Czy polska szkoła wychowuje analfabetów filmowych?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal połowa (48%) rodziców zapytanych o to czy uważają, że szkoła, do której chodzi ich dziecko zwraca uwagę na edukację filmową swoich uczniów, odpowiada - nie. Tylko 14% deklaruje zadowolenie z częstotliwości wyjść do kina i wybieranego przez pedagogów repertuaru. Z drugiej strony, zwiększenie udziału nowoczesnych technologii w nauczaniu to jedno z wyzwań stawianych szkołom przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ambitne kino wydaje się być więc doskonałym narzędziem dla oświaty, nie tylko pod względem przekazywanych treści, ale także formy przekazu.(C) NHEF

„Przez wiele lat szkoły uczymy się czytać teksty drukowane, po czym w życiu dojrzałym najczęściej korzystamy z przekazów audio¬wizualnych. Ich lektura wymaga osobnej edukacji. Nie można być dzisiaj analfabetą filmowym.” – mówi Krzysztof Zanussi, ambasador projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Twórcy projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (NHEF) realizowanego w kinach studyjnych w 30 miastach w całej Polsce, przekonują, że edukacja filmowa i dostęp do niekomercyjnych, ambitnych obrazów nie tylko uzupełnia program nauczania, ale także inspiruje młodych widzów do refleksji nad otaczającym ich światem.

„Młodych ludzi warto uczyć rozmawiać o tym, co obejrzeli, namawiać do dzielenia się swoimi przemyśleniami i obserwacjami. Zrealizowane przez PBS DGA badanie pokazało, że aż 45% dorosłych, którzy chodzą z dziećmi do kina rzadko lub wcale nie wykorzystuje filmów do rozmów na trudne tematy.” – mówi Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. „Z pewnością więc warto, żeby robiła to szkoła.” – dodaje Jakubczyk.

„Szkoła musi wyjść naprzeciw oczekiwaniom ucznia, który dziś obcuje głównie z tekstem wizualnym. W szkole uczymy jak odczytywać i rozumieć literaturę, nie zawsze wystarcza nam czasu, aby uczyć jak interpretować film. A przecież ten także ma swój język, poetykę. Uczniom brakuje wiedzy i umiejętności, aby merytorycznie wypowiadać się o dziele filmowym. Uważam, że program Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej odpowiada na potrzeby współczesnego ucznia. Dzięki projektom i prelekcjom NHEF uczniowie mają okazję zdobyć podstawową wiedzę filmową. Nowe Horyzonty niejako uzupełniają program współczesnej szkoły.” - mówi Izabela Jach, nauczycielka z XXXIV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Miguela de Cervantesa

W projekcie NHEF od 2001 roku wzięło udział blisko 200 tys. uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych oraz ponad 3 tys. nauczycieli z całej Polski. Idea programu jest prosta. Nauczyciele zapisują swoich uczniów na wybrany z oferty cykl i od października do czerwca, raz w miesiącu przychodzą wraz z nimi do kina. Przed pokazem odbywają się prelekcje, a nauczyciele otrzymują materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas lekcji. Tematyka cykli jest bardzo różnorodna - część spotkań poświęcona jest zagadnieniom filmoznawczym i audiowizualnym, część - kulturowym i społecznym. Zgłoszenia do programu przyjmowane są w kinach, w których realizowany jest projekt oraz poprzez stronę www.nhef.pl. Na stronie znajduje się również lista kin oraz formularze zgłoszeniowe. Rekrutacja trwa do połowy października.

Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (www.nhef.pl) to projekt, który powstał z myślą o młodych odbiorcach kina. W 2012 roku został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Edukacja młodego widza”. Uzyskał również patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają go także uznani twórcy kina i aktorzy, m.in.: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Jerzy Stuhr czy Robert Gonera.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie