Inne podejście do edukacji w szkolnej klasie

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageUczące się dzieci jako partnerzy nauczyciela, same decydujące o programie nauczania i metodach? Futurelab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją przygotowała założenia nowego programu edukacyjnego Enquiring Minds, który umieszcza uczniów w centrum procesu nauczania i oddaje im prawo decydowania o jego zakresie.

 

Z myślą o nauczycielach, którzy chcieliby podjąć się realizacji tej inicjatywy Futurelab przygotowało praktyczny przewodnik, zawierający porady dotyczące wprowadzenia i realizacji programu w szkołach. Do publikacji dołączono również szczegółowe wyniki trwającego od 2005 r. programu badawczego. Zainteresowanie tym projektem wyraziło już ponad 100 szkół, a w marcu 2008 r. organizatorzy przeprowadzą serię seminariów promując program Enquiring Minds.

 

Image

 

Nad kształtem programu Futurelab współpracowało z grupą 10 nauczycieli i 120 uczniów z dwóch szkół średnich. Został on potraktowany jako ważny eksperyment badawczy. Głównym problemem badawczym stało się pytanie: „Czy dzieciom można przekazać więcej odpowiedzialności za proces uczenia się i czy ich chęć uczenia się zwiększy się, gdy będą miały możliwość decydowania, co i w jaki sposób mają studiować?”.

 

W projekcie dominowało podejście praktyczne – chciano przede wszystkim zbadać, jakie zmiany w sposobie nauczania w szkolnej klasie mają największe szanse na sukces. Model działania został podzielony na cztery etapy, każdy zawierający zestaw pytań i zadań dla nauczycieli, którzy mieli sprawdzić czy w ich szkole pozwoli on w dalszym ciągu realizować nałożone na szkołę zadania i jednocześnie czy zaspokaja on potrzeby wszystkich uczniów.

 

Warto podkreślić, że projekt Futurelab cieszy się również dużym zainteresowaniem najważniejszych publicznych instytucji edukacyjnych Wielkiej Brytanii, m.in. rządowych Agencji ds. Szkoleń i Rozwoju Szkół czy Komisji ds. Kwalifikacji i Programu Nauczania, gdyż jest zbieżny z obecnym od 1997 roku w brytyjskim systemie oświaty podejściem rozwijającym kreatywność i samodzielne myślenie uczniów.

 

„Realizujemy fascynujący projekt, który bierze pod uwagę wszystkie wyzwania, jakie niesie przekazanie uczniom większej swobody i wyboru. Tu nie ma miejsca na proste odpowiedzi.” – zauważa John Morgan z Futurelab. „Niektórzy nauczyciele doświadczyli trudności we wspólnym planowaniu programu nauczania razem z uczniami. Z drugiej strony także wielu uczniów miało kłopot z tą wolnością wyboru zagadnień, których chcieliby się uczyć. Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie są jednak bardzo zainteresowane programem i często decydowały się włączyć do pilotażu nowe grupy uczniów”.

 

Raport i przewodnik programu Enquiring Minds (ang.) jest dostępny nieodpłatnie na stronie internetowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie