Naukowcy: dłuższy spacer lepszy niż kilka krótkich

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Idealny spacer to co najmniej 15 minut bez zatrzymywania się czyli ok. 1500 kroków. Jest on lepszy dla serca niż wiele krótkich spacerów – stwierdzili badacze z Uniwersytetu w Sydney i Universidad Europea w Hiszpanii.

Naukowcy monitorowali stan zdrowia ponad 33,5 tys. mieszkańców Wielkiej Brytanii przez blisko osiem lat. Badania obejmowały grupę dorosłych, w wieku od 40 do 79, którzy robili mniej niż 8 tys. kroków dziennie, czyli albo prowadzili siedzący tryb życia albo ich aktywność fizyczna była stosunkowo niska.

Naukowcy podzielili ich według długości trwania spacerów, mierzonych za pomocą krokomierza w ciągu tygodnia, na tych, którzy byli aktywni mniej niż 5 minut (to 43 proc. badanych), od 5 do 10 minut (33,5 proc.), 10 do 15 minut (15,5 proc.) oraz 15 minut lub więcej (8 proc.).

Według wyników badań, osoby spacerujące na dłuższych dystansach miały mniejsze ryzyko wystąpienia problemów z sercem niż osoby spacerujące na krótszych trasach. Jak podkreślono, nawet wśród tych, którzy pokonywali dziennie mniej niż 5 tys. kroków, to, że wykonywali ruch w sposób nieprzerwany miało znaczący wpływ na poprawę kondycji, a ryzyko wystąpienia chorób serca znacznie spadło. Naukowcy uwzględnili wiele czynników mających wpływ na stan zdrowia w tym palenie tytoniu, otyłość i wysoki poziom cholesterolu.

Profesor Emmanuel Stamatakis, współprowadzący badania, w rozmowie ze stacją BBC przyznał, że ludzie mają tendencję do przywiązywania dużej wagi do liczby kroków lub całkowitego czasu chodzenia, a „zaniedbują kluczową rzecz, czyli to, jak chodzą”.

Badanie to pokazuje, że nawet osoby, które są bardzo nieaktywne fizycznie, mogą zmaksymalizować korzyści dla zdrowia serca, zmieniając swój sposób chodzenia i spacerując dłużej, najlepiej przez co najmniej 10–15 minut, jeśli to możliwe – wyjaśnił.

Wyniki swoich badań naukowcy opublikowali we wtorek w czasopiśmie Annals of Internal Medicine.

 

(Źródło: Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie