Święto edukacji czy edukatorów?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW zasadzie to powinniśmy dziś składać życzenia każdy każdemu. Skoro mówimy o dniu Edukacji Narodowej, to każdy z nas powinien cieszyć się z tego, czego się nauczył, gratulować innym sukcesów w nauce i oczywiście dziękować tym, dzięki którym czegoś się (w końcu) nauczył. Zwłaszcza wszystkim edukatorom, którzy zabiegali o to, aby nam coś pozostało w głowach... 
 
Czasy się chyba zmieniły, nic nie jest tak stabilne, jak wydawało się kiedyś. Rewolucja w nauce i technologii dokonuje się na naszych oczach. Każdego roku zaskakują nas nowe urządzenia i programy, które wpływają istotnie na nasze życie zawodowe i osobiste. Możemy się dziś komunikować z każdym w każdym miejscu i czasie. Coraz więcej osób zapomina, jak wyglądało życie i załatwianie spraw w czasach, gdy nie było Internetu i nieograniczonego dostępu do informacji. Życie coraz szybciej się toczy, a zatem... również edukacja nie może odbywać się w tym samym tempie, co 20-30 lat temu. Musimy się uczyć szybciej, bo tego wymaga od nas świat, w którym funkcjonujemy.

I jak w tym wszystkim mają odnaleźć się nauczyciele, od których wymaga się, aby codziennie jednocześnie budowali szkołę bardziej przyjazną, skuteczniejszą i nowocześniejszą? Jak mają odkrywać talenty uczniów i wspierać szybki rozwój uczniów, skoro wymaga się od nich głównie realizacji (nadal) przeładowanego programu i przygotowania do testów, które nie mają wielkiego wpływu na wiedzę, dzięki której uczeń będzie mógł sobie poradzić w życiu? 

Po pierwsze – może spróbują polubić zmianę? „Zmiana to jedyna stałość we współczesnym świecie“, jak zauważył jakiś uważny obserwator rzeczywistości. Po drugie – może spróbują polubić eksperymentowanie w edukacji? To, że jesteśmy przyzwyczajeni do jednej metody nauczania, nie oznacza, że jest ona najlepsza. Jeśli następują zmiany, zmienia się również uczeń – prawdopodobnie więc nasza metoda traci na skuteczności. Po trzecie – może powinni oddać trochę inicjatywy uczniom? Dlaczego w świecie, w którym następuje tak wiele zmian to nauczyciel (i szkoła) ma być ciągle odpowiedzialny za edukację ucznia, a nie on sam? Badania potwierdzają, że coraz częściej uczniowie chcą sami decydować o swojej edukacji, zwłaszcza że mają do dyspozycji doskonałe narzędzia i powiększające się zasoby. Warto pytać uczniów, w jaki sposób chcieli by się uczyć danego tematu. Edukacja to forma partnerstwa i w tym kierunku powinno zmierzać nauczanie w szkolnej klasie (i poza nią). 

W związku ze Świętem Edukacji Narodowej życzymy polskim edukatorom:
»  więcej odwagi – wokół nas dzieje się wiele zmian, wiele z nich (zwłaszcza tych w obszarze technologii edukacyjnej) jest dobrych, nie należy się ich bać! Warto spróbować coś zmienić. To tak, jak byśmy próbowali potraw orientalnej kuchni. Miejmy w sobie ciekawość próbowania nowego. Jeśli boimy się nowego, poprośmy o pomoc uczniów; 
»  otwartości na zmiany – nie trzymajmy się systemu edukacji, który wymyślono w XIX wieku i który w dzisiejszym zglobalizowanym, cyfrowym świecie może prowadzić do edukacyjnego skansenu, a nie do nowoczesnej edukacji; 
»  więcej wiary w umiejętności uczniów – oni są kreatywni i wiele potrafią, trzeba tylko stworzyć im możliwości do pracy w preferowany przez nich sposób; 
»  więcej kreatywności – pozwólmy uczniom tworzyć, a nie odtwarzać. Mają do dyspozycji dziesiątki wyśmienitych narzędzi – pozwólmy na wykorzystanie w edukacji Internetu, telefonu komórkowego, aparatu cyfrowego, iPoda, cyfrowego dyktafonu, czy innych urządzeń, z którymi uczniowie są świetnie obeznani; 
»  więcej innowacji – może to, że uczniowie są znudzeni, nie słuchają, tracą zainteresowanie po kilku minutach waszej lekcji, wynika z tego, że ich świat funkcjonuje inaczej? Edukacja potrzebuje innowacji. Wykorzystujmy nowatorskie metody pracy – mamy do dyspozycji urządzenia, o jakich nawet nie śniło się naszym nauczycielom; 
»  więcej inicjatywy – polskiej edukacji nie zmienią odgórne reformy. Prawdziwa zmiana i modernizacja dokonuje się zazwyczaj oddolnie i możecie dokonać jej tylko wy, własnymi siłami przy współpracy z uczniami i ich rodzicami. 
 
Tego będziemy chcieli życzyć w dniu 14 października każdego roku. Twórzmy w Polsce nowoczesną, wysokiej jakości, edukację, w szkole i poza nią. Tylko dzięki temu będziemy mogli nadążać za ciągłymi zmianami w świecie wokół nas.  
 
W imieniu redakcji Edunews.pl
 
Marcin Polak
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie