Polskie sukcesy: lobby dla społeczeństwa wiedzy

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
społeczeństwo wiedzyCzy jesteśmy w stanie zbudować w Polsce społeczeństwo i gospodarkę opartą na wiedzy? Jak dotrzeć do społecznej świadomości z wiedzą o światowych sukcesach polskich naukowców? - na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy konferencji "Polskie sukcesy oparte na wiedzy", która odbyła się 20 kwietnia br. w Warszawie.
 
Punktem wyjścia do debaty była prezentacja czterech przykładów polskich osiągnięć: filtru silnikowego i innych patentów prof. Leona Gradonia, Akademii Leona Koźmińskiego robiącej furorę w europejskich rankingach, "dream teamu" studentów Uniwersytetu Warszawskiego królującego w światowych turniejach informatycznych oraz oprogramowania firmy Asseco wchodzącego przebojem na europejski rynek.

„Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w najbliższych latach będzie Polska: zapleczem Europy, czy też pełnoprawnym członkiem europejskiej wspólnoty?“ - powiedział Dariusz Kraszewski, partner zarządzający Działem Konsultingu Deloitte Polska, otwierając konferencję. „Dziś o pozycji kraju w świecie decyduje wiedza i przewaga technologiczna, a w tej konkurencji nie radzimy sobie najlepiej.“

Prof. Bogusław Smólski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreślił, że jednym z powodów naszych słabości jest rozproszenie nauki i niedostateczny poziom partycypacji środków publicznych w kosztach badań. Mamy także zdecydowanie za mało doktorantów: studia III stopnia powinno podejmować około 10% świeżo upieczonych magistrów. Decyduje się na nie zaledwie 1%.

Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy zwrócił uwagę na szczególny moment, w którym odbywa się debata: silnej tożsamości historycznej, tak dramatycznie ugruntowanej w kwietniowych dniach w naszym kraju, musi towarzyszyć kreowanie tożsamości innowacyjnej, ukierunkowanej ku przyszłości.

Konferencja "Polskie sukcesy oparte na wiedzy" zgromadziła znakomite grono naukowców i praktyków rozwoju innowacyjnego. Głos w debacie zabierali między innymi: prof. Andrzej Koźmiński i prof. Adam Noga – Akademia Leona Koźmińskiego, prof. Jan Madey i prof. Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Władysław Wieczorek - prorektor Politechniki Warszawskiej, prof. Marek Ratajczak ze Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej Forum, prof. Marek Hołyński - prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, dr Alicja Adamczak - prezes Urzędu Patentowego RP, dr Daria Tataj - członek Rady Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, dr Adam Góral z Asseco, dr Jerzy Głuszyński - wiceprezes Pentora, dr Olaf Gajl - dyrektor generalny Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii.

Wnioski z ich wystąpień mogą stać się przewodnikiem zarówno dla naukowców, jak i przedsiębiorców oraz instytucji tworzących prawne ramy funkcjonowania nauki i biznesu. Po pierwsze: nauka jest dziedziną elitarną, trzeba inwestować w najlepszych i stwarzać im optymalne warunki nauki, badań i pracy. Po drugie: we współczesnym świecie liczy się praca zespołowa, której w naszym kraju właściwie się nie uczy. Po trzecie: wszystko zaczyna się od idei, pomysłu, który ktoś odpowiednio zdeterminowany postanawia zrealizować.

„Na pewno nie brakuje nam umysłów. Brakuje nam raczej kapitału i brakuje nam czasami odpowiedniej struktury, odpowiednich rozwiązań instytucjonalnych, organizacyjnych. Ten obraz jest czarniejszy niż to wygląda w rzeczywistości“ - mówił prof. Marek Ratajczak „Potencjał przedsiębiorczości, który drzemie w Polakach i który przeszedł znakomity test przez ostatnie 20 lat, pokazał jak potrafimy w tym społeczeństwie opartym na wiedzy, społeczeństwie informacyjno- komunikacyjnym skutecznie konkurować. Co nas hamuje?“
„Hamuje nas archaiczny system edukacji wyższej.“ - stwierdziła podczas konferencji dr Daria Tataj. „Jesteśmy społeczeństwem, które nie docenia kreatywności ludzkiej i wspólnotowej, kreatywności organizacji różnego typu począwszy od firm, poprzez samorządy, poprzez wszystkie inne władze.“

„My nie potrafimy nagłaśniać naszych sukcesów.“ - prof. Michał Kleiber. „Musimy się nauczyć jako wspólnota mówić o tym, co jest wielkim wyzwaniem, dlaczego kreatywność jest zadaniem naczelnym. Ta kreatywność w praktyce to jest oczywiście innowacyjność. Ta kreatywność to jest również zdolność do wykorzystywania wiedzy już istniejącej. Nie chodzi o to , żeby wszystko badać, trzeba umieć zadecydować gdzie prowadzimy badania, a gdzie kupujemy lub zdobywamy wiedzę, która jest w olbrzymiej ilości dostępna także za darmo.“

Na dwie bariery w wykorzystywaniu nauki i wiedzy do rozwoju potencjału ekonomicznego Polski zwrócił uwagę prof. Władysław Wieczorek. Pierwszą, z nich według niego jest brak cierpliwości biznesu, jeśli chodzi o zwrot z inwestycji opartych na wiedzy. Drugą małe zainteresowanie mediów promowaniem innowacyjnych projektów naukowych.

„Stwórzmy lobby dla przyszłości.“ - zaapelował prof. Michał Kleiber. „Wszyscy mamy prawo do dumy z osiągnięć ostatniego 20-lecia. Musimy mieć jednak świadomość, że te sukcesy były oparte na wykorzystaniu naszych rozmaitych przewag, które są już na wyczerpaniu. Wciąż niska jest w naszym kraju świadomość i kultura innowacyjności, nie potrafimy także nagłaśniać naszych sukcesów. Polacy są nadmiernie skoncentrowani na polityce w jej nawet najbłahszych przejawach, nie ma natomiast polityka, który umiałby i chciałby tworzyć w Polsce społeczeństwo oparte na wiedzy.“

Uczestnicy debaty postanowili przygotować przesłanie, wskazujące, jakie działania należy pilnie podjąć, aby radykalnie zwiększyć liczbę polskich sukcesów opartych na wiedzy - z myślą o obecnym i następnych pokoleniach. Uznano potrzebę cyklicznego organizowania konferencji "Polskie sukcesy oparte na wiedzy". Materiały konferencyjne publikowane będą na stronie internetowej: www.polskiesukcesy.pl.

Konferencję zorganizowały wspólnie: Deloitte Polska, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Polska Izba Gospodarcza Zaawansowanych Technologii oraz Pentor Research International. Honorowy patronat nad konferencją objął prof. Jerzy Buzek - przewodniczący Parlamentu Europejskiego i przewodniczący Rady Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii.

(Źródło: Fundacja Edukacyjna Perspektywy)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie