Bill Gates o systemie edukacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyDebata o systemie edukacji nie może być udziałem wyłącznie polityków i urzędników, którzy określają ogólne ramy i planują szczegóły rzeczywistości szkolnej. Dobrze, że coraz więcej osób wyraża zainteresowanie jego kształtem – coraz częściej są to sami rodzice, którzy podważają sens wielu urzędniczych decyzji (i słusznie), ale również przedstawiciele świata biznesu.
 
Ci ostatni wymagają od szkół, aby te potrafiły przygotować młode umysły zdolne do krytycznego myślenia, twórczego działania i konkurowania na globalnym rynku pracy. Tak jak Bill Gates, który uważa, że dotychczasowy kształt systemu edukacji nie sprawdza się w obecnych warunkach gospodarki i zmiany muszą nastąpić.
 
Jak zauważa Gates, świat edukacji jest tym obszarem aktywności społecznej, który do tej pory zmienił się najmniej mimo wszechobecnych nowych technologii. Chociaż jego słowa odnosiły się do amerykańskiego procesu kształcenia, uwagi przez niego wypowiedziane są ważne dla każego kraju, który chce odnosić gospodarcze i naukowe sukcesy.
 
Zabierając publicznie głos w lipcu na temat amerykańskiego systemu kształcenia, Gates zaznaczył, że jego zdaniem poprawa jakości edukacji może nastąpić jeśli nagradzana będzie skuteczność nauczania i wprowadzone zostaną bardziej uniwersalne metody mierzenia wyników uczniów oraz nauczycieli.
 
Dofinansowywać należy nie te instytucje, które mają najwięcej studentów zapisanych na studia, lecz te, które mają najwyższe wskaźniki osób kończących studia z dobrymi wynikami. Podobnie należy postępować z wykładowcami – nie powinien liczyć się tytuł, lecz skuteczność nauczania.
 
W systemie edukacji brakuje danych dotyczących wykładowców, na podstawie których możnaby ocenić czyje metody nauczania są najbardziej skuteczne i jakie wyniki osiągają ich uczniowie. System powinien wspierać tych najlepszych nauczycieli, ponieważ oni decydują o jakości edukacji w pozytywnym znaczeniu.
 
Gates zwrócił również uwagę na edukację online. Należy zadbać o lepszą jakość, większą ilość i dostępność kursów e-learning, ponieważ są one najprostszą formą uzupełniania wiedzy, której potrzebujemy, aby być na czasie w zmieniającym się pod wpływem nowych technologii świecie. Inwestycje w e-learning się zwracają – edukacja jest mniej kosztowna, a oszczędności można przeznaczyć na laboratoria i konsultacje ze studentami.
 
„Za dziesięć lat od dziś – edukacja będzie wyglądała zupełnie inaczej, i to właśnie dzięki kursom online“ – dodał Gates.
 
(Źródło: eSchoolNews)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie