Nowe horyzonty edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImagePod wpływem dynamicznego rozwoju nowych technologii zmienia się również krajobraz edukacji na uczelniach wyższych. Autorzy Horizon Report 2007 zwracają uwagę na sześć rozwiązań technologicznych, które będą miały istotny wpływ na rozwój technik nauczania i uczenia się w szkolnictwie wyższym w najbliższych 1-5 latach.

 

Twórcy raportu zwracają uwagę na następujące obszary, w których wykorzystane zostaną na wielką skalę nowe technologie: kontent tworzony przez użytkownika, tworzenie społeczności, telefonia komórkowa, światy wirtualne, edukacyjne gry sieciowe (dla wielu graczy) oraz nowe formy uprawiania działalności naukowej i publikowania treści. Wybór tych sześciu obszarów to efekt współpracy przedstawicieli świata biznesu, przemysłu i środowisk akademickich, a także ekspertów zajmujących się nowymi mediami. Analizowali oni aktualne trendy i wyzwania w szkolnictwie wyższym.

Raport zawiera krótką prezentację każdej z technologii, analizę ich wpływu na proces edukacji wraz z przykładami możliwych zastosowań oraz bogatą literaturę.

Kontent tworzony przez użytkowników – od klasyfikowania i tagowania, do tworzenia i dzielenia się nowymi treściami edukacyjnymi. Użytkownicy w dużo większym stopniu niż kiedyś wpływają na treści zamieszczane w Internecie. Jest to aktywna grupa ludzi, która dostarcza treści, komunikuje się i współpracuje ze sobą przy użyciu prostych narzędzi w celu rozwoju, skatalogowania i upublicznienia zasobów Internetu. Najpopularniejsze i najszybciej rozwijające się w sieci strony powstają właśnie w wyniku takiej oddolnej inicjatywy, stąd też należy zastanowić się, w jaki sposób możemy i powinniśmy dziś używać Internetu do celów edukacyjnych.

Społeczności – nowe serwisy społecznościowe nie tylko zapamiętują, z kim najczęściej kontaktują się użytkownicy Internetu i czym się interesują. Istotne jest to, że ułatwiają komunikację pomiędzy osobami, które do tej pory się nie znały i zdecydowanie poszerzają możliwości wymiany pomysłów i doświadczeń na tematy wspólne wielu internautom. Dużym wyzwaniem dla edukatorów jest zatem tworzenie społeczności osób uczących się.

Telefonia komórkowa – czym jeszcze może stać się telefon? Już jest drzwiami do Internetu i cyfrowego świata, książka adresową, podręczną pamięcią, aparatem fotograficznym, kamerą video, czasami mapą pozwalającą zorientować się w nieznanym terenie. Jest to również świetna platforma do wykorzystywania istniejących bogatych zasobów treści edukacyjnych oraz uruchamiania inicjatyw w zakresie samokształcenia.

Wirtualne światy – Second Life i inne podobne gry wykreowały duże zainteresowanie tą formą spędzania czasu w sieci. Wiele podmiotów, w tym także uczelnie i firmy, otwierały tam swoje instytucje lub podejmowały się realizacji najróżniejszych inicjatyw. Wirtualne światy są jeszcze niezagospodarowaną przestrzenią dla edukacji, a z upływem czasu będą się szybko rozwijać i stwarzać możliwości szerokich i nowatorskich działań edukacyjnych.

Edukacyjne gry sieciowe – edukatorzy powinni przyjrzeć się możliwościom, jakie niosą takie gry w w procesach przekazywania wiedzy i uczenia się. Łączenie rozrywki z edukacją (Edutainment) może okazać się skuteczną formą edukacji, a jak pokazują doświadczenia różnych podmiotów, forma ta jest też akceptowana przez osoby uczące się.

Nowe formy działalności naukowej i publikacji naukowych – środowiska akademickie są beneficjentami otwarcia dostępu do globalnych zasobów badawczych oraz możliwości współpracy na odległość z różnymi ośrodkami akademickimi. Upowszechnienie treści przeznaczonych dla szerokiej społeczności Internetu w połączeniu z możliwością tworzenia treści naukowych przez każdego każą zmienić dotychczasowe wyobrażenie o pracy naukowca i jego pracach.

Image

Horizon Report jest ważnym głosem ekspertów na temat zmian zachodzących w edukacji pod wpływem nowych technologii. Wskazuje, w jaki sposób można wykorzystać nowe rozwiązania dla wzbogacenia i rozwoju procesu nauczania, uczenia się i pobudzania kreatywności.

Raport tworzony jest przez dwie instytucje zajmujące się badaniem wpływu nowych technologii na życie społeczne i edukację - The New Media Consortium i Educause Learning Initiative. Więcej na stronie internetowej Horizon Report 2007.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie