Mapa umiejętności XXI wieku dla edukacji artystycznej

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyWspółpracując z wieloma podmiotami skupiającymi środowiska artystyczne, amerykańska organizacja Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI wieku (P21), przedstawiła raport poświęcony roli edukacji artystycznej w epoce cyfrowej. Celem zaprezentowanej mapy jest ukazanie, w jaki sposób kultura i sztuka mogą wspierać rozwój kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie.
 
Mapa jest piątym z serii opracowaniem (obok map: geografii, nauk ścisłych, nauk społecznych i języka ojczystego), które opublikowało P21 na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Pojawia się ona w szczególnym, krytycznym czasie dla edukacji artystycznej w szkołach i jest drogowskazem wskazującym, w jaki sposób można i należy łączyć krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, komunikowanie się, współpracę w zespole, kreatywność i innowacyjność (czyli cztery fundamenty katalogu kompetencji XXI wieku, w języku angielskim określane mianem 4C) z programem nauczania przedmiotów artystycznych, włączając taniec, muzykę, teatr, sztuki wizualne i media.
 
Edukacja artystyczna w wielu szkołach nie jest traktowana poważnie. Często, gdy szkoła ma problemy finansowe, cięcia dotykają najszybciej właśnie tych przedmiotów i nauczycieli. Tymczasem, jak przekonują autorzy Mapy – rozwijanie talentów artystycznych na etapie szkolnym idzie w parze z wzmacnianiem katalogu umiejętności, które potem pozwolą młodym ludziom odnosić sukcesy na rynku pracy. 
 
„Myślimy o tej mapie jako formie motywowania kadry zarządzającej szkołami, do zastanowienia się nad potrzebą edukacji artystyczną we współczesnej szkole“ – powiedział Michael Blakeslee, wiceprezes amerykańskiego Narodowego Stowarzyszenia Edukacji Muzycznej (MENC). Pomysł na opracowanie takiego przewodnika dla władz szkolnych wzbudził entuzjazm wśród osób, które na co dzień zajmują się kulturą i sztuką w edukacji. W pracach nad Mapą udział brały również inne podmioty: Alians na rzecz Teatru i Edukacji, Stowarzyszenie Edukacji Teatralnej, Stowarzyszenie Edukacji Tańca, Narodowa Organizacja Edukacji Tańca.
 
Obok umiejętności fundamentalnych, Mapa odnosi się także do wielu innych, np. do posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, rozumienia informacji, rozumienia mediów, inicjatywy i samokierowania, umiejętności społeczno-kulturowych, produktywności, przywództwa i odpowiedzialności za siebie. Konstrukcja Mapy podobna jest do wcześniej opublikowanych opracowań. W odniesieniu do każdej z umiejętności Mapa wskazuje dokładnie kilka szczególnych celów edukacyjnych ucznia i przykłady działań możliwych do realizacji w każdek szkole, odpowiednio na poziomie 4, 8 i 12 roku nauki (w systemie K-12). Dodatkowo użyta symbolika pozwala się zorientować, jaki zakres edukacji artystycznej odpowiada za rozwój danych umiejętności.
 
 
„Ten dokument udowadnia, że rozwijanie umiejętności artystycznych jest jedną z najbardziej fascynujących i skutecznych sposobów przygotowania młodych ludzi do życia we współczesnym świecie“ – mówi Blakeslee. „Wskazuje, w jaki sposób aktywność artystyczna promuje postawy ciekawości wobec świata, kreatywności, rozwija wyobraźnię i samoocenę – które wszystkie są potrzebne, aby odnosić dziś sukcesy.“ Oczywiście, to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o to, co naprawdę mogą szkoły zrobić z edukacją artystyczną, zaznaczył Blakeslee. 
 
„Widzimy w tej Mapie praktyczny przewodnik dla nauczycieli, którzy naprawdę chcą zmienić swoje dotychczasowe praktyki i przyzwyczajenia, aby uczyć umiejętności potrzebnych w XXI wieku.“ – zakończył Blakeslee.
 
Mapę Umiejętności XXI wieku dla edukacji artystycznej można znaleźć na stronach P21 (PDF, j. ang.) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)    
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie