World Association of Newspapers oraz firma badawcza D-CODE opublikowały wyniki pierwszego etapu „Youth Media DNA” - badania zwyczajów konsumenckich młodych ludzi w odniesieniu do korzystania z mediów. Uzyskane dane mają służyć pomocą w prowadzeniu akcji edukacyjnych mających na celu podniesienie poziomu czytelnictwa prasy.
Celem badania była weryfikacja pięciu założonych hipotez dotyczących: stylu konsumpcji informacji; rodzaju informacji, jakimi najbardziej zainteresowana jest młodzież; znaczenia, jakie ma dla młodych ludzi informacja; sposobu, w jaki sposób informacja jest dystrybuowana w poszczególnych środowiskach - roli, jaką pełnią w tym cyklu szkoły, nauczyciele, rodzice; oraz tego, jak powinna wyglądać gazeta idealna z punktu widzenia młodego odbiorcy.
W oparciu o uzyskane dane można sformułować następujące wnioski:
- młodzi ludzie chcą korzystać z wielu źródeł informacji i tak też robią, chcą też być aktywni w zdobywaniu informacji, |
- wśród swoich obaw względem mediów młodzież najczęściej wymienia niebezpieczeństwo manipulacji i cenzury, a także wpływu biznesu na media; |
- coraz większe znaczenie w dostępie do informacji ma Internet, z drugiej strony media tradycyjne uznawane są ciągle za bardziej wiarygodne i rzetelne; |
- wzrasta rola mediów elektronicznych, nawet w tych krajach, które mają kłopoty z dostępem dużej części społeczeństwa do nowych technologii; |
- rozwój nowych form komunikacji nie przekreśla znaczenia tradycyjnych mediów - w tym drukowanych czasopism; |
- w krajach, w których większość społeczeństwa ma dostęp do Internetu, korzystanie z internetowych wersji gazet ma mimo wszystko stosunkowo niewielki zakres; |
- wzrasta natomiast rola agregatorów newsów, takich jak na przykład Google News czy MSN News. |
Więcej informacji na temat badania znaleźć można w oficjalnym raporcie, dostępnym w pliku pdf na stronie internetowej WAN.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).