O sztucznej inteligencji w edukacji ukazało się już wiele materiałów, ale są one głównie tworzone przez ekspertów spoza szkół. Opinie wśród znanych mi nauczycieli są różne. Nie znam polskich badań na temat edukacyjnego wykorzystania AI w szkołach, ale zapoznałam się niedawno z takimi badaniami w amerykańskich szkołach.
Pew Research Center zapytało nauczycieli szkół, jak postrzegają korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji: Czy AI jest szkodliwe dla edukacji? (2023)
35 procent badanych było niezdecydowanych, ale 25 procent jasno oceniło, że narzędzia AI powodują „więcej szkody niż pożytku”; 32 procent oceniło, że jest tyle samo zalet, co wad. Zdecydowanych zwolenników nie jest wielu. Tylko 6 procent nauczycieli uznało, że narzędzia AI przynoszą „więcej korzyści niż szkód”.
Zdanie nauczycieli różni się w zależności od poziomu szkoły. Częściej negatywną opinię na temat używania AI mają nauczyciele szkół średnich niż podstawowych. Prawdopodobnie starsi uczniowie mają więcej okazji do posługiwania się technologią AI i może robią to sprawniej, wpływając na swoje uczenie się.
Ten procent nauczycieli, którzy ocenili AI jako pożyteczne narzędzie edukacyjne, daje powody do zastanowienia, dlaczego tylko tyle.
W innym badaniu Pew Research Center z 2024 poproszono o opinię uczniów, w sprawie tego – do czego przydaje im się AI. Nastolatkowie wskazali, że mogą używać AI:
- Do poznawania nowych tematów – 69 procent,
- Do rozwiązywania problemów matematycznych – 39 procent,
- Do pisania esejów – 20 procent.
Ciekawe, co powiedzieliby nauczyciele i uczniowie z polskich szkół.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.
Źródło: Edutopia.org