Czy AI szkodzi edukacji szkolnej?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O sztucznej inteligencji w edukacji ukazało się już wiele materiałów, ale są one głównie tworzone przez ekspertów spoza szkół. Opinie wśród znanych mi nauczycieli są różne. Nie znam polskich badań na temat edukacyjnego wykorzystania AI w szkołach, ale zapoznałam się niedawno z takimi badaniami w amerykańskich szkołach.

Pew Research Center zapytało nauczycieli szkół, jak postrzegają korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji: Czy AI jest szkodliwe dla edukacji? (2023)

35 procent badanych było niezdecydowanych, ale 25 procent jasno oceniło, że narzędzia AI powodują „więcej szkody niż pożytku”; 32 procent oceniło, że jest tyle samo zalet, co wad. Zdecydowanych zwolenników nie jest wielu. Tylko 6 procent nauczycieli uznało, że narzędzia AI przynoszą „więcej korzyści niż szkód”.

Zdanie nauczycieli różni się w zależności od poziomu szkoły. Częściej negatywną opinię na temat używania AI mają nauczyciele szkół średnich niż podstawowych. Prawdopodobnie starsi uczniowie mają więcej okazji do posługiwania się technologią AI i może robią to sprawniej, wpływając na swoje uczenie się.

Ten procent nauczycieli, którzy ocenili AI jako pożyteczne narzędzie edukacyjne, daje powody do zastanowienia, dlaczego tylko tyle.

W innym badaniu Pew Research Center z 2024 poproszono o opinię uczniów, w sprawie tego – do czego przydaje im się AI. Nastolatkowie wskazali, że mogą używać AI:

  • Do poznawania nowych tematów – 69 procent,
  • Do rozwiązywania problemów matematycznych – 39 procent,
  • Do pisania esejów – 20 procent.

Ciekawe, co powiedzieliby nauczyciele i uczniowie z polskich szkół.

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Źródło: Edutopia.org

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie