Projekt jako metoda pracy nauczyciela z młodzieżą w szkole nie jest niczym nowym. W działaniach edukacyjnych organizacji pozarządowych wspierających edukację szkolną stanowi od zawsze podstawową metodę działania, dzięki której w przestrzeni publicznej mamy wszyscy możliwość uczestnictwa w ciekawych i inspirujących wydarzeniach.
Wprowadzenie metody projektów do podstawy programowej jest w pewnym sensie wielkim sukcesem organizacji pozarządowych działających wokół szkoły. Dzięki takim zapisom podstawy programowej, znajdą one jeszcze lepsze umocowanie do realizacji w środowisku szkolnym inicjatyw, na które w programie nauczania najczęściej brakuje miejsca, a które przynoszą olbrzymie korzyści uczniom i nauczycielom, ucząc wielu umiejętności praktycznych i przydatnych w życiu.
Poradnik wydany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji Jak zorganizować i poprowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne to spojrzenie na metodę projektów i sposób ich realizacji w szkole. Jest sumą wieloletnich doświadczeń Jacka Strzemiecznego i kierowanego przez niego Centrum Edukacji Obywatelskiej: instytucji, która od roku 1994 pomaga szkołom wykorzystywać w swojej codziennej pracy projekty edukacyjne.
Autor, z pomocą doświadczonych liderów CEO: Alicji Pacewicz, Danuty Sterny i Katarzyny Sołtan‐Młodożeniec przedstawił wskazówki pomocne w organizacji i prowadzeniu edukacyjnie wartościowych projektów, wskazując na szeroki zakres możliwości jakimi dysponuje dyrektor, aby dostosować sposoby organizacji i prowadzenie projektów edukacyjnych do występujących w szkole warunków, jej wielkości i zaawansowania kadry pedagogicznej w stosowaniu projektów edukacyjnych i aktywnych metod nauczania.
Poradnik ten przedstawia także przykłady projektów, zwracając szczególną uwagę na to, że ich tematy mogą polegać na podejmowaniu przez uczniów ciekawych dla nich problemów. Końcowa część publikacji to propozycje zapisów w prawie wewnątrzszkolnym opracowane przez dyrektorów szkół, mających duże doświadczenie w realizacji projektów.
Adresatami opracowania są zarówno nauczyciele, którzy będą realizować projekty edukacyjne, dyrektorzy gimnazjów wprowadzający ją do praktyki szkolnej, jak i wszyscy zainteresowani tą metodą. Autorom bardzo zależy, by korzystając z poradników ich odbiorcy mieli na uwadze, że w publikacji zawarto tylko propozycję działań i że w szkolnej rzeczywistości bogactwo działalności projektowej jest praktycznie niczym nie ograniczone – jest rezultatem kreatywności uczniów i nauczycieli. A właśnie celem realizowania w szkołach projektów edukacyjnych ma byc wyzwolenie uczniowskiej kreatywności i osiąganie satysfakcji z zespołowo wykonanej pracy, a nie tworzenie i sztywne trzymanie się procedur, regulaminów i wzorów dokumentacji.
Z tego punktu widzenia istotne jest również niezamykanie się szkoły na projekty związane jedynie z przedmiotami. Do tej pory szkoły miały swobodę wyboru uczestnictwa w wielu projektach, z jakimi zwracały się do nich organizacje pozarządowe i oby w dalszym ciągu kwitło w szkołach bogactwo różnorodnych projektów edukacyjnych.
Zobacz również:
(Źródło: ORE, CEO, opr. własne)