Dzieci przewidują przyszłe technologie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pytanie dzieci o to, jak wyobrażają sobie przyszłość jest zawsze fascynujące. W odniesieniu do technologii edukacyjnych takie badania mają duży sens – w końcu to te dzieci będą kiedyś użytkownikami nowych urządzeń i programów, które jeszcze nie powstały. Firma Latitude zapytała dzieci w wieku do lat 12, jakie technologie chciałyby mieć do swojej dyspozycji – co takiego mogłyby robić wasze komputery, czego dziś one jeszcze nie potrafią?(C) Latitude

W badaniu wzięło udział 201 dzieci z Argentyny, Australii, Chile, Danii, Hiszpanii, Holandii, Indii, Kolumbii, Meksyku, Panamy, Rep. Południowej Afryki, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jego celem było poszukiwanie rozwiązań sprzyjających lepszej integracji technologii ze oczekiwaniami młodych użytkowników. Postawiono trzy główne pytania: czego wymagają i pragną cyfrowi tubylcy od technologii; jak można angażować dzieci jako autorów i wynalazców przyszłych technologii, a nie tylko biernych użytkowników; jak młode umysły mogą pomóc w wymyślaniu nieistniejących technologii i kontentu, które będą potem służyć wszystkim ludziom?

„Chciałabym, aby mój komputer potrafił przetworzyć obrazki ze zdjęć w rzeczywiste przedmioty“ – mówi dziesięciolatka z Pakenham w Australii. „Bardzo lubiłabym dotykać przedmioty, które są w ekranie komputera, czuć je i poruszać nimi.“ – mówi siedmiolatka z Barcelony. Wśród użytkowników nowoczesnych technologii zaciera się granica między tym co rzeczywiste, a co wirtualne. To też być może tłumaczy popularność wśród dzieci tabletów z ekranami dotykowymi. Dla projektantów to wskazówka, że technologie przyszłości powinny być bardziej intuicyjne i  umożliwiające nawiązywanie osobistych relacji z urządzeniem.

„To badanie jest częścią szerszych poszukiwań, w których oddajemy dzieciom rzeczywisty głos w dyskusji, nieraz już bardzo długiej, na temat przyszłych technologii.“ – mówi Steve Mushkin, założyciel i prezes Latitude. „W niezliczonych kreatywnych aktywnościach dzieci z całego świata udowadniają, że ich sposób myślenia o technologiach w nauce, zabawie i interakcjach jest niesamowicie twórczy, co pozwala nam na poszukiwanie sposobów rozwiązywania problemów, z którymi mamy do czynienia.“

Oto kilka pomysłów dzieci:

„Chciałbym aby mój komputer mówił do mnie, gdy gram w grę. Mógłbym grać po swojemu i omijać przeszkody w grze.“ – mówi chłopiec z Athens w Stanach Zjednoczonych. „Chętnie grałbym w gry trójwymiarowe w okularach 3D“ (dziesięciolatek z Bostonu).

„Wyszukiwarka nie powinna być tekstowa, lecz graficzna, i żeby pokazywała mi obrazki dokładnie takich rozmiarów i kształtów, jakich szukam.“ – napisała dwunastolatka z Indii.

„Chcę, aby mój komputer mógł być używany wszędzie i czerpał energię z promieni słonecznych.“ – powiedziała dwunastolatka z Baltimore w Stanach Zjednoczonych.

„Chciałabym przez komputer nagrywać filmy z udziałem dzieci po drugiej stronie świata i mówiących innymi językami.“ – pisze siedmiolatka z Warwick w Stanach Zjednoczonych.

„Mój komputer musi być trójwymiarowy i zamiast keybordu, powinien być sterowany głosem“ – chciałaby dziewczynka z Kopenhagi w Danii.
„Chciałabym, aby mój komputer był robotem i żeby można było go wszędzie zabrać, a także grać z nim w piłkę czy szachy... żeby był moim przyjacielem i żeby mógł bawić się z innymi moimi przyjaciółmi.“ – marzy siedmiolatek z Kolumbii.

„Żeby można było teleportować się przez ekran komputera do innego miejsca w komputerze“ – proponuje dziewięciolatek z Perth w Australii.

„Dzieci oczekują, że komputery będą wyglądać, czuć, brzmieć, działać i wchodzić w interakcje jak ludzie“ – zauważa Jessica Reinis, która kierowała badaniami Latitude. „W wielu przypadkach nie wystarcza im posiadanie maszyny, która po prostu rozwiąże jakieś zadanie. Potrzebują więcej samodzielności w uczeniu się, twórczości, działaniach artystycznych, i poszukują technologii, która rzeczywiście może ich uczyć i angażować na różne, nowe sposoby.“

Prezentacja wyników badań (w jęz. ang.) dostępna jest na stronie Latitude (PDF).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie