Współcześnie granica „bycia młodym” wydaje się rozciągać dość daleko w czasie. Uczeń i student – wiadomo. Trzydziestolatek – oczywiście też młody. Czterdziestolatek… czy czasem nie zachowuje się jak nastolatek… I dla tych (nas…) wszystkich młodych Przemek Staroń napisał cudowną książkę: o radzeniu sobie w życiu. Taki pół-przewodnik, taka pół-opowieść, o tym, jak sobie w życiu się nie pogubić. Oczywiście to książka przede wszystkim dla nastolatka, który wkroczył właśnie w najtrudniejszy okres w życiu…, ale i dla dorosłego, który (czasami) nie potrafi uwolnić się od tej swojej „nastoletności” w różnych wymiarach.
„Szkoła bohaterek i bohaterów” to skrzyżowanie powieści przygodowej z poradnikiem i pamiętnikiem. Bawi, wciąga, inspiruje do myślenia. A przede wszystkim dostarcza młodym czytelnikom i czytelniczkom sprawdzonych narzędzi radzenia sobie z trudnościami, których nie zabraknie – i w ostatnich klasach szkoły podstawowej i w szkołach średnich. I później. Dlatego i tym „starszym” młodym ta lektura okaże się zaskakująco potrzebna i wciągająca.
Na etapie dorastania nie brakuje wyzwań, przeszkód, niespodziewanych sytuacji, w których nie wiadomo, jak się zachować. Problem w tym, jak przekonuje autor, że szkoła nie staje na wysokości zadania i nie daje młodym ludziom dostatecznego wsparcia, nie uczy ich, jak zmierzyć się z trudnym wyzwaniem i przeżyć, nie zawsze odpowiada na ważne życiowe pytania, nie uczy, jak skutecznie radzić sobie z różnymi życiowymi problemami.
(…) Sens istnienia szkoły polega na tym, żeby nauczyć nas radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie. Ale system tego nie uczy. (Owszem, jest bezsensowny). Wobec tego trzeba zrobić to za niego. Należy tylko znaleźć latarnie, które mogą oświetlić wszystkich ludzi. Tych, którzy szkolną edukację mają już za sobą, i tych, którzy wciąż są jej częścią. I to niezależnie od tego, gdzie na co dzień żyją. Latarnie ponadczasowe i uniwersalne. Latarnie wielkich, wybitnych narracji. A że jestem nauczycielem, chcę Wam w tym szukaniu latarni pomóc. – Przemiek Staroń.
Przemek Staroń, Nauczyciel Roku 2018, psycholog, nominowany do ”nauczycielskiego Nobla”, czyli Global Teacher Prize, fan Harry’ego Pottera i klocków Lego postanowił z tym coś z zrobić. Zebrał od swoich uczniów, sopockich licealistów, pytania i lęki, z jakimi się borykają. Pytał ich na przykład o to, czy warto się zakochiwać, co jest w życiu ważne, dlaczego wygląd ma takie duże znaczenie, skąd brać siłę do pokonywania trudności, jak znieść porażkę. Następnie sięgając po historie z literatury, filmu czy gier komputerowych pokazał, jak można sobie z tymi małymi i dużymi wyzwaniami poradzić. Podparł się przy tym wiedzą psychologiczną, której podstawy wykłada w wyjątkowo prosty i zrozumiały sposób. Wplata je w opowieści o dobrze znanych czytelnikom bohaterach m.in. ze świata Harrego Pottera, Gwiezdnych Wojen, „Stranger Things”, „Małego Księcia”, Muminków, Avengersów, „Władcy Pierścienia” i wielu innych. A ponieważ wszystkie te opisane poruszające sytuacje są z życia wzięte, nie mogło w tym wszystkim zabraknąć także jego osobistych historii. W rezultacie otrzymaliśmy książkę pełną życia, którą powinien przeczytać i nastolatek i (wiecznie młody) dorosły. A obowiązkowo także nauczyciele i rodzice nastolatków. Zdecydowanie polecamy!
Książkę można też zarekomendować Ministerstwu Edukacji i Nauki, aby na kanwie tej opowieści przygotowało program wsparcia psychologicznego uczniów i studentów. Bo bardzo tego brakuje. Inwestycja taka przyniosłaby zdecydowanie więcej korzyści niż uskuteczniana od wielu lat walka z różnymi wiatrakami i wyimaginowanymi zagrożeniami. A scenariusze takich lekcji w zasadzie napisał już Staroń. Teraz tylko trzeba wpuścić do szkół…
Notka o publikacji:
Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak sobie radzić z życiem,
Przemek Staroń, Wyd. Agora S.A., 2020, ISBN 9788326836152.
Do nabycia m.in. tutaj.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.