Młodzież jako konsumenci informacji (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWorld Association of Newspapers oraz firma D-CODE opublikowały wyniki pierwszego etapu badania zwyczajów konsumenckich młodych ludzi w odniesieniu do korzystania z mediów. Celem projektu badawczego „Youth Media DNA” jest przeanalizowanie zachowań młodzieży, a uzyskane dane mają służyć pomocą w prowadzeniu akcji edukacyjnych.

 

Punktem wyjścia realizacji projektu stał się problem malejącego poziomu czytelnictwa prasy przez młodych ludzi. Przeanalizowano zachowania młodzieży w 10 krajach (USA, Wielka Brytania, Serbia, Szwecja, Hiszpania, Republika Południowej Afryki, Liban, Japonia, Filipiny i Kolumbia), w każdym wybierając 10 rozmówców.

Celem badania była weryfikacja pięciu założonych hipotez dotyczących: stylu konsumpcji informacji; rodzaju informacji, jakimi najbardziej zainteresowana jest młodzież; znaczenia, jakie ma dla młodych ludzi informacja; sposobu, w jaki sposób informacja jest dystrybuowana w poszczególnych środowiskach - roli, jaką pełnią w tym cyklu szkoły, nauczyciele, rodzice; oraz tego, jak powinna wyglądać gazeta idealna z punktu widzenia młodego odbiorcy.

Image

W oparciu o uzyskane dane można sformułować następujące wnioski:

  • młodzi ludzie chcą korzystać z wielu źródeł informacji i tak też robią, chcą też być aktywni w zdobywaniu informacji
  • wśród swoich obaw względem mediów młodzież najczęściej wymienia niebezpieczeństwo manipulacji i cenzury, a także wpływu biznesu na media,
  • coraz większe znaczenie w dostępie do informacji ma Internet, z drugiej strony media tradycyjne uznawane są ciągle za bardziej wiarygodne i rzetelne;
  • wzrasta rola mediów elektronicznych, nawet w tych krajach, które mają kłopoty z dostępem dużej części społeczeństwa do nowych technologii;
  • rozwój nowych form komunikacji nie przekreśla znaczenia tradycyjnych mediów - w tym drukowanych czasopism;
  • w krajach, w których większość społeczeństwa ma dostęp do Internetu, korzystanie z internetowych wersji gazet ma mimo wszystko stosunkowo niewielki zakres; wzrasta natomiast rola agregatorów newsów, takich jak na przykład Google News czy MSN News.

Więcej informacji na temat badania znaleźć można w oficjalnym raporcie, dostępnym w pliku pdf na stronie internetowej WAN.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie