Aż 83% badanych deklaruje brak podejmowania w ostatnich latach przedsiębiorczych działań, w tym prowadzenia własnej firmy, doszkalania się w dziedzinie przedsiębiorczości czy wspierania kreatywności w życiu codziennym - wynika z badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Fundacji Polska Przedsiębiorcza.
Celem badania było przedstawienie szans oraz zagrożeń wpływających na rozwój przedsiębiorczości, zdefiniowanie potrzeb edukacyjnych w zakresie ekonomii czy zarządzania, a także problemów dotykających początkujące firmy.
Olbrzymią barierą rozwoju przedsiębiorczości jest brak wiedzy oraz doświadczenia. Dla wielu osób wydają się one nie do pokonania. Aż 18% jako główny czynnik wpływający na założenie własnej firmy wymienia sytuację na rynku pracy oraz sytuację gospodarczą związaną z możliwością uzyskania kredytu czy dotacji. Samodzielność, brak szefa oraz wysokie zarobki to główne motywatory do założenia własnego biznesu. Dla wielu Polaków naturalną konsekwencją utraty pracy jest właśnie praca na własny rachunek.
Z badań wynika, że aż 35% badanych wymienia podatki i biurokrację jako czynniki zniechęcające do założenia firmy. Ciekawe, że oprócz obaw rynkowych i kompetencyjnych, istotna jest również obawa o nieuczciwość kontrahentów. Zauważalna jest potrzeba przeprowadzenia zmian prawnych, w szczególności uproszczenie przepisów podatkowych i rachunkowych, obniżenie pozapłacowych kosztów pracy, „zero okienka” przy zakładaniu firmy czy bardziej elastyczne prawo.
Dla wielu młodych przedsiębiorców brak finansowania jest główną barierą przed podjęciem inicjatywy biznesowej. Właśnie łatwo dostępne finansowanie oraz dofinansowanie z Unii Europejskiej uznawane jest za najbardziej przyjazne dla rozwoju przedsiębiorczości (większość osób ma wrażenie, że są to dotacje bezzwrotne). Równie istotne są szkolenia, wiedza oraz pomoc mentorów i doradców.
Wyniki badania potwierdzają, jak ważne jest wsparcie dla wszystkich tych, którzy chcą zrealizować swoje marzenie na biznes, zarówno w postaci zmian instytucjonalnych, jak i pomocy bezpośredniej w postaci warsztatów czy pomocy merytorycznej.
Jeszcze nie tak dawno Polska w badaniach Eurobarometru klasyfikowana była na 2. miejscu pod względem przedsiębiorczości. Polacy mają ogromne pokłady przedsiębiorczości, których nie realizują ze względu na liczne bariery i ograniczenia.
Ogromnym problemem w rozwoju kraju są także niskie nakłady na innowacyjność. Gdyby MySpace.com było państwem to zajmowałoby 5. Miejsce na świecie pod względem liczby mieszkańców. Pierwszy sms został wysłany w Polsce w 1992 r. – dzisiaj liczba smsów wysłanych każdego dnia przekracza wielkość populacji na całym świecie. Radio zdobyło 50 mln użytkowników w 38 lat, telewizja w 13, Internet w 4, iPod w 3, a Facebook już tylko w 2 lata.
Fundacja Polska Przedsiębiorcza i AIP Group przekonują, że warto być przedsiębiorczym, stawiać na innowacje oraz brać sprawy w swoje ręce. Powinniśmy przede wszystkim zacząć od powszechnej i praktycznej edukacji przedsiębiorczości, nie rozumianej jako zgłębianie teorii, lecz poznawania zasad prowadzenia własnej działalności w codziennej praktyce.
(Źródło: Polska Przedsiębiorcza)