Na świecie brakuje armii nauczycieli

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW Polsce pojawiają się raporty, które wskazują, że w naszych szkołach jest zbyt dużo nauczycieli w stosunku do liczby uczniów, a tymczasem na świecie mamy do czynienia z trendem odwrotnym. Okazuje się, że w skali globalnej jest olbrzymi deficyt w tym zawodzie – ONZ szacuje, że do 2015 zabraknie w szkołach ponad 10 milionów nauczycieli.
 
W październiku odbyło się w Paryżu spotkanie dyrektorów aż czterech agend ONZ – UNESCO, UNICEF, Agencji ONZ ds. Rozwoju (UNDP) i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) – podczas którego wydano wspólne oświadczenie. Zostało ono skierowane do władz krajowych, aby państwa członkowskie podjęły zdecydowane działania mające na celu przyciągnięcie nowych osób do zawodu i zwiększenie zatrudnienia w systemach edukacji.
 
„Bez odpowiedniej kadry dobrze przygotowanych i zmotywowanych nauczycieli, trudno będzie zrealizować deklarację wyrażoną podczas Światowego Forum Ekonomicznego 10 lat temu, że do 2015 r. na świecie każde dziecko będzie miało dostęp do edukacji. Nauczyciele są oczywiście kluczem do realizacji tej idei.“ – napisali szefowie czterech agencji ONZ. 
 
Głównymi problemami, z jakimi boryka się wiele krajów świata, są niski status, niska płaca i nienajlepsze warunki pracy w zawodzie nauczyciela. Powstrzymuje to wielu młodych ludzi przed karierą w szkołach. Problem dotyczy zwłaszcza tych krajów, w których wystąpiły konflikty zbrojne, społeczne, czy dotknęły je klęski ekonomiczne. „Odbudowa krajów zaczyna się od pracy nauczycieli“ – zauważono w oświadczeniu. „Apelujemy do rządów, społeczności, krajowych i międzynarodowych instytucji o pomoc nauczycielom, zwłaszcza w biedniejszych krajach oraz tych dotkniętych klęskami żywiołowymi i konfliktami zbrojnymi.
 
Edukacja już dawno przestała mieć wymiar wyłącznie krajowy. Wraz ze wzrostem mobilności uczniów, studentów i kadry akademickiej, coraz częściej korzystamy z edukacji poza krajami ojczystymi. Umożliwia nam to również Internet – już dziś osoby, które posługują się angielskim na poziomie średnim lub wyższym, bez żadnych przeszkód korzystają z anglojęzycznych zasobów edukacyjnych rozproszonych na całym świecie. Wraz ze wzrostem znaczenia tzw. edukacji dla rozwoju, rozwijaniem współpracy międzynarodowej i wymiany pomiędzy różnymi krajami, także przed polskimi nauczycielami – zwłaszcza młodymi – staje nowa szansa i wyzwanie. Otworzyły się już rynki pracy dla naszych lekarzy, pielęgniarek, informatyków, itp – czemu z tej szansy nie mieliby skorzystać i nauczyciele, planując swoją karierę zawodową poza Polską. 
 
(Źródło: www.un.org)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie