Umiejętności XXI wieku w kształceniu nauczycieli

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyWiele badań i analiz wskazuje na potrzebę kształcenia umiejętności epoki cyfrowej w szkołach i na uczelniach. Ale wyzwanie to dotyczy nie tylko uczniów. W dużo większym stopniu dotyczy samych nauczycieli – co potwierdza raport przygotowany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Szkół Kształcących Nauczycieli (AACTE) i Partnerstwo dla Umiejętności XXI wieku (P21).
 
Jak uczniowie mogą być dobrze przygotowani do życia i pracy w społeczeństwie informacyjnym i cyfrowej rzeczywistości, jeśli ich nauczyciele nie potrafią im przekazać wiedzy i umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komunikacji i nauki? Tylko nauczyciele potrafiący biegle posługiwać się w celach edukacyjnych urządzeniami cyfrowymi i internetem mogą pomóc przygotować uczniów do życia we współczesnym świecie. Dlatego – co wynika z raportu obu instytucji - wszystkie programy kształcenia nauczycieli powinny być sukcesywnie przebudowywane, umożliwiając pogłębianie i rozwój umiejętności XXI wieku już na etapie kształcenia przyszłych pedagogów i w codziennej praktyce szkolnej.
 
„Już kandydaci na nauczyciel muszą posługiwać się wiedzą i umiejętnościami XXI wieku i uczyć się, w jaki sposób włączać je w praktykę szkolną, gdyż tylko wtedy będziemy mogli wypełniać cele, jakie sobie stawiamy.“ – powiedzieli Sharon P. Robinson, prezes AACTE i Ken Kay z P21 we wspólnym wprowadzeniu do raportu.
 
Autorzy raportu proponują przyjęcie następujących celów nadrzędnych dla systemu edukacji i włączenie ich w program kształcenia przyszłych i obecnych nauczycieli:
»  Celem edukacji od przedszkola do ukończenia szkoły średniej powinno być przekazanie wiedzy i umiejętności potrzebnych w XXI wieku. 
»  Analogicznie wszyscy nauczyciele i kadra administracyjna placówek edukacyjnych od przedszkoli po szkoły średnie muszą posiadać taką wiedzę i umiejętności, a także przekazywać ją uczniom i dokonywać ewaluacji umiejętności uczniów. 
»  Programy kształcenia nauczycieli powinny przygotowywać ich absolwentów do stosowania oraz przekazywania wiedzy i umiejętności XXI wieku oraz kształcić umiejętności ewaluacji stanu wiedzy i umiejętności XXI wieku u uczniów. 
»  Nowi nauczyciele powinni być „agentami zmiany“, którzy stosować będą wiedzę i umiejętności XXI wieku w praktyce przedszkolnej i szkolnej, zgodnie z krajowymi i lokalnymi standardami nauczania. 
»  Uczelnie wyższe powinny ściśle współpracować z liderami nauczania przedszkolnego i szkolnego oraz społecznościami lokalnymi, by programy kształcenia nauczycieli bardziej skutecznie spełniały oczekiwania uczniów XXI wieku. 
»  Każdy z istniejących programów kształcenia nauczycieli powinien posiadać plan dostosowania programu do wymogów i celów edukacji XXI wieku. 
»  Programy kształcenia nauczycieli muszą kształcić liderów zmian, którzy będą przyczyniać się do rozwoju edukacji XXI wieku i nowoczesnych strategii edukacyjnych. 
»  Programy kształcenia nauczycieli powinny być liderami w obszarze badań i ewaluacji strategii nauczania XXI wieku. 
 
Zdaniem amerykańskich organizacji każdy z istniejących programów kształcenia przyszłych nauczycieli musi zostać zreformowany. Ryzyko, że lata przygotowań pójdą na marne jest zbyt wysokie. Absolwenci kursów i wydziałów pedagogicznych muszą być przygotowani do działania w środowisku cyfrowym, w którym funcjonują na co dzień uczniowie.
 
Wyniki badań potwierdzają, że z przygotowaniem przyszłych pedagogów do cyfrowej edukacji XXI wieku nie jest najlepiej – choć zdecydowana większość (82%) uznała, że narzędzia kolaboracji sieciowej (blogi, wiki) są bardzo ważnym elementem procesu nauczania, tylko jedna czwarta respondentów wiedziała, w jaki sposób można je włączyć w praktykę nauczania.
 
Nowi nauczyciele mogą świetnie posługiwać się technologiami w życiu osobistym, ale jeśli chodzi o stopień wykorzystania ich umiejętności w klasie, nie uzyskują tu przewagi nad bardziej doświadczonymi kolegami z 10-letnim stażem nauczania. Nie uczy się ich na etapie przygotowania do zawodu, w jaki sposób mogą wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w praktyce nauczania.
 
Zmiany w życiu gospodarczym, na rynku pracy, w działalności biznesowej wymagają nowych umiejętności, w tym krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, innowacyjności – i jeśli takich umiejętności nie będą posiadali absolwenci szkół, będą mniej konkurencyjni na poziomie krajowym i międzynarodowym.
 
Według AACTE i P21 każdy edukator powinien:
»  Potrafić łączyć dostępne technologie z treścią i teorią pedagogiczną, aby kreatywnie wykorzystywać technologie w nauczaniu; 
»  Połączyć praktykę nauczania ze standardami edukacji XXI wieku; 
»  Umiejętnie przeplatać nauczanie bezpośrednie z nauczaniem poprzez projekty uczniowskie; 
»  Używać szerokiej gamy technik ewaluacyjnych; 
»  Uczestniczyć w społecznościach osób uczących się; 
»  Umieć funkcjonować także w roli mentora i nauczyciela kolegów i koleżanek w zawodzie; 
»  Stosować różne strategie nauczania, aby dopasowywać style i metody nauczania do oczekiwań indywidualnych odbiorców; 
»  Uczyć się i korzystać z pojawiających się możliwości dokształcania. 
 
(Źródło: eSchoolNews)
 
Przeczytaj również:
»  Uczniowie o szkole XXI wieku 
»  Korzystanie z technologii przez młodych nauczycieli 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie