Rodzice doceniają potencjał Internetu w edukacji i rozwoju dzieci

Rozwój kompetencji
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rodzice, którzy korzystają z Internetu, dostrzegają jego pozytywny wpływ na rozwój i edukację dzieci. Korzyści, na które zwracają uwagę, to możliwość wykorzystania gotowych materiałów edukacyjnych i warunki do rozwoju zainteresowań. Dzięki dostępnym narzędziom, rodzice mogą pomóc dzieciom w odkryciu tego, co najlepsze w wirtualnym świecie.PHOTO: SXC.HU

Zdaniem ankietowanych przez UPC Polska rodziców (N = 269, ankieta online), Internet jest doskonałym narzędziem do tego, by stymulować rozwój dziecka. Badanie pokazuje, że wśród rodziców korzystających z Internetu, zdecydowana większość, bo aż 65% uważa, że Internet wywiera pozytywny wpływ na rozwój dzieci.

Edukacyjny potencjał Internetu dostrzega aż 84% ankietowanych  twierdząc, że ułatwia on dostęp do wielu wartościowych i atrakcyjnych treści. Ponadto 70% rodziców uważa, że Internet pomaga dzieciom rozwijać ich zainteresowania, a 60% badanych przyznaje również, że dzieci korzystające z Internetu będą mieć w przyszłości większe szanse na rynku pracy.

Wyniki badania UPC Przyjazny Internet

Rodzice wskazują także na Internet jako źródło pozytywnych inspiracji i czynnik sprzyjający osiąganiu przez dzieci większych sukcesów w szkole.

Wyniki badania UPC Przyjazny Internet

O skomentowanie wyników sondażu poproszono dr Mirosława Filiciaka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Zauważył on, że w przeszłości granicę pomiędzy tymi, którzy mogli rozwijać swoją wiedzę, szukać ciekawej i dobrze płatnej pracy czy uczestniczyć w życiu kraju, a tymi, którzy byli tych możliwości pozbawieni, wyznaczała umiejętność czytania i pisania.

"Dziś odpowiednikiem analfabetyzmu staje się brak umiejętności korzystania z Internetu, wykluczający z coraz większej liczby dziedzin życia. Wyniki badania pokazują, że korzystający z Internetu rodzice mają tego świadomość. Równocześnie, pomimo w większości pozytywnego nastawienia do sieci, nie są wobec Internetu bezkrytyczni - zdają sobie sprawę, że jest narzędziem, z którego można korzystać w różny sposób i w związku z tym jego użycie powinno być  monitorowane przez osoby dorosłe" – zauważył dr Filiciak.

"Szczególnie ważny z perspektywy rodzicielskiej wydaje się edukacyjny potencjał Internetu - aż 84% ankietowanych uważa, że ułatwia on dostęp do materiałów edukacyjnych. Znaczna część rodziców sądzi też, że Internet jest szansą rozwoju zainteresowań (tu wątpliwości nie ma 70% pytanych), a w konsekwencji korzystanie z niego powinno przełożyć się na wzrost szans na rynku pracy (z tą tezą zgadza się 60% ankietowanych)" – mówi dr Filiciak.

Wyniki badania UPC Przyjazny Internet

Większą ostrożność zachowują rodzice w odpowiedziach o to, czy dzieci korzystające z Internetu osiągną większe sukcesy w nauce - tak sądzi 41% ankietowanych, z czego zdecydowane przekonanie wyraża tylko 15%. Podobną ostrożność widać w odpowiedziach na pytanie o stymulowanie liczby zainteresowań i większą pomysłowość. Zdaniem dr Mirosława Filiciaka widać, że rodzice rozumieją, że korzystanie z sieci jest już pewnym cywilizacyjnym standardem, ale równocześnie że komputer nie jest totemem, który po wstawieniu do domu i podłączeniu do sieci sprawi, że zmienią się postawy użytkowników. Potencjał Internetu niekoniecznie musi się bowiem przełożyć na realne korzyści. Czy tak się stanie, zależy w dużej mierze od opiekunów młodych internautów. Jak widać z badania, rodzice - a przynajmniej znaczna ich część - wiedzą, że to od nich zależy bezpieczeństwo surfujących w Internecie dzieci, ale też ewentualne korzyści, które z tego surfowania mogą wyniknąć.

(Źródło: UPC Polska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie