Jakich innowacji potrzebuje dziś szkoła?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkolne innowacje mają wyraźnie edukacyjny charakter. Są skierowane na osiągnięcie wyższej od dotychczasowej efektywności pracy uczniów, nauczycieli i samej szkoły. Ich celem jest osiągnięcie wyższej jakości edukacji. Dobre innowacje są rzetelnie przemyślane i mają eksperymentalny charakter. Po co szkole w ogóle edukacyjne innowacje?CC-BY thinkpublic Flickr

Zakończył się rok szkolny – przynajmniej dla uczniów, z pewnością ku ich radości. A nauczyciele? Jeszcze napiszą sprawozdania, posiedzą trochę na podsumowującej radzie pedagogicznej, przeprowadzą rekrutację nowych uczniów i coś tam jeszcze zrobią, ale z pewnością jednym okiem spoglądają już na wrzesień. Pisanie sprawozdań to niezbyt radosna twórczość i przy tej okazji, stale stawiane pytanie: komu i czemu służą te pisemne, często długie szkolne sprawozdania? Jak widać, biurokracja trzyma się bardzo dobrze i ma nawet radosne perspektywy. Elementem tej radości być może jest napisanie programu nowej innowacji planowanej do realizacji od nowego roku szkolnego. Ona domaga się precyzyjnie napisanego programu.

4 obszary innowacyjnych czynności

Innowacyjne działania mogą być różnorodne, ale i tak mają etapowy charakter. Składają się zwykle z 4 głównych obszarów czynności:

  • Przygotowanie celów, założeń i programu innowacji;
  • Konsekwentna realizacja zadań innowacji;
  • Ewaluacja przebiegu i efektów innowacyjnych działań;
  • Upowszechnienie efektów innowacji (promocja nowości).

Newralgiczną sprawą w ww. temacie jest jednak samo nauczycielskie myślenie. Od jego jakości zależą przecież nowe pomysły, inicjatywa, projektowanie nowości i jakość napisanego programu innowacji.

Innowacyjne myślenie nauczycieli

Myśląc o przygotowaniu i wdrożeniu w szkole dobrej, interesującej innowacji, warto najpierw ukazać (przypomnieć) podstawowe cechy innowacyjnego myślenia nauczycieli. Nauczyciele, myśląc o innowacji mogą przygotować komputerową prezentację na ww. temat i poddać grupowej dyskusji. Warto też zastanowić się nad jakością tego innowacyjnego myślenia i  jego cechami. Można krótko omówić te cechy oraz wskazać ich znaczenie w nauczaniu poszczególnych przedmiotów. Podjęcie i realizacja zadań związanych z innowacją jest dla nauczycieli konkretnym problemem, czyli trudnym zadaniem.

Uczyć rozwiązywania problemów

Podstawą debaty o nowych szkolnych innowacjach, potrzebnej przed wprowadzeniem innowacji w szkole, może być szkolenie nauczycieli na ten temat. Kanwą takiej dyskusji może być treść artykułu w Edunews.pl pt. Jak w szkole uczyć rozwiązywania problemów? (Sawiński 2010). Uzasadnienie zaś potrzeby i ukazanie znaczenia samego uczenia w szkole tej ważnej kompetencji ucznia i nauczyciela można znaleźć w treści artykułu pt. Dlaczego ważne jest uczenie rozwiązywania problemów? (Sawiński 2011) – wydanego w miesięczniku „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”. Warto przeczytać. Wskazują one na potrzebę uczenia tej kompetencji i akcentowania w edukacji rozwoju racjonalnego, krytycznego i problemowego oraz humanistycznego myślenia.

Innowacje są ważne w edukacji

Dyskutując o nowych innowacjach, warto podkreślić, że innowacyjne myślenie jest ważne w edukacji oraz w rozwoju samych nauczycieli. Domaga się śmiałości krytykowania słabych stron, np. efektów dotychczasowego działania i sposobów rozwijania innowacyjnego myślenia. Najważniejsze jest, aby kojarzyło się ono z potrzebą i kompetencjami nowoczesnego człowieka oraz dążeniem do wzrostu jakości szkolnej edukacji i ludzkiego życia. Tylko te innowacje w edukacji mają sens, w których zakłada się osiągnięcie wyższych efektów edukacji (kształcenia, wychowania). Problem ten warto przemyśleć i pogłębić.

Dobra i ciekawa innowacja jest wymagająca, ale innowacyjni nauczyciele lubią właśnie takie nowe wyzwania i trudne zadania. Warto mieć świadomość, że ona jest nie tylko pokazaniem się w szkole, ale i narażaniem na krytykę. Zresztą, w tym obszarze mieści się również umiejętność publicznych wystąpień i obrony własnych racji. Jest kompetencją złożoną, ale angażującą osobę prezentującą określony temat oraz interesującą – także dla niej samej. Warto uczyć krytycznego myślenia uczniów i nauczycieli i zapytać: Jak polubić krytyczne myślenie? (Akademia Zarządzania „Dyrektora Szkoły: Sawiński 2011/6, s. 45-54). Problem warto poznać i przemyśleć, w szczególności stojąc przed napisaniem programu nowej innowacji.

Wniosek: Podstawą szkolnych innowacji jest pozytywne, innowacyjne i krytyczne myślenie nauczycieli oraz ich wewnętrzna motywacja. Warto nad nimi popracować. Myśląc o rozwijaniu takiego myślenia trzeba być krytycznym wobec obecnego stanu szkoły, siebie samego oraz poziomu jej kształcenia i wychowania.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie