O odpowiedzialności i przedsiębiorczości dzieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Nie wolno zostawiać świata takim, jakim jest” – pisał Janusz Korczak. W myśli tej zawiera się głębokie wezwanie do działania, do zmiany tego, co zastaliśmy. Przenika też ona jedną z ciekawszych książek, które napisał z myślą o dzieciach – „Bankructwo małego Dżeka”. Bohaterami jej są dzieci, ale prawdę mówiąc jest to książka, którą powinni przede wszystkim przeczytać dorośli – rodzice, nauczyciele i wychowawcy.

Kiedy sięgamy do myśli Korczaka, możemy spodziewać się, że za każdym razem znajdziemy jakieś nowe przesłanie albo ideę. Tak też jest z książką, której pierwsze wydanie pojawiło się w Polsce w 1924 roku. Dżek Fulton, uczeń oddziału trzeciego szkoły powszechnej postanawia założyć w swojej klasie kooperatywę. Korczak w bardzo szczegółowy sposób opisuje realizację tego pomysłu i zmagania małego bohatera z różnymi wyzwaniami, tak natury ekonomicznej, jak i czysto ludzkiej. Mały Dżek uczy się, co to kredyt, rabat, ubezpieczenie, ryzyko, jak kupować towar oferowany klientom i jak prowadzić rachunki. Przekonuje do swoich poczynań zarówno nauczycieli, jak i doświadczonych kupców, którzy wspierają go w jego działaniach.

Ale w rzeczywistości „Bankructwo małego Dżeka” to nie jest powieść o ekonomii i finansach. Raczej też nie o działalności gospodarczej, choć dowiemy się z niej o wielu procesach i zjawiskach ekonomicznych. To bardziej historia o kształtowaniu osobowości i dwóch istotnych kompetencjach: odpowiedzialności i przedsiębiorczości, na które Korczak chciał szczególnie zwrócić uwagę edukatorów i wychowawców (nie tylko w szkołach zresztą).

„To co jest siłą Korczaka to połączenie teorii, praktyki a nawet pewnej wizji zmiany społecznej. Jako praktyk był bardzo mocno zanurzony w codzienność. Towarzyszy temu otwartość i elastyczność. Jedno ze sztandarowych założeń Korczaka – wszystko jest eksperymentem, wszystkie detale są ważne, dopiero rzeczywistość buduje całość. Nawet w warunkach kryzysowych trzeba budować zręby przyszłościowej zmiany. To wszystko bardzo dobrze mieści Korczaka w obszarze przedsiębiorczości.” – mówiła w listopadzie br. na seminarium „Niepodległa i przedsiębiorcza. Władysław Grabski i Janusz Korczak: historyczne inspiracje dla przyszłości” Marta Ciesielska, kierownik Korczakianum, pracowni naukowej Muzeum Warszawy.

„Strasznie nam zależy aby wyjąć Korczaka z tradycyjnych ścieżek skojarzeń i łączyć go z szerszą tematyką. Sięgajmy do spuścizny Korczaka nie poprzez pierwsze skojarzenia. Stąd warto pokazywać Korczaka także poprzez aktywność ekonomiczną – miał tu własne doświadczenia ale i uczestniczył w wielu przedsięwzięciach społecznych.”

Książka miała kilka wydań, w Polsce, ostatnie w 2012 r. (W.A.B.), ale wydaje się, że nie jest szerzej znana nauczycielom szkół podstawowych. Warto do niej zajrzeć - jest szansa, że niedługo pojawi się w szkołach dzięki projektowi EduAktywni, który szykuje Fundacja Warszawski Instytut Bankowości. Warto już teraz spróbować zdobyć tę lekturę, przeczytać i zastanowić się, czy nie może stać się inspiracją dla jakiegoś ciekawego projektu z uczniami, który będzie rozwijać odpowiedzialność i przedsiębiorczość. Warto, bo właśnie „nie wolno zostawiać świata takim, jakim jest” – i to w szczególności dzieci powinny dobrze tę myśl rozumieć.

 

Notka o książce:
Janusz Korczak, "Bankructwo małego Dżeka"
Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2012
ISBN 978-83-7747-753-3

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie