Gimnazjaliści w sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy gimnazjaliści to „cyfrowi tubylcy”? W jaki sposób szukają informacji w sieci? Z jakich serwisów korzystają najczęściej? Na te i inne pytania dotyczące kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku 13–16 lat, odpowiada współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego raport z badań realizowanych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Publikację można przeczytać (i pobrać) na stronie www.dzieci-sieci.pl.CC-BY Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku

W raporcie zaprezentowane są wyniki ośmiomiesięcznej pracy dziesięcioosobowego zespołu badaczek i badaczy, którzy zajęli się tematem kompetencji komunikacyjnych związanych z korzystaniem z internetu przez uczniów w wieku 13 – 16 lat.

„W naszej pracy badawczej konsekwentnie podejmujemy tematykę kompetencji medialnych i informacyjnych dzieci i młodzieży, badamy kolejne grupy wiekowe. W raporcie „Dzieci Sieci”, który ukazał się w 2012 roku, opisywaliśmy uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. Tamto badanie miało charakter, w dużej mierze, rozpoznawczy. „Dzieci Sieci 2.0.” oparliśmy na „mocnej”, ilościowej podstawie i badaniach kwestionariuszowych przeprowadzonych na próbie liczącej blisko 750 uczniów pochodzących z województwa pomorskiego” – mówi Piotr Siuda, kierownik merytoryczny badania.

Analizie poddano także programy nauczania, które zostały wybrane według wskazań szkół, gdzie prowadzone były badanie ankietowe. Badacze podjęli się także przeprowadzenia netnografii serwisów społecznościowych używanych przez gimnazjalistów. Strony dobrano, kierując się wskazaniami nastolatków (podawali oni najczęściej odwiedzane przez siebie serwisy).

„Zauważyliśmy, że badane profile różnią się dość mocno, jeśli chodzi o korzystanie z Facebooka przez dziewczyny i chłopców. Istotny jest też ogólny wniosek - trudno utrzymać tezę o cyfrowych tubylcach jako specjalistach od narzędzi komunikowania i raczej należy ich rozpatrywać jako tworzących własną, cyfrową kulturę opartą o potrzeby, które niekoniecznie wiążą się z korzystaniem z sieci na zaawansowanym poziomie” – komentuje Grzegorz D. Stunża, asystent koordynatora projektu.

Badacze zwracają uwagę także na to, jak szkoła reaguje na obecność nowych mediów w życiu młodzieży.

„Interesującą kwestią, na którą natknęliśmy się w trakcie badania, było odwoływanie się programów nauczania do doświadczeń uczniów – zarówno związanych z korzystaniem z mediów w fizycznym otoczeniu, jak i w ramach zapośredniczonej komunikacji medialnej. Z wątkiem tym wiąże się naszym zdaniem także praktyczne korzystanie w procesie edukacyjnym z odwołań popkulturowych, jako znanym uczniom i będącym istotnym rezerwuarem symboli, schematów komunikacyjnych oraz wzorców, z których młodzi niejednokrotnie gotowi są czerpać.” - czytamy w raporcie z badań.

Badanie realizowane było od marca do grudnia 2013 roku przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych z Gdańska wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Obserwatorium Kultury”.

Koordynatorem projektu jest Piotr Siuda, jego asystentem Grzegorz D. Stunża. Projekt prowadził interdyscyplinarny zespół badaczy z wielu ośrodków akademickich, w skład którego wchodzą następujące osoby: Anna Justyna Dąbrowska, Marta Klimowicz, Emanuel Kulczycki, Damian Muszyński, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Marcin Sieńko oraz Krzysztof Stachura. Planowane jest kolejne badanie, "Dzieci sieci 3.0", które miałoby dotyczyć młodzieży w wieku 16 - 19 lat. 

Raport „Dzieci Sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych” dostępny jest na stronie internetowej: www.dzieci-sieci.pl. Treść raportu została udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie