Kierowanie szkołą, niełatwe zadanie

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyDyrektorzy szkół muszą sprostać coraz większej liczbie zadań związanych z zarządzaniem kadrą nauczycielską, finansami oraz programami nauczania - wynika z danych Eurydice, unijnej sieci informacji o edukacji. Jest to tendencja ogólnoeuropejska związana z rosnącą autonomią szkół – mówi Anna Smoczyńska z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, prowadzącej Polskie Biuro Eurydice. 
 
Smoczyńska uczestniczyła w MEN w spotkaniu zespołu opiniodawczo-doradczego do spraw statutu zawodowego nauczycieli. Jak zaznaczyła, w związku ze wzrostem liczby zadań i odpowiedzialności dyrektorów szkół, kryteria ich doboru i zatrudniania mają ogromne znaczenie. Poinformowała, że we wszystkich krajach europejskich istnieją specjalne regulacje prawne zawierające wymogi stawiane osobom kandydującym na stanowiska dyrektorów szkół, wymogi te są jednak różne w różnych krajach.

I tak w części krajów głównym kryterium jest doświadczenie zawodowe, wyrażające się liczbą przepracowanych lat w charakterze nauczyciela; w innych np. staż pracy w nauczaniu i administracji (np. doświadczenie nabyte w pracy na stanowisku wicedyrektora), staż pracy w nauczaniu i przebyte szkolenie na dyrektora, staż pracy w nauczaniu i administracji oraz przebyte szkolenie na dyrektora. Są też kraje, gdzie wystarczą tylko kwalifikacje pedagogiczne.

Polska należy - obok m.in. Hiszpanii, Francji, Włoch, Austrii, Czech, Estonii, Malty i Lichtensteinu - do grupy państw, gdzie konieczny jest staż pracy w nauczaniu i odpowiednie obowiązkowe szkolenie. W Polsce i Austrii czas szkolenia jest jednym z najdłuższych - wynosi 200 godzin, podczas gdy we Włoszech wynosi 160 godzin, w Czechach - 100 godzin, a we Francji - 70 godzin. Dłuższe szkolenie jest obowiązkowe w Hiszpanii - wynosi 240 godzin, i na Malcie, gdzie określono, że ma trwać rok.

W większości krajów UE wymagany minimalny staż pracy nauczyciela ubiegającego się o stanowisko dyrektora szkoły to od trzech do pięciu lat; wyjątkami są: Turcja - rok, i Islandia - dwa lata, oraz Grecja - 12 lat, i Cypr - 13 lat. Z kolei w Danii, Niemczech, Austrii, Finlandii i Wielkiej Brytanii staż pracy w nauczaniu jest wymagany, ale oficjalne dokumenty nie określają jednoznacznie jego wymiaru. W Polsce minimalny staż pracy dydaktycznej to pięć lat.

Obecnie obowiązki dyrektorów szkół to zarządzanie i administracja, czyli zatrudnianie i kierowanie nauczycielami oraz zarządzanie budżetem szkoły; opracowywanie planów i programów nauczania; kontakty z rodzicami i uczniami oraz nauczanie.

Z danych Eurydice wynika, że średnio w Europie zarządzanie zajmuje 40% czasu pracy nauczycieli (najwięcej m.in. w Danii i Włoszech - ponad 50%, w Polsce - 42%); opracowywanie planów i programów - średnio 13% (w Belgii - 29%, w Polsce - 15%); kontakty z rodzicami i uczniami - średnio ponad 20% (w Polsce 22%); nauczanie (najmniej we Włoszech - 1,6%, najwięcej w Niemczech - 37,8% i Francji - 46,7%; w Polsce - 12%).

Jak mówiła Smoczyńska, w niektórych państwach wielkość szkół ma bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia dyrektorów - im większa szkoła tym wyższa pensja dyrektora. W większości krajów zarobki dyrektorów wzrastają wraz z poziomem edukacji - w szkołach podstawowych są niższe niż w szkołach średnich. W ośmiu krajach, w tym w Polsce, nie występują żadne różnice w zarobkach pomiędzy rodzajami szkół.

Bardzo różna jest też w Unii wysokość wynagrodzenia dyrektorów. Najwyższe są w Wielkiej Brytanii i Słowenii - minimalne wynagrodzenie nauczycieli jest dwukrotnie wyższe niż wysokość Produktu Krajowego Brutto na mieszkańca. Najniższe zaś w Czechach, gdzie zarówno minimalne, jak i maksymalne wynagrodzenie jest niższe niż PKB per capita (wynosi odpowiednio 60% i 90%). W Polsce maksymalne wynagrodzenie dyrektora jest większe niż PKB na osobę, a minimalne - mniejsze.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie