Polskie sukcesy: lobby dla społeczeństwa wiedzy

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
społeczeństwo wiedzyCzy jesteśmy w stanie zbudować w Polsce społeczeństwo i gospodarkę opartą na wiedzy? Jak dotrzeć do społecznej świadomości z wiedzą o światowych sukcesach polskich naukowców? - na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy konferencji "Polskie sukcesy oparte na wiedzy", która odbyła się 20 kwietnia br. w Warszawie.
 
Punktem wyjścia do debaty była prezentacja czterech przykładów polskich osiągnięć: filtru silnikowego i innych patentów prof. Leona Gradonia, Akademii Leona Koźmińskiego robiącej furorę w europejskich rankingach, "dream teamu" studentów Uniwersytetu Warszawskiego królującego w światowych turniejach informatycznych oraz oprogramowania firmy Asseco wchodzącego przebojem na europejski rynek.

„Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w najbliższych latach będzie Polska: zapleczem Europy, czy też pełnoprawnym członkiem europejskiej wspólnoty?“ - powiedział Dariusz Kraszewski, partner zarządzający Działem Konsultingu Deloitte Polska, otwierając konferencję. „Dziś o pozycji kraju w świecie decyduje wiedza i przewaga technologiczna, a w tej konkurencji nie radzimy sobie najlepiej.“

Prof. Bogusław Smólski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreślił, że jednym z powodów naszych słabości jest rozproszenie nauki i niedostateczny poziom partycypacji środków publicznych w kosztach badań. Mamy także zdecydowanie za mało doktorantów: studia III stopnia powinno podejmować około 10% świeżo upieczonych magistrów. Decyduje się na nie zaledwie 1%.

Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy zwrócił uwagę na szczególny moment, w którym odbywa się debata: silnej tożsamości historycznej, tak dramatycznie ugruntowanej w kwietniowych dniach w naszym kraju, musi towarzyszyć kreowanie tożsamości innowacyjnej, ukierunkowanej ku przyszłości.

Konferencja "Polskie sukcesy oparte na wiedzy" zgromadziła znakomite grono naukowców i praktyków rozwoju innowacyjnego. Głos w debacie zabierali między innymi: prof. Andrzej Koźmiński i prof. Adam Noga – Akademia Leona Koźmińskiego, prof. Jan Madey i prof. Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Władysław Wieczorek - prorektor Politechniki Warszawskiej, prof. Marek Ratajczak ze Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej Forum, prof. Marek Hołyński - prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, dr Alicja Adamczak - prezes Urzędu Patentowego RP, dr Daria Tataj - członek Rady Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, dr Adam Góral z Asseco, dr Jerzy Głuszyński - wiceprezes Pentora, dr Olaf Gajl - dyrektor generalny Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii.

Wnioski z ich wystąpień mogą stać się przewodnikiem zarówno dla naukowców, jak i przedsiębiorców oraz instytucji tworzących prawne ramy funkcjonowania nauki i biznesu. Po pierwsze: nauka jest dziedziną elitarną, trzeba inwestować w najlepszych i stwarzać im optymalne warunki nauki, badań i pracy. Po drugie: we współczesnym świecie liczy się praca zespołowa, której w naszym kraju właściwie się nie uczy. Po trzecie: wszystko zaczyna się od idei, pomysłu, który ktoś odpowiednio zdeterminowany postanawia zrealizować.

„Na pewno nie brakuje nam umysłów. Brakuje nam raczej kapitału i brakuje nam czasami odpowiedniej struktury, odpowiednich rozwiązań instytucjonalnych, organizacyjnych. Ten obraz jest czarniejszy niż to wygląda w rzeczywistości“ - mówił prof. Marek Ratajczak „Potencjał przedsiębiorczości, który drzemie w Polakach i który przeszedł znakomity test przez ostatnie 20 lat, pokazał jak potrafimy w tym społeczeństwie opartym na wiedzy, społeczeństwie informacyjno- komunikacyjnym skutecznie konkurować. Co nas hamuje?“
„Hamuje nas archaiczny system edukacji wyższej.“ - stwierdziła podczas konferencji dr Daria Tataj. „Jesteśmy społeczeństwem, które nie docenia kreatywności ludzkiej i wspólnotowej, kreatywności organizacji różnego typu począwszy od firm, poprzez samorządy, poprzez wszystkie inne władze.“

„My nie potrafimy nagłaśniać naszych sukcesów.“ - prof. Michał Kleiber. „Musimy się nauczyć jako wspólnota mówić o tym, co jest wielkim wyzwaniem, dlaczego kreatywność jest zadaniem naczelnym. Ta kreatywność w praktyce to jest oczywiście innowacyjność. Ta kreatywność to jest również zdolność do wykorzystywania wiedzy już istniejącej. Nie chodzi o to , żeby wszystko badać, trzeba umieć zadecydować gdzie prowadzimy badania, a gdzie kupujemy lub zdobywamy wiedzę, która jest w olbrzymiej ilości dostępna także za darmo.“

Na dwie bariery w wykorzystywaniu nauki i wiedzy do rozwoju potencjału ekonomicznego Polski zwrócił uwagę prof. Władysław Wieczorek. Pierwszą, z nich według niego jest brak cierpliwości biznesu, jeśli chodzi o zwrot z inwestycji opartych na wiedzy. Drugą małe zainteresowanie mediów promowaniem innowacyjnych projektów naukowych.

„Stwórzmy lobby dla przyszłości.“ - zaapelował prof. Michał Kleiber. „Wszyscy mamy prawo do dumy z osiągnięć ostatniego 20-lecia. Musimy mieć jednak świadomość, że te sukcesy były oparte na wykorzystaniu naszych rozmaitych przewag, które są już na wyczerpaniu. Wciąż niska jest w naszym kraju świadomość i kultura innowacyjności, nie potrafimy także nagłaśniać naszych sukcesów. Polacy są nadmiernie skoncentrowani na polityce w jej nawet najbłahszych przejawach, nie ma natomiast polityka, który umiałby i chciałby tworzyć w Polsce społeczeństwo oparte na wiedzy.“

Uczestnicy debaty postanowili przygotować przesłanie, wskazujące, jakie działania należy pilnie podjąć, aby radykalnie zwiększyć liczbę polskich sukcesów opartych na wiedzy - z myślą o obecnym i następnych pokoleniach. Uznano potrzebę cyklicznego organizowania konferencji "Polskie sukcesy oparte na wiedzy". Materiały konferencyjne publikowane będą na stronie internetowej: www.polskiesukcesy.pl.

Konferencję zorganizowały wspólnie: Deloitte Polska, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Polska Izba Gospodarcza Zaawansowanych Technologii oraz Pentor Research International. Honorowy patronat nad konferencją objął prof. Jerzy Buzek - przewodniczący Parlamentu Europejskiego i przewodniczący Rady Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii.

(Źródło: Fundacja Edukacyjna Perspektywy)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie