Polacy mniej zadowoleni ze swojego wykształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009".
 
Według Centrum Badania Opinii Społecznej, 51% Polaków "nie odczuwa satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia" - tymczasem w 2004 r. taką samą deklarację składało 44% respondentów. W rezultacie mniej osób powtórzyłoby swoje wybory edukacyjne.

W badaniu CBOS na pytanie - "gdyby obecnie zaczynał(a) Pan(i) jeszcze raz naukę, czy powtórzyłby(a)by Pan(i) swoją drogę kształcenia?":
34% badanych odpowiedziało, że tak;
51%, że "nie, starał(a)bym się uzyskać wyższe wykształcenie, niż posiadam";
9%- "nie, wybrał(a)bym inne wykształcenie na tym samym poziomie";
1%- "nie, poświęcił(a)bym mniej czasu na wykształcenie, niż to uczyniłe(a)m";
2%- "nie, z innych przyczyn";
3% respondentów nie miało w tej sprawie zdania.

Tymczasem w 1993 r. 42% badanych twierdziło, że gdyby zaczynali naukę jeszcze raz, ponownie wybraliby swoją drogę kształcenia. Obecnie, podobnie jak w 2004 r., sądzi tak tylko co trzeci respondent – wynika z komunikatu.

Za bardzo pozytywne zjawisko CBOS uznał znaczący wzrost (w porównaniu z 1993 r.) odsetka Polaków ceniących wykształcenie. Zauważa jednak, że w ostatnim pięcioleciu nastąpił spadek liczby respondentów całkowicie przekonanych o wartości edukacji. W 1993 r. 42% społeczeństwa deklarowało, że zdecydowanie warto jest zdobywać wykształcenie, w 2004 r. było ich 76% obecnie zaś – 63% - informuje CBOS i wyjaśnia, że na obecny spadek wpływa prawdopodobnie "poprawa sytuacji na rynku pracy i osłabienie przekonania, że wykształcenie chroni przed bezrobociem".

Badania CBOS wskazują także, że prawie połowa Polaków (48%) jest gotowa podwyższyć swoje kwalifikacje, jednak niemal tyle samo badanych (49%) nie podjęłoby się tego, nawet gdyby mieli takie możliwości. Pozostałe 3% badanych nie miało w tej sprawie zdania. Gotowość do podnoszenia kwalifikacji wyrażały przede wszystkim osoby młode i lepiej wykształcone, dla których ma to większy wpływ na karierę zawodową.

CBOS podjął także problem wykorzystania wykształcenia w pracy zawodowej respondentów. Jak się okazało, przydatność wykształcenia w życiu zawodowym zależy w znacznym stopniu od kierunku, w jakim kształcili się badani. "W roku bieżącym wykształcenie w pracy zawodowej najczęściej wykorzystywały osoby ze specjalnością prawno-administracyjną, humanistyczno-społeczną i pedagogiczną oraz ekonomiczno-handlową i medyczną (ponad 80%). Najrzadziej natomiast robiły to osoby z wykształceniem rolniczym, wśród których prawie co trzecia zadeklarowała, że w ogóle nie wykorzystuje swoich kwalifikacji" - informuje CBOS.

Komunikat CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009" powstał na podstawie badań CBOS prowadzonych od 1993 r. Ostatnie badanie w tym zakresie przeprowadzono w dniach 4-9 listopada 2009 r. na liczącej 1022 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.

(Źródło: CBOS, PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie