Surowo brzmiący nauczyciele mogą osiągać gorsze rezultaty w pracy z uczniami niż ich koledzy i koleżanki staranniej kontrolujący swoje emocje podczas zwracania się do podopiecznych. Życzliwość nauczyciela, co nie zaskakuje, znacznie lepiej inspiruje uczniów do nauki - wynika z badań dzieci w wieku 10-16 lat przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców z uniwersytetów Essex i Reading.
Wyniki badania wskazują, że młodzi ludzie, którzy mieli do czynienia z surowym nauczycielem, częściej się buntowali, co miało wpływ na ich samopoczucie. Rzadziej też ujawniali, że borykają się z problemami, także tymi poważnymi np. jak przemoc rówieśnicza w klasie. Natomiast wspierający głos inspirował do nawiązania kontaktu z nauczycielem, co przekładało się na większą chęć współpracy.
Naukowcy odtwarzali nagrane wcześniej głosy nauczycieli 250 dzieciom. Następnie poproszono ich o ocenę, jak te komunikaty nauczycieli wpływają na ich kompetencje, emocje, zaufanie i chęć współpracy. Ostrzejsze tony głosu były z reguły postrzegane przez dzieci jako mniej godne zaufania.
Często myślimy o tym, co nauczyciele mówią swoim uczniom, ale rzadko rozmawiamy o tym, jak to mówią - mówi profesor Silke Paulmann, kierownik Wydziału Psychologii w University of Essex w Colchester. Ton głosu, jakiego używają nauczyciele, naprawdę ma znaczenie w edukacji, a sposób, w jaki modulujemy nasz głos, może mieć ogromny wpływ na naszych słuchaczy.
Ton głosu w skuteczny sposób wyraża troskę, zrozumienie i otwartość nauczycieli. Łatwo zapomnieć się, kiedy jesteśmy zestresowani lub po prostu zmęczeni, ale pamiętajmy - nauczyciele mogą zapewnić pozytywne środowisko do nauki, jeśli rozważnie używają tonu głosu - dodaje prof. Netta Weinstein z University of Reading, współautorka badań.
Badanie opublikowane zostało w British Journal of Educational Psychology.
(Źródło: University of Essex, EurekAlert!)
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.