Różne postrzeganie szczęścia przez dzieci i dorosłych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odmienne wskazania powodów stresu, rozbieżności w ocenie dostępu do wiedzy o prawach dziecka, a przede wszystkim inaczej postrzegane poczucie szczęścia – w raporcie UNICEF Polska widać zaskakująco wiele różnic między podejściem ankietowanych młodych ludzi oraz dorosłych.

Raport Prawa dziecka w Polsce 2024 dostarcza najnowszych informacji na temat sytuacji dzieci w naszym kraju oraz stanu realizacji ich praw. Prezentujemy w nim wyniki badania przeprowadzonego wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Zebrane dane wskazują na potrzebę wzmocnienia rzetelnej i systematycznej edukacji o prawach dziecka w domu oraz w szkole, ale też ujawniają zaskakujące rozbieżności w podejściu młodych i dorosłych do niektórych zagadnień.

Najważniejsze różnice w podejściu dzieci i dorosłych:

  • 40 proc. dzieci deklaruje, że nie jest szczęśliwe, chociaż 82 proc. rodziców uważa przeciwnie.
  • Aż 70 proc. nastolatków za swój kluczowy problem uznaje stres szkolny, podczas gdy tak samo wskazuje tylko 9 proc. nauczycieli.
  • 63 proc. dzieci o swoich prawach dowiaduje się w szkole, choć aż 91 proc. nauczycieli deklaruje, że przekazuje taką wiedzę.

Choć procent wskazań dotyczący wiedzy o prawach dziecka jest wysoki (89 proc.), widać jednak niepokojącą tendencję spadkową (o 6 pkt proc. względem 2019 r.). Zmniejszyła się również aprobata dla edukacji o prawach dziecka oraz ocena skuteczności szkoły w tym zakresie przez uczniów i rodziców. Niepokoi także fakt, że aż 22 proc. dzieci nie chce, aby wiedza o ich prawach była przekazywana w szkole. Wynika to z różnych czynników, np. sposobu prezentowania tych treści oraz organizacji zajęć lekcyjnych.

Wyniki ankiety wskazują też na ograniczoną znajomość Konwencji o prawach dziecka – słyszało o niej tylko 37 proc. pytanych młodych, a jeszcze bardziej alarmujący jest fakt, że tylko jedna trzecia z nich wskazuje na wiedzę o ich praktycznym zastosowaniu. I tu widać kolejną rozbieżność, bo 83 proc. nauczycieli twierdzi, że porusza na lekcjach w szkołach praktyczne aspekty stosowania praw dziecka.

Na te właśnie rozbieżności wskazuje spot przygotowany przez UNICEF Polska:

Pełen raport dostępny jest na stronie: www.unicef.pl/prawadziecka2024.

 

(Źródło: UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie