Jak zaciekawić fizyką?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneFizyka to przedmiot wywołujący wśród uczniów zainteresowanie, ale jednocześnie uznawany przez nich za trudny. Właśnie dlatego młodzież tak niechętnie chce zdawać fizykę na maturze. Spośród 366 623 maturzystów w r. szk. 2009/2010 tylko 28 452 (7,7%) zdawało maturę z fizyki (CKE. Raport Matura 2010). Realizatorzy projektu „Fizyka jest ciekawa” chcą to zmienić.
 
Projekt „Fizyka jest ciekawa” rozpoczął się rok temu i objął swoim zasięgiem 70 liceów ogólnokształcących z województw wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego (poziom zdawalności fizyki na maturze jest w tych województwach najniższy). Projekt jest realizowany przez firmę pwn.pl, która w całości koordynuje jego przebieg, a także dostarcza do szkół nowoczesny sprzęt: każde liceum biorące udział w projekcie otrzymało już laptopy, drukarkę, a także pierwsze dwa z czterech zestawów SONDa (Skomputeryzowane Oprzyrządowanie Nowoczesnego Dydaktyka). Urządzenie pozwala na przeprowadzanie wielu doświadczeń, m.in. z zakresu pomiarów natężenia prądu elektrycznego, pomiarów napięcia, wyznaczenia oporu elektrycznego żarówki, badania wpływu temperatury na opór metali, czy wyznaczania sprawności transformatora. Integralną częścią zestawu jest oprogramowanie, które zawiera opisy doświadczeń, ciekawą prezentację teorii, a także umożliwia wizualizację przeprowadzanych doświadczeń na monitorze komputera.

Zwiększyć zaangażowanie
„Zainteresowanie fizyką wśród licealistów jest stosunkowo niskie. Niewielu uczniów decyduje się na maturę z fizyki. Również zdawalność tego przedmiotu nie jest zadowalająca.” – mówi Katarzyna Kosicka z pwn.pl. „Projekt „Fizyka jest ciekawa” ma zapoczątkować zmianę tej sytuacji poprzez uatrakcyjnienie lekcji i aktywizację zarówno uczniów jak i nauczycieli. Już teraz widzimy, że wprowadzenie praktyki na zajęcia działa – uczniowie chętniej eksperymentują, a to z kolei pomaga im zrozumieć trudną teorię.”

Jednym z elementów projektu są konkursy. Od września do listopada 2010 r. licealiści rywalizowali w pierwszym konkursie fizycznym, którego finał odbył się na Politechnice Poznańskiej. Poza rozwiązywaniem zadań, uczniowie, przy pomocy SONDy, wykonywali także zaprojektowane przez siebie doświadczenia obrazujące wybrane zjawiska i prawa fizyczne. Konkurs wygrała drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu. Uczniowie w nagrodę wiosną pojadą na wycieczkę do Wiednia.

Ciekawe, ale skomplikowane
Firma pwn.pl przeprowadziła wśród uczniów ankiety, które miały ocenić poziom projektu, zainteresowanie fizyką oraz poziom jej nauczania. Badanie przeprowadzono na próbie 970 licealistów biorących udział w projekcie (2010). Okazało się, że wbrew powszechnej opinii mówiącej o małym zainteresowaniu fizyką, zdecydowana większość respondentów zadeklarowała, że lubi fizykę (rys.1).

narzędzia edukacyjne

Niestety jej nauka nie jest tak łatwa i przyjemna, jak życzyliby sobie tego uczniowie. Przedmiot ten nastręcza im wiele problemów. Jako największy licealiści wskazali rozwiązywanie zadań (przekształcanie wzorów, interpretacja wyników), a także umiejętność wiązania ze sobą faktów i praw.
 
narzędzia edukacyjne 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie