Projekt jako metoda pracy nauczyciela z młodzieżą w szkole nie jest niczym nowym. W działaniach edukacyjnych organizacji pozarządowych wspierających edukację szkolną stanowi od zawsze podstawową metodę działania, dzięki której w przestrzeni publicznej mamy wszyscy możliwość uczestnictwa w ciekawych i inspirujących wydarzeniach.
Wprowadzenie metody projektów do podstawy programowej jest w pewnym sensie wielkim sukcesem organizacji pozarządowych działających wokół szkoły. Dzięki takim zapisom podstawy programowej, znajdą one jeszcze lepsze umocowanie do realizacji w środowisku szkolnym inicjatyw, na które w programie nauczania najczęściej brakuje miejsca, a które przynoszą olbrzymie korzyści uczniom i nauczycielom, ucząc wielu umiejętności praktycznych i przydatnych w życiu.
Poradnik wydany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji Jak zorganizować i poprowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne to spojrzenie na metodę projektów i sposób ich realizacji w szkole. Jest sumą wieloletnich doświadczeń Jacka Strzemiecznego i kierowanego przez niego Centrum Edukacji Obywatelskiej: instytucji, która od roku 1994 pomaga szkołom wykorzystywać w swojej codziennej pracy projekty edukacyjne.
![system oświaty system oświaty](/images/stories/ore_publ2.jpg)
Poradnik ten przedstawia także przykłady projektów, zwracając szczególną uwagę na to, że ich tematy mogą polegać na podejmowaniu przez uczniów ciekawych dla nich problemów. Końcowa część publikacji to propozycje zapisów w prawie wewnątrzszkolnym opracowane przez dyrektorów szkół, mających duże doświadczenie w realizacji projektów.
Adresatami opracowania są zarówno nauczyciele, którzy będą realizować projekty edukacyjne, dyrektorzy gimnazjów wprowadzający ją do praktyki szkolnej, jak i wszyscy zainteresowani tą metodą. Autorom bardzo zależy, by korzystając z poradników ich odbiorcy mieli na uwadze, że w publikacji zawarto tylko propozycję działań i że w szkolnej rzeczywistości bogactwo działalności projektowej jest praktycznie niczym nie ograniczone – jest rezultatem kreatywności uczniów i nauczycieli. A właśnie celem realizowania w szkołach projektów edukacyjnych ma byc wyzwolenie uczniowskiej kreatywności i osiąganie satysfakcji z zespołowo wykonanej pracy, a nie tworzenie i sztywne trzymanie się procedur, regulaminów i wzorów dokumentacji.
Z tego punktu widzenia istotne jest również niezamykanie się szkoły na projekty związane jedynie z przedmiotami. Do tej pory szkoły miały swobodę wyboru uczestnictwa w wielu projektach, z jakimi zwracały się do nich organizacje pozarządowe i oby w dalszym ciągu kwitło w szkołach bogactwo różnorodnych projektów edukacyjnych.
Zobacz również:
(Źródło: ORE, CEO, opr. własne)
Ostatnie komentarze