Różne postrzeganie szczęścia przez dzieci i dorosłych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odmienne wskazania powodów stresu, rozbieżności w ocenie dostępu do wiedzy o prawach dziecka, a przede wszystkim inaczej postrzegane poczucie szczęścia – w raporcie UNICEF Polska widać zaskakująco wiele różnic między podejściem ankietowanych młodych ludzi oraz dorosłych.

Raport Prawa dziecka w Polsce 2024 dostarcza najnowszych informacji na temat sytuacji dzieci w naszym kraju oraz stanu realizacji ich praw. Prezentujemy w nim wyniki badania przeprowadzonego wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Zebrane dane wskazują na potrzebę wzmocnienia rzetelnej i systematycznej edukacji o prawach dziecka w domu oraz w szkole, ale też ujawniają zaskakujące rozbieżności w podejściu młodych i dorosłych do niektórych zagadnień.

Najważniejsze różnice w podejściu dzieci i dorosłych:

  • 40 proc. dzieci deklaruje, że nie jest szczęśliwe, chociaż 82 proc. rodziców uważa przeciwnie.
  • Aż 70 proc. nastolatków za swój kluczowy problem uznaje stres szkolny, podczas gdy tak samo wskazuje tylko 9 proc. nauczycieli.
  • 63 proc. dzieci o swoich prawach dowiaduje się w szkole, choć aż 91 proc. nauczycieli deklaruje, że przekazuje taką wiedzę.

Choć procent wskazań dotyczący wiedzy o prawach dziecka jest wysoki (89 proc.), widać jednak niepokojącą tendencję spadkową (o 6 pkt proc. względem 2019 r.). Zmniejszyła się również aprobata dla edukacji o prawach dziecka oraz ocena skuteczności szkoły w tym zakresie przez uczniów i rodziców. Niepokoi także fakt, że aż 22 proc. dzieci nie chce, aby wiedza o ich prawach była przekazywana w szkole. Wynika to z różnych czynników, np. sposobu prezentowania tych treści oraz organizacji zajęć lekcyjnych.

Wyniki ankiety wskazują też na ograniczoną znajomość Konwencji o prawach dziecka – słyszało o niej tylko 37 proc. pytanych młodych, a jeszcze bardziej alarmujący jest fakt, że tylko jedna trzecia z nich wskazuje na wiedzę o ich praktycznym zastosowaniu. I tu widać kolejną rozbieżność, bo 83 proc. nauczycieli twierdzi, że porusza na lekcjach w szkołach praktyczne aspekty stosowania praw dziecka.

Na te właśnie rozbieżności wskazuje spot przygotowany przez UNICEF Polska:

Pełen raport dostępny jest na stronie: www.unicef.pl/prawadziecka2024.

 

(Źródło: UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie