Mapa umiejętności XXI wieku dla edukacji artystycznej

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyWspółpracując z wieloma podmiotami skupiającymi środowiska artystyczne, amerykańska organizacja Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI wieku (P21), przedstawiła raport poświęcony roli edukacji artystycznej w epoce cyfrowej. Celem zaprezentowanej mapy jest ukazanie, w jaki sposób kultura i sztuka mogą wspierać rozwój kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie.
 
Mapa jest piątym z serii opracowaniem (obok map: geografii, nauk ścisłych, nauk społecznych i języka ojczystego), które opublikowało P21 na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Pojawia się ona w szczególnym, krytycznym czasie dla edukacji artystycznej w szkołach i jest drogowskazem wskazującym, w jaki sposób można i należy łączyć krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, komunikowanie się, współpracę w zespole, kreatywność i innowacyjność (czyli cztery fundamenty katalogu kompetencji XXI wieku, w języku angielskim określane mianem 4C) z programem nauczania przedmiotów artystycznych, włączając taniec, muzykę, teatr, sztuki wizualne i media.
 
Edukacja artystyczna w wielu szkołach nie jest traktowana poważnie. Często, gdy szkoła ma problemy finansowe, cięcia dotykają najszybciej właśnie tych przedmiotów i nauczycieli. Tymczasem, jak przekonują autorzy Mapy – rozwijanie talentów artystycznych na etapie szkolnym idzie w parze z wzmacnianiem katalogu umiejętności, które potem pozwolą młodym ludziom odnosić sukcesy na rynku pracy. 
 
„Myślimy o tej mapie jako formie motywowania kadry zarządzającej szkołami, do zastanowienia się nad potrzebą edukacji artystyczną we współczesnej szkole“ – powiedział Michael Blakeslee, wiceprezes amerykańskiego Narodowego Stowarzyszenia Edukacji Muzycznej (MENC). Pomysł na opracowanie takiego przewodnika dla władz szkolnych wzbudził entuzjazm wśród osób, które na co dzień zajmują się kulturą i sztuką w edukacji. W pracach nad Mapą udział brały również inne podmioty: Alians na rzecz Teatru i Edukacji, Stowarzyszenie Edukacji Teatralnej, Stowarzyszenie Edukacji Tańca, Narodowa Organizacja Edukacji Tańca.
 
Obok umiejętności fundamentalnych, Mapa odnosi się także do wielu innych, np. do posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, rozumienia informacji, rozumienia mediów, inicjatywy i samokierowania, umiejętności społeczno-kulturowych, produktywności, przywództwa i odpowiedzialności za siebie. Konstrukcja Mapy podobna jest do wcześniej opublikowanych opracowań. W odniesieniu do każdej z umiejętności Mapa wskazuje dokładnie kilka szczególnych celów edukacyjnych ucznia i przykłady działań możliwych do realizacji w każdek szkole, odpowiednio na poziomie 4, 8 i 12 roku nauki (w systemie K-12). Dodatkowo użyta symbolika pozwala się zorientować, jaki zakres edukacji artystycznej odpowiada za rozwój danych umiejętności.
 
 
„Ten dokument udowadnia, że rozwijanie umiejętności artystycznych jest jedną z najbardziej fascynujących i skutecznych sposobów przygotowania młodych ludzi do życia we współczesnym świecie“ – mówi Blakeslee. „Wskazuje, w jaki sposób aktywność artystyczna promuje postawy ciekawości wobec świata, kreatywności, rozwija wyobraźnię i samoocenę – które wszystkie są potrzebne, aby odnosić dziś sukcesy.“ Oczywiście, to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o to, co naprawdę mogą szkoły zrobić z edukacją artystyczną, zaznaczył Blakeslee. 
 
„Widzimy w tej Mapie praktyczny przewodnik dla nauczycieli, którzy naprawdę chcą zmienić swoje dotychczasowe praktyki i przyzwyczajenia, aby uczyć umiejętności potrzebnych w XXI wieku.“ – zakończył Blakeslee.
 
Mapę Umiejętności XXI wieku dla edukacji artystycznej można znaleźć na stronach P21 (PDF, j. ang.) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)    
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie