Cyber przemoc wśród dzieci i nastolatków

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Internet stwarza możliwości praktycznie niczym nieograniczonej komunikacji, ale jak się okazuje, nie wszyscy w młodym wieku potrafią sobie z tą wolnością poradzić. Firma Microsoft przebadała grupę 7600 dzieci i młodzieży (8-17 lat) z 25 krajów w celu bliższego poznania ich negatywnych doświadczeń związanych z internetem. Aż 54% przebadanych osób przyznało się do bycia prześladowanymi poprzez Internet (w Polsce 40%).photo: sxc.hu

Celem badania było sprawdzenia jak dzieci i młodzież odnoszą się do siebie w komunikacji przez internet oraz jak rodzice reagują na takie zachowania. Organizatorzy badania poprosili także dzieci i młodzież o zidentyfikowanie według nich negatywnych doświadczeń związanych z Internetem. Wyniki ankiety pokazały, że Polska jest krajem, gdzie zachowania jak znęcanie i wyśmiewanie występuje dosyć regularnie:

  • 31% doświadczyło niemiłego lub niekoleżeńskiego traktowania;
  • 17% było wyśmiewanych albo było obiektem żartu;
  • 17% było wyzywanych niecenzuralnymi słowami.

Jak się okazało, świadomość zagrożeń jest w Polsce dość wysoka - aż 68% potwierdziło, że wie, czym jest przemoc w internecie, 72% martwi się o skalę badanego zjawiska. 16% respondentów przyznało się do używania przemocy online, chociaż dokuczanie offline / w realu jest nadal bardziej popularne (aż 45% badanych się przyznało do jego stosowania).

Rodzice nie są obojętni na zjawisko znęcania się - 55% procent z nich rozmawia ze swoimi dziećmi, by uświadomić, jakie ryzyko się z tym wiąże. Zapobiegawczo, 45% z nich monitoruje komputery swoich dzieci. 49% rodziców uczy swoje dzieci internetowego savoir-vivre, by wiedziały, jak należy się zachowywać w rozmowach przez internet.

System zdobywania wiedzy na temat „cyber przemocy” w szkołach jednak nie jest na wystarczająco wysokim poziomie. Tylko 15% szkół ma formalną politykę dotyczącą przeciwdziałania zastraszaniu w sieci, a 22% z nich zapewnia dodatkowe zajęcia uświadamiające, jak niebezpieczne jest to zjawisko.

Według wyników ankiety dziewczęta i chłopcy mają podobne doświadczenia i wiedzę o przemocy w Internecie online i offline. Młodzież w wieku 13-17 lat ma większą świadomość internetową, ale i większe obawy co do terroryzowania w sieci, niż ich młodsi koledzy w wieku do 12 lat.

(Źródło: Microsoft)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie