Społecznościowe uczenie się - czy poprawia wyniki studentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPortale społecznościowe są popularne w większości uczelni na całym świecie i coraz więcej instytucji edukacyjnych zwraca uwagę na wykorzystanie społeczności sieciowych do podniesienia skuteczności uczenia się studentów w kursach i poprawy ich wyników edukacyjnych. Czy Facebook i inne podobne serwisy mogą faktycznie poprawić rezultaty pracy studentów? 
 
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Technicznego z Suzhou (Chiny) i Miejskiego Uniwersytetu w Hong Kongu – tak. Serwisy społecznościowe nie tylko wpływają na relacje społeczne studentów, ale również przyczyniają się do poprawy wyników w nauce. W ostatnim czasie w różnych badaniach i opiniach akcentowano raczej negatywny wpływ Facebooka na uczniów, którzy przez ciągłę obecność w sieci nie potrafią się skupić na przekazie edukacyjnym podczas zajęć i rozpraszają się.

W ramach badań przeprowadzono rozmowy ze studentami poświęcone korzystaniu z serwisów społecznościowych i pytano ich, w jaki sposób wyobrażają sobie wykorzystanie Facebooka w edukacji? Naukowcy chcieli w ten sposób zbadać możliwości instytucji pedagogicznych w szerszym użyciu narzędzi społecznościowych w praktyce edukacyjnej i wpływ, jaki mogłoby to mieć na studiujących.

W badaniach zidentyfikowano dwa główne powody używania Facebooka przez studentów, jeden – rzecz jasna – społeczny (interakcje społeczne), drugi – edukacyjny. W tym pierwszym studenci wskazywali na znaczenie serwisu: w rozwoju i podtrzymywaniu przyjaźni i znajomości, tworzeniu wirtualnych relacji z innymi osobami, zmniejszaniu barier w komunikowaniu się i budowaniu relacji, identyfikacji głównych trendów w społeczności internetowej, dzieleniu się zdjęciami i informacjami, zabawie i rozrywce, utrzymywaniu kontaktów z rodziną. W tym drugim, edukacyjnym aspekcie studenci zwracali uwagę, że Facebook zapewnia im dobrą komunikację z uczelnią i jej wydziałami oraz innymi studiującymi, pozwala wymieniać się opiniami i komentarzami z rówieśnikami, umożliwia dołączanie do różnych Grup tematycznych, a przede wszystkim rozwija różne formy współpracy w grupie, m.in.: dyskusje na różne tematy związane z nauką, informowanie się o wydarzeniach edukacyjnych, planowanie nauki, zarządzanie projektami, korzystanie z różnych aplikacji edukacyjnych i narzędzi wspierających studiowanie.

Naukowcy konkludują, że Facebook z jednej strony świetnie stymuluje relacje społeczne studentów, z drugiej ma duży potencjał dla instytucji edukacyjnych. Te powinny zatem podejmować różnorodne działania (nawet w ograniczonym zakresie), aby włączyć Facebooka i podobne serwisy społecznościowe do swoich działań edukacyjnych. Oczywiście wszystkie działania muszą być odpowiednio zaprojektowane. Społecznościowe uczenie się może być jednak elementem przełomowym w edukacji.

Źródło: ScienceDaily.com - Social learning: Can Facebook and related tools improve educational outcomes?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
 
Przeczytaj więcej o serwisach społecznościowych w edukacji w Edunews.pl:
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie