Młodzież jako konsumenci informacji (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWorld Association of Newspapers oraz firma badawcza D-CODE opublikowały wyniki pierwszego etapu „Youth Media DNA” - badania zwyczajów konsumenckich młodych ludzi w odniesieniu do korzystania z mediów. Uzyskane dane mają służyć pomocą w prowadzeniu akcji edukacyjnych mających na celu podniesienie poziomu czytelnictwa prasy.

 

Punktem wyjścia realizacji projektu stał się problem malejącego poziomu czytelnictwa prasy przez młodych ludzi. Przeanalizowano zachowania młodzieży w 10 krajach (USA, Wielka Brytania, Serbia, Szwecja, Hiszpania, Republika Południowej Afryki, Liban, Japonia, Filipiny i Kolumbia), w każdym wybierając 10 rozmówców.

Celem badania była weryfikacja pięciu założonych hipotez dotyczących: stylu konsumpcji informacji; rodzaju informacji, jakimi najbardziej zainteresowana jest młodzież; znaczenia, jakie ma dla młodych ludzi informacja; sposobu, w jaki sposób informacja jest dystrybuowana w poszczególnych środowiskach - roli, jaką pełnią w tym cyklu szkoły, nauczyciele, rodzice; oraz tego, jak powinna wyglądać gazeta idealna z punktu widzenia młodego odbiorcy.

W oparciu o uzyskane dane można sformułować następujące wnioski:

- młodzi ludzie chcą korzystać z wielu źródeł informacji i tak też robią, chcą też być aktywni w zdobywaniu informacji,

- wśród swoich obaw względem mediów młodzież najczęściej wymienia niebezpieczeństwo manipulacji i cenzury, a także wpływu biznesu na media;
- coraz większe znaczenie w dostępie do informacji ma Internet, z drugiej strony media tradycyjne uznawane są ciągle za bardziej wiarygodne i rzetelne;
- wzrasta rola mediów elektronicznych, nawet w tych krajach, które mają kłopoty z dostępem dużej części społeczeństwa do nowych technologii; 

- rozwój nowych form komunikacji nie przekreśla znaczenia tradycyjnych mediów - w tym drukowanych czasopism;

- w krajach, w których większość społeczeństwa ma dostęp do Internetu, korzystanie z internetowych wersji gazet ma mimo wszystko stosunkowo niewielki zakres;

- wzrasta natomiast rola agregatorów newsów, takich jak na przykład Google News czy MSN News.

Więcej informacji na temat badania znaleźć można w oficjalnym raporcie, dostępnym w pliku pdf na stronie internetowej WAN.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie