O komunikowaniu się (kiedyś i dziś)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komunikowanie się to jedna z najważniejszych umiejętności społecznych, bez której trudno poradzić sobie w codziennej rzeczywistości, i offline i online. To może pewien paradoks – żyjemy otoczeni i wspierani przez urządzenia zaprojektowane do wielowymiarowego komunikowania się (i rozwoju osobistego), ale używamy raczej tylko podstawowych funkcji.

Historia komunikacji międzyludzkiej jest pasjonująca. Czy Twoje dziecko wyobraża sobie życie bez komórki, smartfona, komputera? Czy wie, jak kiedyś ludzie komunikowali się? Podsuń mu książkę Liliany Fabisińskiej "Halo! Historia komunikowania się", a na pewno zadziwi się nie raz!

"Halo! Historia komunikowania się" to publikacja z gatunku literatury popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży. Nie jest to jednak nudny podręcznik czy zbiór suchych faktów historycznych, a niezwykle interesujące kompendium wiedzy, które zaciekawi zarówno młodszych, jak i nieco starszych czytelników.

Historia komunikacji jest bowiem niezwykle fascynująca sama w sobie. Od zarania dziejów ludzie próbowali się ze sobą porozumiewać na wszelkie możliwe sposoby. Wciąż poszukiwali nowych dróg wymiany myśli i spostrzeżeń, informowania o nadchodzącym niebezpieczeństwie czy po prostu swoim istnieniu. Próbowali się komunikować zarówno z osobami znajdującymi się nieopodal, jak i tymi przebywającymi w znacznej odległości, a nawet z innymi cywilizacjami. Powstanie wielu z przełomowych w tym względzie wynalazków ludzkość niejednokrotnie zawdzięcza przypadkowi.

Autorka zaprasza czytelników do swoistej kapsuły czasu i proponuje im szaloną podróż przez wieki, by poznać liczne, niejednokrotnie zaskakujące sposoby komunikacji, jakie pojawiały się w miarę rozwoju cywilizacji. Z kart książki można się dowiedzieć, czemu służyły znaki dymne oraz jakie znaczenie miały tam-tamy. Nie zabrakło miejsca dla tajemniczych symboli wyrytych w kamieniach, ale i systemu supełków wiązanych na sznurku. Jest i opowieść o zalakowanych kopertach wysyłanych przez posłańca, wystrzeliwanych z armaty bądź też przesyłanych z pomocą zwierząt: gołębi lub choćby wielbłądów pocztowych. W jaki sposób gołębia pocztowego zastąpił listonosz, znaki dymne przekształciły się w telegramy, a sygnały wystukiwane na tam-tamach wyparły rozmowy telefoniczne? Przekonaj się podczas tej fascynującej lektury!

Notka o książce:
Liliana Fabisińska, "Halo! Historia komunikowania się"
Wyd. Nasza Księgarnia, 2020, ISBN 978-83-10-13219-2

 

(Źródło: Wydawnictwo Nasza Księgarnia)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie