Zmotywowany uczeń

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacjeSkończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD, jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia się - zachęcał Sullo.
 
Bob Sullo opublikował niedawno książkę The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, która jest wezwaniem do zmian w sposobie komunikacji nauczyciela z uczniami w szkolnej klasie. Sullo uważa, że motywowanie jest formą kontroli nad uczniem i jako tako może hamować ich rozwój i inicjatywę. Zamiast motywować lepiej jest angażować podpopiecznych w różne zadania i inspirować, aby odkrywali radość z uczenia się.

Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę?

publikacjePo pierwszę nauczyciel musi zawsze budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami w klasie. Entuzjazm nauczyciela prezentowany wyłącznie dla nauczanego przedmiotu, może „zapalić“ tylko do tych uczniów, którzy również są bardziej zainteresowani tym przedmiotem. Trudniej jest dotrzeć do wszystkich uczniów, jeśli uwaga skupiona jest tylko na dziedzinie, którą się zajmujemy. Wyniki badań dowodzą, że wyniki nauki poprawiają się, gdy w klasie tworzą się pozytywne relacje.

Warto planować dodatkowe lekcje problemowe. Kiedy uczniowie się czymś naprawdę zainteresują, idź za ciosem. Zaplanuj dodatkowe zajęcia poświęcone zagadnieniom, które przyciągnęły uwagę uczniów. Spróbuj wówczas zmaksymalizować ich zainteresowanie, stwórz warunki dla maksimum zaangażowania uczniów.

Należy formułować realistyczne oczekiwania wobec uczniów. Będą oni w stanie zwiększyć swoje zaangażowanie i wysiłek w nauce, jeśli widzieć będą, że mogą osiągnąć sukces, ukończyć zadanie. Kiedy uczeń nie osiąga sukcesu, nawet jeśli podejmuje próby, nie będzie widział sensu w lekcji i częściej będzie rozrabiał i rozpraszał uwagę innych w klasie lub zachowywał się tak, jakby mu na niczym nie zależało. Pozwólcie każdemu w klasie osiągać choćby małe sukcesy, ponieważ mają one olbrzymi wpływ na rozwój ucznia.

Trzeba spróbować stworzyć klasę odpowiadającą na potrzeby uczniów. Mają oni pięć podstawowych potrzeb: przyłączenia/należenia (do grupy), pewności siebie/swoich kompetencji, wolności, zabawy, bezpieczeństwa. Jeśli zwracacie uwagę na te pięć potrzeb, zazwyczaj uczniowie będą bardziej angażować się w naukę. Oczywiście nie na każdych swoich zajęciach będziecie w stanie spełnić wszystkie pięć potrzeb, ale w całym rozkładzie zajęć zapewne tak.

Należy uczyć każdego ucznia podstaw samooceny. Umiejętność samooceny wpływa na proces podejmowania decyzji przez ucznia, ma istotny udział w tworzeniu dobrej atmosfery współpracy, a ponadto zachęca każdego ucznia do wzięcia większej odpowiedzialności za swój indywidualny tok kształcenia.

Bob Sullo jest nauczycielem i psychologiem z 33-letnim stażem pracy w amerykańskim szkolnictwie publicznym w Plymouth w stanie Massachusetts. Uczył dzieci i młodzież na różnych etapach kształcenia – od przedszkola po szkoły średnie. Spis treści i opis w jęz. angielskim poszczególnych rozdziałów książki Boba Sullo znaleźć można na stronach ASCD.

(Źródło: ASCD)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie