Jak zaciekawić fizyką?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kolejnym pytaniu zapytano respondentów, czego im brakuje na lekcjach fizyki.  Można uznać, że odpowiedzi są konsekwencją problemów wskazanych przez uczniów, m.in. trudności powiązywania pewnych praw i faktów, czy trudności w wyobrażaniu sobie zjawisk. Najwięcej wskazań uzyskała odpowiedź: „doświadczeń, pokazów prowadzonych przez nauczycieli” oraz „nowoczesnych materiałów dydaktycznych”. Jednakże „możliwość aktywnego uczestniczenia w lekcji” znalazła się już na dalszej pozycji (rys. 3), co może być wynikiem niepewności uczniów co do swoich umiejętności oraz przyzwyczajenia, że to nauczyciel prowadzi lekcje.
 
narzędzia edukacyjne 

Odwołując się do deklaracji ankietowanych licealistów, możemy przypuszczać, iż pomimo tego, że widzą w fizyce ciekawe zagadnienia, często nie do końca potrafią je zrozumieć. Może to być wynikiem braku lub niewielkiej ilości praktyki na lekcjach – uczniowie uczą się głównie teorii, która nie w pełni pozwala na przyswojenie sobie trudniejszych tematów. Prawdopodobnie z tego względu tak mało licealistów (37% respondentów) myśli o  zdawaniu fizyki na maturze (rys. 4). Choć uznają ją za ciekawą, boją się konfrontacji na tak poważnym egzaminie, jakim jest matura.

narzędzia edukacyjne

Wsparcie dla nauczycieli
Od strony nauczycieli lekcje fizyki wyglądają tak jak wyglądają, ze względu na brak materiałów do wykonywania doświadczeń, ograniczony czas, a także duże liczebności klas – znacznie korzystniejsze byłoby prowadzenie lekcji w grupach. Nauczyciele, którzy biorą udział w projekcie doceniają możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych - funkcjonalność i różnorodność zastosowania SONDy. Zestawy doświadczalne można budować szybko i w prosty  sposób. Zaletą jest również współpraca urządzenia z komputerem – atrakcyjna dla młodzieży. Nauka nie kończy się jednak na lekcjach fizyki. Realizatorzy zadbali o rozszerzenie zajęć na koła naukowe – odwiedzane okresowo przez nauczycieli akademickich ze współpracujących uczelni, a także o wycieczki uczniów na wykłady organizowane specjalnie dla nich. W 2010 roku odbyło się już ich 10: na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Wrocławskim.

W 2011 roku do szkół trafią kolejne zestawy SONDa, uczniowie będą kontynuować wyjazdy na zajęcia na wyższe uczelnie oraz zajęcia w ramach kół naukowych. Odbędzie się również drugi konkurs z fizyki. A w maju i czerwcu trzymamy kciuki za maturzystów, którzy wybiorą fizykę jako przedmiot maturalny.

(Źródło: PWN.PL sp. z o.o.)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie