Jak zaciekawić fizyką?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kolejnym pytaniu zapytano respondentów, czego im brakuje na lekcjach fizyki.  Można uznać, że odpowiedzi są konsekwencją problemów wskazanych przez uczniów, m.in. trudności powiązywania pewnych praw i faktów, czy trudności w wyobrażaniu sobie zjawisk. Najwięcej wskazań uzyskała odpowiedź: „doświadczeń, pokazów prowadzonych przez nauczycieli” oraz „nowoczesnych materiałów dydaktycznych”. Jednakże „możliwość aktywnego uczestniczenia w lekcji” znalazła się już na dalszej pozycji (rys. 3), co może być wynikiem niepewności uczniów co do swoich umiejętności oraz przyzwyczajenia, że to nauczyciel prowadzi lekcje.
 
narzędzia edukacyjne 

Odwołując się do deklaracji ankietowanych licealistów, możemy przypuszczać, iż pomimo tego, że widzą w fizyce ciekawe zagadnienia, często nie do końca potrafią je zrozumieć. Może to być wynikiem braku lub niewielkiej ilości praktyki na lekcjach – uczniowie uczą się głównie teorii, która nie w pełni pozwala na przyswojenie sobie trudniejszych tematów. Prawdopodobnie z tego względu tak mało licealistów (37% respondentów) myśli o  zdawaniu fizyki na maturze (rys. 4). Choć uznają ją za ciekawą, boją się konfrontacji na tak poważnym egzaminie, jakim jest matura.

narzędzia edukacyjne

Wsparcie dla nauczycieli
Od strony nauczycieli lekcje fizyki wyglądają tak jak wyglądają, ze względu na brak materiałów do wykonywania doświadczeń, ograniczony czas, a także duże liczebności klas – znacznie korzystniejsze byłoby prowadzenie lekcji w grupach. Nauczyciele, którzy biorą udział w projekcie doceniają możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych - funkcjonalność i różnorodność zastosowania SONDy. Zestawy doświadczalne można budować szybko i w prosty  sposób. Zaletą jest również współpraca urządzenia z komputerem – atrakcyjna dla młodzieży. Nauka nie kończy się jednak na lekcjach fizyki. Realizatorzy zadbali o rozszerzenie zajęć na koła naukowe – odwiedzane okresowo przez nauczycieli akademickich ze współpracujących uczelni, a także o wycieczki uczniów na wykłady organizowane specjalnie dla nich. W 2010 roku odbyło się już ich 10: na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Wrocławskim.

W 2011 roku do szkół trafią kolejne zestawy SONDa, uczniowie będą kontynuować wyjazdy na zajęcia na wyższe uczelnie oraz zajęcia w ramach kół naukowych. Odbędzie się również drugi konkurs z fizyki. A w maju i czerwcu trzymamy kciuki za maturzystów, którzy wybiorą fizykę jako przedmiot maturalny.

(Źródło: PWN.PL sp. z o.o.)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie