Cyber przemoc wśród dzieci i nastolatków

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Internet stwarza możliwości praktycznie niczym nieograniczonej komunikacji, ale jak się okazuje, nie wszyscy w młodym wieku potrafią sobie z tą wolnością poradzić. Firma Microsoft przebadała grupę 7600 dzieci i młodzieży (8-17 lat) z 25 krajów w celu bliższego poznania ich negatywnych doświadczeń związanych z internetem. Aż 54% przebadanych osób przyznało się do bycia prześladowanymi poprzez Internet (w Polsce 40%).photo: sxc.hu

Celem badania było sprawdzenia jak dzieci i młodzież odnoszą się do siebie w komunikacji przez internet oraz jak rodzice reagują na takie zachowania. Organizatorzy badania poprosili także dzieci i młodzież o zidentyfikowanie według nich negatywnych doświadczeń związanych z Internetem. Wyniki ankiety pokazały, że Polska jest krajem, gdzie zachowania jak znęcanie i wyśmiewanie występuje dosyć regularnie:

  • 31% doświadczyło niemiłego lub niekoleżeńskiego traktowania;
  • 17% było wyśmiewanych albo było obiektem żartu;
  • 17% było wyzywanych niecenzuralnymi słowami.

Jak się okazało, świadomość zagrożeń jest w Polsce dość wysoka - aż 68% potwierdziło, że wie, czym jest przemoc w internecie, 72% martwi się o skalę badanego zjawiska. 16% respondentów przyznało się do używania przemocy online, chociaż dokuczanie offline / w realu jest nadal bardziej popularne (aż 45% badanych się przyznało do jego stosowania).

Rodzice nie są obojętni na zjawisko znęcania się - 55% procent z nich rozmawia ze swoimi dziećmi, by uświadomić, jakie ryzyko się z tym wiąże. Zapobiegawczo, 45% z nich monitoruje komputery swoich dzieci. 49% rodziców uczy swoje dzieci internetowego savoir-vivre, by wiedziały, jak należy się zachowywać w rozmowach przez internet.

System zdobywania wiedzy na temat „cyber przemocy” w szkołach jednak nie jest na wystarczająco wysokim poziomie. Tylko 15% szkół ma formalną politykę dotyczącą przeciwdziałania zastraszaniu w sieci, a 22% z nich zapewnia dodatkowe zajęcia uświadamiające, jak niebezpieczne jest to zjawisko.

Według wyników ankiety dziewczęta i chłopcy mają podobne doświadczenia i wiedzę o przemocy w Internecie online i offline. Młodzież w wieku 13-17 lat ma większą świadomość internetową, ale i większe obawy co do terroryzowania w sieci, niż ich młodsi koledzy w wieku do 12 lat.

(Źródło: Microsoft)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie