Zanim udostępnisz, sprawdź to!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

31 procent polskich uczniów uczestniczących w badaniu PISA 2022 przyznało, że nie sprawdza rzetelności informacji, które udostępnia na portalach społecznościowych. 69 procent uczniów w Polsce porównuje informacje z różnych źródeł internetowych. Robią to jednak nieco rzadziej niż ich rówieśnicy – średnia dla wszystkich krajów biorących udział w badaniu to 72 procent.

Rzetelność informacji przed wrzuceniem do social mediów najczęściej sprawdzają dzieci z Azji: z Singapuru (85 procent) oraz Macao, Hong Kongu i Republiki Chińskiej (83 procent). Najlepszy wynik w Europie uzyskali młodzi Irlandczycy i Łotysze (75 procent). Na samym końcu tego rankingu są dzieci z Jordanii i Maroka, a w Europie, co może zaskakiwać, uczniowie z Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Bułgarii.

Umiejętność krytycznego myślenia w obecnych czasach jest bardzo ważna i jej rola będzie jeszcze większa. Żyjemy w czasach natłoku informacji, wszechobecnych mediów cyfrowych, więc ta umiejętność będzie coraz ważniejsza - nie tylko w życiu zawodowym, ale też społecznym czy osobistym. Krytyczne myślenie to większa odporność na dezinformację. Dlatego warto go nauczać – zauważa Paweł Penszko, ekspert ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych.

47 procent polskich uczniów deklarowało, że w szkole uczono ich oceny wiarygodności informacji w Internecie (badanie ICCS 2022). Dla porównania taką samą deklarację składało 83 procent dzieci w Norwegii. 

Ze strony Instytutu Badań Edukacyjnych można pobrać analizę „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji , w której jest więcej informacji na temat krytycznego myślenia oraz wyników badań dotyczących weryfikowania przez uczniów komunikatów.

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie