Jak zaciekawić fizyką?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneFizyka to przedmiot wywołujący wśród uczniów zainteresowanie, ale jednocześnie uznawany przez nich za trudny. Właśnie dlatego młodzież tak niechętnie chce zdawać fizykę na maturze. Spośród 366 623 maturzystów w r. szk. 2009/2010 tylko 28 452 (7,7%) zdawało maturę z fizyki (CKE. Raport Matura 2010). Realizatorzy projektu „Fizyka jest ciekawa” chcą to zmienić.
 
Projekt „Fizyka jest ciekawa” rozpoczął się rok temu i objął swoim zasięgiem 70 liceów ogólnokształcących z województw wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego (poziom zdawalności fizyki na maturze jest w tych województwach najniższy). Projekt jest realizowany przez firmę pwn.pl, która w całości koordynuje jego przebieg, a także dostarcza do szkół nowoczesny sprzęt: każde liceum biorące udział w projekcie otrzymało już laptopy, drukarkę, a także pierwsze dwa z czterech zestawów SONDa (Skomputeryzowane Oprzyrządowanie Nowoczesnego Dydaktyka). Urządzenie pozwala na przeprowadzanie wielu doświadczeń, m.in. z zakresu pomiarów natężenia prądu elektrycznego, pomiarów napięcia, wyznaczenia oporu elektrycznego żarówki, badania wpływu temperatury na opór metali, czy wyznaczania sprawności transformatora. Integralną częścią zestawu jest oprogramowanie, które zawiera opisy doświadczeń, ciekawą prezentację teorii, a także umożliwia wizualizację przeprowadzanych doświadczeń na monitorze komputera.

Zwiększyć zaangażowanie
„Zainteresowanie fizyką wśród licealistów jest stosunkowo niskie. Niewielu uczniów decyduje się na maturę z fizyki. Również zdawalność tego przedmiotu nie jest zadowalająca.” – mówi Katarzyna Kosicka z pwn.pl. „Projekt „Fizyka jest ciekawa” ma zapoczątkować zmianę tej sytuacji poprzez uatrakcyjnienie lekcji i aktywizację zarówno uczniów jak i nauczycieli. Już teraz widzimy, że wprowadzenie praktyki na zajęcia działa – uczniowie chętniej eksperymentują, a to z kolei pomaga im zrozumieć trudną teorię.”

Jednym z elementów projektu są konkursy. Od września do listopada 2010 r. licealiści rywalizowali w pierwszym konkursie fizycznym, którego finał odbył się na Politechnice Poznańskiej. Poza rozwiązywaniem zadań, uczniowie, przy pomocy SONDy, wykonywali także zaprojektowane przez siebie doświadczenia obrazujące wybrane zjawiska i prawa fizyczne. Konkurs wygrała drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu. Uczniowie w nagrodę wiosną pojadą na wycieczkę do Wiednia.

Ciekawe, ale skomplikowane
Firma pwn.pl przeprowadziła wśród uczniów ankiety, które miały ocenić poziom projektu, zainteresowanie fizyką oraz poziom jej nauczania. Badanie przeprowadzono na próbie 970 licealistów biorących udział w projekcie (2010). Okazało się, że wbrew powszechnej opinii mówiącej o małym zainteresowaniu fizyką, zdecydowana większość respondentów zadeklarowała, że lubi fizykę (rys.1).

narzędzia edukacyjne

Niestety jej nauka nie jest tak łatwa i przyjemna, jak życzyliby sobie tego uczniowie. Przedmiot ten nastręcza im wiele problemów. Jako największy licealiści wskazali rozwiązywanie zadań (przekształcanie wzorów, interpretacja wyników), a także umiejętność wiązania ze sobą faktów i praw.
 
narzędzia edukacyjne 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie