Portale społecznościowe są popularne w większości uczelni na całym świecie i coraz więcej instytucji edukacyjnych zwraca uwagę na wykorzystanie społeczności sieciowych do podniesienia skuteczności uczenia się studentów w kursach i poprawy ich wyników edukacyjnych. Czy Facebook i inne podobne serwisy mogą faktycznie poprawić rezultaty pracy studentów?
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Technicznego z Suzhou (Chiny) i Miejskiego Uniwersytetu w Hong Kongu – tak. Serwisy społecznościowe nie tylko wpływają na relacje społeczne studentów, ale również przyczyniają się do poprawy wyników w nauce. W ostatnim czasie w różnych badaniach i opiniach akcentowano raczej negatywny wpływ Facebooka na uczniów, którzy przez ciągłę obecność w sieci nie potrafią się skupić na przekazie edukacyjnym podczas zajęć i rozpraszają się.
W ramach badań przeprowadzono rozmowy ze studentami poświęcone korzystaniu z serwisów społecznościowych i pytano ich, w jaki sposób wyobrażają sobie wykorzystanie Facebooka w edukacji? Naukowcy chcieli w ten sposób zbadać możliwości instytucji pedagogicznych w szerszym użyciu narzędzi społecznościowych w praktyce edukacyjnej i wpływ, jaki mogłoby to mieć na studiujących.
W badaniach zidentyfikowano dwa główne powody używania Facebooka przez studentów, jeden – rzecz jasna – społeczny (interakcje społeczne), drugi – edukacyjny. W tym pierwszym studenci wskazywali na znaczenie serwisu: w rozwoju i podtrzymywaniu przyjaźni i znajomości, tworzeniu wirtualnych relacji z innymi osobami, zmniejszaniu barier w komunikowaniu się i budowaniu relacji, identyfikacji głównych trendów w społeczności internetowej, dzieleniu się zdjęciami i informacjami, zabawie i rozrywce, utrzymywaniu kontaktów z rodziną. W tym drugim, edukacyjnym aspekcie studenci zwracali uwagę, że Facebook zapewnia im dobrą komunikację z uczelnią i jej wydziałami oraz innymi studiującymi, pozwala wymieniać się opiniami i komentarzami z rówieśnikami, umożliwia dołączanie do różnych Grup tematycznych, a przede wszystkim rozwija różne formy współpracy w grupie, m.in.: dyskusje na różne tematy związane z nauką, informowanie się o wydarzeniach edukacyjnych, planowanie nauki, zarządzanie projektami, korzystanie z różnych aplikacji edukacyjnych i narzędzi wspierających studiowanie.
Naukowcy konkludują, że Facebook z jednej strony świetnie stymuluje relacje społeczne studentów, z drugiej ma duży potencjał dla instytucji edukacyjnych. Te powinny zatem podejmować różnorodne działania (nawet w ograniczonym zakresie), aby włączyć Facebooka i podobne serwisy społecznościowe do swoich działań edukacyjnych. Oczywiście wszystkie działania muszą być odpowiednio zaprojektowane. Społecznościowe uczenie się może być jednak elementem przełomowym w edukacji.
Źródło: ScienceDaily.com - Social learning: Can Facebook and related tools improve educational outcomes?
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
W ramach badań przeprowadzono rozmowy ze studentami poświęcone korzystaniu z serwisów społecznościowych i pytano ich, w jaki sposób wyobrażają sobie wykorzystanie Facebooka w edukacji? Naukowcy chcieli w ten sposób zbadać możliwości instytucji pedagogicznych w szerszym użyciu narzędzi społecznościowych w praktyce edukacyjnej i wpływ, jaki mogłoby to mieć na studiujących.
W badaniach zidentyfikowano dwa główne powody używania Facebooka przez studentów, jeden – rzecz jasna – społeczny (interakcje społeczne), drugi – edukacyjny. W tym pierwszym studenci wskazywali na znaczenie serwisu: w rozwoju i podtrzymywaniu przyjaźni i znajomości, tworzeniu wirtualnych relacji z innymi osobami, zmniejszaniu barier w komunikowaniu się i budowaniu relacji, identyfikacji głównych trendów w społeczności internetowej, dzieleniu się zdjęciami i informacjami, zabawie i rozrywce, utrzymywaniu kontaktów z rodziną. W tym drugim, edukacyjnym aspekcie studenci zwracali uwagę, że Facebook zapewnia im dobrą komunikację z uczelnią i jej wydziałami oraz innymi studiującymi, pozwala wymieniać się opiniami i komentarzami z rówieśnikami, umożliwia dołączanie do różnych Grup tematycznych, a przede wszystkim rozwija różne formy współpracy w grupie, m.in.: dyskusje na różne tematy związane z nauką, informowanie się o wydarzeniach edukacyjnych, planowanie nauki, zarządzanie projektami, korzystanie z różnych aplikacji edukacyjnych i narzędzi wspierających studiowanie.
Naukowcy konkludują, że Facebook z jednej strony świetnie stymuluje relacje społeczne studentów, z drugiej ma duży potencjał dla instytucji edukacyjnych. Te powinny zatem podejmować różnorodne działania (nawet w ograniczonym zakresie), aby włączyć Facebooka i podobne serwisy społecznościowe do swoich działań edukacyjnych. Oczywiście wszystkie działania muszą być odpowiednio zaprojektowane. Społecznościowe uczenie się może być jednak elementem przełomowym w edukacji.
Źródło: ScienceDaily.com - Social learning: Can Facebook and related tools improve educational outcomes?
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
Przeczytaj więcej o serwisach społecznościowych w edukacji w Edunews.pl: