Rodzice, którzy korzystają z Internetu, dostrzegają jego pozytywny wpływ na rozwój i edukację dzieci. Korzyści, na które zwracają uwagę, to możliwość wykorzystania gotowych materiałów edukacyjnych i warunki do rozwoju zainteresowań. Dzięki dostępnym narzędziom, rodzice mogą pomóc dzieciom w odkryciu tego, co najlepsze w wirtualnym świecie.
Zdaniem ankietowanych przez UPC Polska rodziców (N = 269, ankieta online), Internet jest doskonałym narzędziem do tego, by stymulować rozwój dziecka. Badanie pokazuje, że wśród rodziców korzystających z Internetu, zdecydowana większość, bo aż 65% uważa, że Internet wywiera pozytywny wpływ na rozwój dzieci.
Edukacyjny potencjał Internetu dostrzega aż 84% ankietowanych twierdząc, że ułatwia on dostęp do wielu wartościowych i atrakcyjnych treści. Ponadto 70% rodziców uważa, że Internet pomaga dzieciom rozwijać ich zainteresowania, a 60% badanych przyznaje również, że dzieci korzystające z Internetu będą mieć w przyszłości większe szanse na rynku pracy.
Rodzice wskazują także na Internet jako źródło pozytywnych inspiracji i czynnik sprzyjający osiąganiu przez dzieci większych sukcesów w szkole.
O skomentowanie wyników sondażu poproszono dr Mirosława Filiciaka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Zauważył on, że w przeszłości granicę pomiędzy tymi, którzy mogli rozwijać swoją wiedzę, szukać ciekawej i dobrze płatnej pracy czy uczestniczyć w życiu kraju, a tymi, którzy byli tych możliwości pozbawieni, wyznaczała umiejętność czytania i pisania.
"Dziś odpowiednikiem analfabetyzmu staje się brak umiejętności korzystania z Internetu, wykluczający z coraz większej liczby dziedzin życia. Wyniki badania pokazują, że korzystający z Internetu rodzice mają tego świadomość. Równocześnie, pomimo w większości pozytywnego nastawienia do sieci, nie są wobec Internetu bezkrytyczni - zdają sobie sprawę, że jest narzędziem, z którego można korzystać w różny sposób i w związku z tym jego użycie powinno być monitorowane przez osoby dorosłe" – zauważył dr Filiciak.
"Szczególnie ważny z perspektywy rodzicielskiej wydaje się edukacyjny potencjał Internetu - aż 84% ankietowanych uważa, że ułatwia on dostęp do materiałów edukacyjnych. Znaczna część rodziców sądzi też, że Internet jest szansą rozwoju zainteresowań (tu wątpliwości nie ma 70% pytanych), a w konsekwencji korzystanie z niego powinno przełożyć się na wzrost szans na rynku pracy (z tą tezą zgadza się 60% ankietowanych)" – mówi dr Filiciak.
Większą ostrożność zachowują rodzice w odpowiedziach o to, czy dzieci korzystające z Internetu osiągną większe sukcesy w nauce - tak sądzi 41% ankietowanych, z czego zdecydowane przekonanie wyraża tylko 15%. Podobną ostrożność widać w odpowiedziach na pytanie o stymulowanie liczby zainteresowań i większą pomysłowość. Zdaniem dr Mirosława Filiciaka widać, że rodzice rozumieją, że korzystanie z sieci jest już pewnym cywilizacyjnym standardem, ale równocześnie że komputer nie jest totemem, który po wstawieniu do domu i podłączeniu do sieci sprawi, że zmienią się postawy użytkowników. Potencjał Internetu niekoniecznie musi się bowiem przełożyć na realne korzyści. Czy tak się stanie, zależy w dużej mierze od opiekunów młodych internautów. Jak widać z badania, rodzice - a przynajmniej znaczna ich część - wiedzą, że to od nich zależy bezpieczeństwo surfujących w Internecie dzieci, ale też ewentualne korzyści, które z tego surfowania mogą wyniknąć.
(Źródło: UPC Polska)