Taki tytuł artykułu w zagranicznym serwisie edukacyjnym od razu mnie zainteresował. Faktycznie współczesny świat cierpi na deficyt łaski i również w szkole jest mało obecna. Oceniamy, krytykujemy, poszukujemy błędów, tropimy niedociągnięcia. Nie ma miejsca na wybaczanie, troskę, zrozumienie i łaskę.
Gdzie szukać pomocy o NVC? Materiały dydaktyczne z języka serca dla małych dzieci
Od jedenastu lat zgłębiam tajniki języka serca (Porozumienie bez Przemocy, ang. Non Violent Communication, NVC). Zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym jest ono dla mnie pomocą do budowania relacji z samą sobą i z innymi. Doświadczenia, które przeżyłam były tak zmieniające patrzenie na świat i tak potężne, że postanowiłam z nauczycielki hiszpańskiego stać się trenerką języka miłości.
Jak wdrażać komunikację empatyczną do przedszkola?
Komunikacja empatyczna oparta jest na dwóch kluczowych elementach: głębokim słuchaniu i zrozumieniu. Ważne jest, aby dzieci czuły się wysłuchane i zrozumiane, co stwarza przestrzeń do ich rozwoju emocjonalnego i społecznego. Choć początkowo komunikacja empatyczna może wydawać się trudna, szczególnie wśród młodszych dzieci, widzę, jak stopniowo pozwala im wyrażać swoje emocje i potrzeby w sposób, który nie rani innych, budując w ten sposób zdrowe relacje.
Jak wdrażać Porozumienie bez Przemocy do szkoły… bez przemocy?
Według Marshalla Rosenberga, twórcy NVC, empatia to uważne towarzyszenie sobie oraz drugiej osobie, by za słowami, bez względu na ich treść widzieć uczucia i stojące za nimi potrzeby. Jest to pewna optyka, dzięki której widzimy, że słowa są wyrazem, czasem „tragicznym” naszych uczuć i potrzeb i nie są wymierzone przeciwko nikomu. Nawet jeśli są krytyką czy zarzutem. Taka optyka pomaga nam „nie brać” ich do siebie a poprzez uważne słuchanie docierać do sedna tego, co rozmówca chce nam tak naprawdę przekazać.
Jak wspierać dziecko w adaptacji do przedszkola? – praktyczne wskazówki dla rodziców
Pójście do przedszkola to jedna z pierwszych wielkich zmian w życiu dziecka — pełna nowych emocji, relacji i wyzwań. Dla wielu rodziców to również moment niepokoju: jak pomóc dziecku oswoić się z nową rzeczywistością, jak łagodnie przejść przez pierwsze rozstania, jak mądrze wspierać? Dobra wiadomość jest taka, że można się do tego przygotować, aby cały proces przebiegł łagodniej i spokojniej, a co za tym idzie w dostrzeganiu dziecięcych emocji i odpowiadaniu na nie.
Tutoring edukacyjny jako idea działań dydaktycznych w przedszkolu i klasach I-III
Tutoring edukacyjny to podejście, które może znacząco wzbogacić tradycyjne metody dydaktyczne w każdej placówce. W przypadku młodszych dzieci może przybierać formę zabawy edukacyjnej, która nie tylko angażuje, ale również rozwija umiejętności społeczne i emocjonalne.
Dobre słuchanie
Większość osób uważa się za dobrych słuchaczy. Niestety, tak zazwyczaj nie jest, a to w konsekwencji może osłabiać tworzenie dobrych relacji. Przedstawię siedem wskazówek, jak rozwijać dobre słuchanie.


