Zanim udostępnisz, sprawdź to!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

31 procent polskich uczniów uczestniczących w badaniu PISA 2022 przyznało, że nie sprawdza rzetelności informacji, które udostępnia na portalach społecznościowych. 69 procent uczniów w Polsce porównuje informacje z różnych źródeł internetowych. Robią to jednak nieco rzadziej niż ich rówieśnicy – średnia dla wszystkich krajów biorących udział w badaniu to 72 procent.

Rzetelność informacji przed wrzuceniem do social mediów najczęściej sprawdzają dzieci z Azji: z Singapuru (85 procent) oraz Macao, Hong Kongu i Republiki Chińskiej (83 procent). Najlepszy wynik w Europie uzyskali młodzi Irlandczycy i Łotysze (75 procent). Na samym końcu tego rankingu są dzieci z Jordanii i Maroka, a w Europie, co może zaskakiwać, uczniowie z Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Bułgarii.

Umiejętność krytycznego myślenia w obecnych czasach jest bardzo ważna i jej rola będzie jeszcze większa. Żyjemy w czasach natłoku informacji, wszechobecnych mediów cyfrowych, więc ta umiejętność będzie coraz ważniejsza - nie tylko w życiu zawodowym, ale też społecznym czy osobistym. Krytyczne myślenie to większa odporność na dezinformację. Dlatego warto go nauczać – zauważa Paweł Penszko, ekspert ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych.

47 procent polskich uczniów deklarowało, że w szkole uczono ich oceny wiarygodności informacji w Internecie (badanie ICCS 2022). Dla porównania taką samą deklarację składało 83 procent dzieci w Norwegii. 

Ze strony Instytutu Badań Edukacyjnych można pobrać analizę „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji , w której jest więcej informacji na temat krytycznego myślenia oraz wyników badań dotyczących weryfikowania przez uczniów komunikatów.

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie