Moja i twoja (szkolna) nadzieja...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy Justyna Suchecka ma chwilę "wolnego" czasu, to zabiera się za pisanie większych dzieł... Bohaterką jej trzeciej już książki jest... polska szkoła. Dlaczego? Bo cała nadzieja w szkole! (taki też jest tytuł tej ostatniej publikacji). Zdaniem autorki polska szkoła może być wspaniała, o ile wszyscy zabierzemy się za jej poprawianie. "Lepszą szkołę każdego dnia może budować każde z nas! (...) Głęboko wierzę, że również ode mnie – nie tylko od ministrów, samorządowców czy kuratorek – zależy to, jak będą wyglądały nasze szkoła i przyszłość" - przekonuje.

Takie podejście do oddolnego zmieniania edukacji jest obecne w Polsce od dość dawna, żeby wspomnieć choćby tylko działania Superbelfrów, ruchu Wiosna Edukacji, Budzących się Szkół, INSPIR@CJI (i pewnie jeszcze wielu wielu innych organizacji i inicjatyw...), więc apel autorki, młodej matki, której dziecko pójdzie za kilka lat do szkoły), nie jest niczym nadzwyczajnym. No chyba, że decydenci potraktują poważnie ten apel jednej z najważniejszych w naszym kraju dziennikarek zajmujących się edukacją. Na pewno wiele mogliby zrobić, aby to wspólne (odgórne i oddolne zarazem) budowanie lepszej polskiej szkoły mogło nabrać realnych rozmiarów i większego sensu. Z drugiej strony apel ten może zachęcić jeszcze więcej osób - nauczycieli, dyrektorów, rodziców, młodzież - do działań oddolnych mających realny wpływ na jakość nauczania, rozwoju i "bycia" w szkole.

"Projektując szkołę przyszłości, myślmy o tym, że nie tylko ma być gotowa na świat przyszłości, ale że również może ten świat kreować. To przecież dzisiejsi uczniowie i uczennice tę przyszłość napiszą. Jeśli wychowamy ich na otwartych, ciekawych świata, krytycznych obywateli i obywatelki, już samą swoją obecnością uczynią świat lepszym. To daje mi nadzieję" - podkreśla Justyna Suchecka we wstępie.

Jak możemy zmienić polską szkołę, by stała się wspaniała? Justyna Suchecka, od lat przyglądająca się edukacji w Polsce, zaprosiła do rozmowy kilkanaście osób, które od dawna angażują się w działalność edukacyjną - diagnozuje wraz z nimi, jak się zachowujemy, co zaniedbujemy, na co nie zwracamy dostatecznej uwagi, co boli uczniów, rodziców i nauczycielki. Mamy wiele elementów systemu edukacji, w których potrzebna jest zmiana, i to raczej pilna. Powinniśmy się za to zabrać razem, nie polegając tylko na działaniach ministerstwa

"Edukacja przyszłości nie jest dla mnie przede wszystkim opowieścią o XXII wieku, nowych technologiach (również takich, których jeszcze nawet nie umiemy sobie wyobrazić) czy lekcjach kodowania. Kiedy myślę o tym, co dopiero nastąpi, skupiam się na jutrze, kolejnym tygodniu, semestrze, następnym roku szkolnym. Bo szkoła to nie tylko przygotowanie do życia, które dopiero nastąpi. Szkoła to również życie tu i teraz. A ja mam tylko sześć lat – zanim moja córka pójdzie do szkoły – by coś zmienić. Inne dzieci mają go jeszcze mniej albo już są uczennicami czy uczniami. Dlatego od decydentów domagam się działań już dziś." - pisze autorka.

"Czemu ma służyć szkoła, która nie podporządkowuje się tylko sztywnej logice egzaminów?" Justyna Suchecka kończy tak: "Mam nadzieję, że budowaniu przyszłości, w której będziemy widzieć innych ludzi w pełni. Z ich lękami i słabościami, które szkoła może oswajać i niwelować. Ale też z ich radościami i talentami, których żaden test nie zmierzy, a z których jako społeczeństwo możemy czerpać siłę. Na dobry początek musimy zaufać, że taka szkoła jest możliwa. W niej cała nadzieja".

Notka o książce:
"Cała nadzieja w szkole", Justyna Suchecka.
Wydawnictwo W.A.B., 2024, ISBN 978-83-8387-154-7
Więcej tutaj

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie