Czy polska szkoła wychowuje analfabetów filmowych?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal połowa (48%) rodziców zapytanych o to czy uważają, że szkoła, do której chodzi ich dziecko zwraca uwagę na edukację filmową swoich uczniów, odpowiada - nie. Tylko 14% deklaruje zadowolenie z częstotliwości wyjść do kina i wybieranego przez pedagogów repertuaru. Z drugiej strony, zwiększenie udziału nowoczesnych technologii w nauczaniu to jedno z wyzwań stawianych szkołom przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ambitne kino wydaje się być więc doskonałym narzędziem dla oświaty, nie tylko pod względem przekazywanych treści, ale także formy przekazu.(C) NHEF

„Przez wiele lat szkoły uczymy się czytać teksty drukowane, po czym w życiu dojrzałym najczęściej korzystamy z przekazów audio¬wizualnych. Ich lektura wymaga osobnej edukacji. Nie można być dzisiaj analfabetą filmowym.” – mówi Krzysztof Zanussi, ambasador projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Twórcy projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (NHEF) realizowanego w kinach studyjnych w 30 miastach w całej Polsce, przekonują, że edukacja filmowa i dostęp do niekomercyjnych, ambitnych obrazów nie tylko uzupełnia program nauczania, ale także inspiruje młodych widzów do refleksji nad otaczającym ich światem.

„Młodych ludzi warto uczyć rozmawiać o tym, co obejrzeli, namawiać do dzielenia się swoimi przemyśleniami i obserwacjami. Zrealizowane przez PBS DGA badanie pokazało, że aż 45% dorosłych, którzy chodzą z dziećmi do kina rzadko lub wcale nie wykorzystuje filmów do rozmów na trudne tematy.” – mówi Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. „Z pewnością więc warto, żeby robiła to szkoła.” – dodaje Jakubczyk.

„Szkoła musi wyjść naprzeciw oczekiwaniom ucznia, który dziś obcuje głównie z tekstem wizualnym. W szkole uczymy jak odczytywać i rozumieć literaturę, nie zawsze wystarcza nam czasu, aby uczyć jak interpretować film. A przecież ten także ma swój język, poetykę. Uczniom brakuje wiedzy i umiejętności, aby merytorycznie wypowiadać się o dziele filmowym. Uważam, że program Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej odpowiada na potrzeby współczesnego ucznia. Dzięki projektom i prelekcjom NHEF uczniowie mają okazję zdobyć podstawową wiedzę filmową. Nowe Horyzonty niejako uzupełniają program współczesnej szkoły.” - mówi Izabela Jach, nauczycielka z XXXIV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Miguela de Cervantesa

W projekcie NHEF od 2001 roku wzięło udział blisko 200 tys. uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych oraz ponad 3 tys. nauczycieli z całej Polski. Idea programu jest prosta. Nauczyciele zapisują swoich uczniów na wybrany z oferty cykl i od października do czerwca, raz w miesiącu przychodzą wraz z nimi do kina. Przed pokazem odbywają się prelekcje, a nauczyciele otrzymują materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas lekcji. Tematyka cykli jest bardzo różnorodna - część spotkań poświęcona jest zagadnieniom filmoznawczym i audiowizualnym, część - kulturowym i społecznym. Zgłoszenia do programu przyjmowane są w kinach, w których realizowany jest projekt oraz poprzez stronę www.nhef.pl. Na stronie znajduje się również lista kin oraz formularze zgłoszeniowe. Rekrutacja trwa do połowy października.

Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (www.nhef.pl) to projekt, który powstał z myślą o młodych odbiorcach kina. W 2012 roku został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Edukacja młodego widza”. Uzyskał również patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają go także uznani twórcy kina i aktorzy, m.in.: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Jerzy Stuhr czy Robert Gonera.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie