Lubiny, Warszawa, styczeń 2014. Wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-12-5, format ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie