Bill Gates o systemie edukacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyDebata o systemie edukacji nie może być udziałem wyłącznie polityków i urzędników, którzy określają ogólne ramy i planują szczegóły rzeczywistości szkolnej. Dobrze, że coraz więcej osób wyraża zainteresowanie jego kształtem – coraz częściej są to sami rodzice, którzy podważają sens wielu urzędniczych decyzji (i słusznie), ale również przedstawiciele świata biznesu.
 
Ci ostatni wymagają od szkół, aby te potrafiły przygotować młode umysły zdolne do krytycznego myślenia, twórczego działania i konkurowania na globalnym rynku pracy. Tak jak Bill Gates, który uważa, że dotychczasowy kształt systemu edukacji nie sprawdza się w obecnych warunkach gospodarki i zmiany muszą nastąpić.
 
Jak zauważa Gates, świat edukacji jest tym obszarem aktywności społecznej, który do tej pory zmienił się najmniej mimo wszechobecnych nowych technologii. Chociaż jego słowa odnosiły się do amerykańskiego procesu kształcenia, uwagi przez niego wypowiedziane są ważne dla każego kraju, który chce odnosić gospodarcze i naukowe sukcesy.
 
Zabierając publicznie głos w lipcu na temat amerykańskiego systemu kształcenia, Gates zaznaczył, że jego zdaniem poprawa jakości edukacji może nastąpić jeśli nagradzana będzie skuteczność nauczania i wprowadzone zostaną bardziej uniwersalne metody mierzenia wyników uczniów oraz nauczycieli.
 
Dofinansowywać należy nie te instytucje, które mają najwięcej studentów zapisanych na studia, lecz te, które mają najwyższe wskaźniki osób kończących studia z dobrymi wynikami. Podobnie należy postępować z wykładowcami – nie powinien liczyć się tytuł, lecz skuteczność nauczania.
 
W systemie edukacji brakuje danych dotyczących wykładowców, na podstawie których możnaby ocenić czyje metody nauczania są najbardziej skuteczne i jakie wyniki osiągają ich uczniowie. System powinien wspierać tych najlepszych nauczycieli, ponieważ oni decydują o jakości edukacji w pozytywnym znaczeniu.
 
Gates zwrócił również uwagę na edukację online. Należy zadbać o lepszą jakość, większą ilość i dostępność kursów e-learning, ponieważ są one najprostszą formą uzupełniania wiedzy, której potrzebujemy, aby być na czasie w zmieniającym się pod wpływem nowych technologii świecie. Inwestycje w e-learning się zwracają – edukacja jest mniej kosztowna, a oszczędności można przeznaczyć na laboratoria i konsultacje ze studentami.
 
„Za dziesięć lat od dziś – edukacja będzie wyglądała zupełnie inaczej, i to właśnie dzięki kursom online“ – dodał Gates.
 
(Źródło: eSchoolNews)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie