Inne podejście do edukacji w szkolnej klasie

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageUczące się dzieci jako partnerzy nauczyciela, same decydujące o programie nauczania i metodach? Futurelab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją przygotowała założenia nowego programu edukacyjnego Enquiring Minds, który umieszcza uczniów w centrum procesu nauczania i oddaje im prawo decydowania o jego zakresie.

 

Z myślą o nauczycielach, którzy chcieliby podjąć się realizacji tej inicjatywy Futurelab przygotowało praktyczny przewodnik, zawierający porady dotyczące wprowadzenia i realizacji programu w szkołach. Do publikacji dołączono również szczegółowe wyniki trwającego od 2005 r. programu badawczego. Zainteresowanie tym projektem wyraziło już ponad 100 szkół, a w marcu 2008 r. organizatorzy przeprowadzą serię seminariów promując program Enquiring Minds.

 

Image

 

Nad kształtem programu Futurelab współpracowało z grupą 10 nauczycieli i 120 uczniów z dwóch szkół średnich. Został on potraktowany jako ważny eksperyment badawczy. Głównym problemem badawczym stało się pytanie: „Czy dzieciom można przekazać więcej odpowiedzialności za proces uczenia się i czy ich chęć uczenia się zwiększy się, gdy będą miały możliwość decydowania, co i w jaki sposób mają studiować?”.

 

W projekcie dominowało podejście praktyczne – chciano przede wszystkim zbadać, jakie zmiany w sposobie nauczania w szkolnej klasie mają największe szanse na sukces. Model działania został podzielony na cztery etapy, każdy zawierający zestaw pytań i zadań dla nauczycieli, którzy mieli sprawdzić czy w ich szkole pozwoli on w dalszym ciągu realizować nałożone na szkołę zadania i jednocześnie czy zaspokaja on potrzeby wszystkich uczniów.

 

Warto podkreślić, że projekt Futurelab cieszy się również dużym zainteresowaniem najważniejszych publicznych instytucji edukacyjnych Wielkiej Brytanii, m.in. rządowych Agencji ds. Szkoleń i Rozwoju Szkół czy Komisji ds. Kwalifikacji i Programu Nauczania, gdyż jest zbieżny z obecnym od 1997 roku w brytyjskim systemie oświaty podejściem rozwijającym kreatywność i samodzielne myślenie uczniów.

 

„Realizujemy fascynujący projekt, który bierze pod uwagę wszystkie wyzwania, jakie niesie przekazanie uczniom większej swobody i wyboru. Tu nie ma miejsca na proste odpowiedzi.” – zauważa John Morgan z Futurelab. „Niektórzy nauczyciele doświadczyli trudności we wspólnym planowaniu programu nauczania razem z uczniami. Z drugiej strony także wielu uczniów miało kłopot z tą wolnością wyboru zagadnień, których chcieliby się uczyć. Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie są jednak bardzo zainteresowane programem i często decydowały się włączyć do pilotażu nowe grupy uczniów”.

 

Raport i przewodnik programu Enquiring Minds (ang.) jest dostępny nieodpłatnie na stronie internetowej.

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczynski
    A czy w kalendarzu nie zabraknie Dnia Kreacji Szczęścia Gadaniem o Nim? Trenując mięśnie twarzy popr...
  • Written by Robert Raczyński
    "Wszystko to prawda, tylko... " jest to trzecia prawda w ujęciu tischnerowskim ;) i na takiej prawdzie...
  • Written by Ppp
    Wszystko to prawda, tylko... Kto poucza i ocenia innych, sam musi być czysty! Skoro szkoła poucza i ...
  • Written by Robert Raczyński
    [...] obecnie bardziej niż kiedykolwiek życie wymaga od wszystkich członków społeczeństwa umiejętnoś...
  • Written by Jan
    Popyt na wiedzę faktycznie jest coraz bardziej ograniczony i nie będzie żadnego runięcia z hukiem - ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie