Zanim udostępnisz, sprawdź to!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

31 procent polskich uczniów uczestniczących w badaniu PISA 2022 przyznało, że nie sprawdza rzetelności informacji, które udostępnia na portalach społecznościowych. 69 procent uczniów w Polsce porównuje informacje z różnych źródeł internetowych. Robią to jednak nieco rzadziej niż ich rówieśnicy – średnia dla wszystkich krajów biorących udział w badaniu to 72 procent.

Rzetelność informacji przed wrzuceniem do social mediów najczęściej sprawdzają dzieci z Azji: z Singapuru (85 procent) oraz Macao, Hong Kongu i Republiki Chińskiej (83 procent). Najlepszy wynik w Europie uzyskali młodzi Irlandczycy i Łotysze (75 procent). Na samym końcu tego rankingu są dzieci z Jordanii i Maroka, a w Europie, co może zaskakiwać, uczniowie z Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Bułgarii.

Umiejętność krytycznego myślenia w obecnych czasach jest bardzo ważna i jej rola będzie jeszcze większa. Żyjemy w czasach natłoku informacji, wszechobecnych mediów cyfrowych, więc ta umiejętność będzie coraz ważniejsza - nie tylko w życiu zawodowym, ale też społecznym czy osobistym. Krytyczne myślenie to większa odporność na dezinformację. Dlatego warto go nauczać – zauważa Paweł Penszko, ekspert ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych.

47 procent polskich uczniów deklarowało, że w szkole uczono ich oceny wiarygodności informacji w Internecie (badanie ICCS 2022). Dla porównania taką samą deklarację składało 83 procent dzieci w Norwegii. 

Ze strony Instytutu Badań Edukacyjnych można pobrać analizę „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji , w której jest więcej informacji na temat krytycznego myślenia oraz wyników badań dotyczących weryfikowania przez uczniów komunikatów.

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...
Ad. zasada numer 6: AI analizuje dane, ale te dane AI pobiera ze serwera, na który wsadził je człowi...
Czyli AŻ 34% nie odróżnia hejtu od słusznej krytyki - nie jest dobrze! Właściwie nie wiadomo, jak dy...
Przeszukiwanie plecaków, toreb i kieszeni? Patrole polujące na ukrywających się z telefonami w krzak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie