Nowoczesne technologie w praktyce szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyJakimi nowoczesnymi narzędziami chciałby posługiwać się nauczyciel na lekcjach w polskiej szkole? Z sondy Edunews.pl wśród użytkowników portalu wynika, że najbardziej potrzebne są tablice interaktywne. Natomiast z międzynarodowych badań, przeprowadzonych na zlecenie korporacji Intel, wynika, że większość nauczycieli widziałaby na lekcjach mobilne komputery.
 
Wydaje się, że oba urządzenia powinny stać się niezbędnym wyposażeniem każdej szkolnej klasy już w perspektywie kilku lat. Jeżeli dążymy do aktywizacji ucznia na zajęciach, zwiększenia jego motywacji oraz skuteczności uczenia się, a także do uczynienia zajęć bardziej interaktywnymi i atrakcyjnymi dla ucznia, tablice interaktywne i komputery dają olbrzymie możlwości modernizacji sposobu nauczania. Oczywiście wszystko i tak będzie zależało od nauczyciela – jeżeli nie będzie on odpowiednio przeszkolony do posługiwania się tymi narzędziami i nie będzie dysponował odpowiednim oprogramowaniem edukacyjnym do wykorzystania na konkretnych przedmiotach, tablice będą się nadal pokrywać kurzem (jak to jest obecnie w wielu szkołach), a komputery będą zamykane na klucz w pomieszczeniu otwieranym jedynie na lekcje informatyki.

badania i analizy
Wykres 1. Które z narzędzi powinno mieć najszersze wykorzystanie w edukacji szkolnej? Wyniki sondy wśród użytkowników portalu Edunews.pl (745 głosów).

Nie oznacza to oczywiście, że nie powinniśmy korzystać w szkołach i z innych urządzeń. Uczestnicy sondy wskazali najważniejsze narzędzia, które ich zdaniem należy wprowadzać do szkół, ale te, które znalazły się na dalszych miejscach, również zasługują na uwagę, ze względu na ich potencjał edukacyjny. Popularność odtwarzaczy muzycznych powinna skłaniać do wykorzystywania edukacyjnych podkastów jako metody nauczania; aparat cyfrowy może być natomiast narzędziem produkcji obrazów i filmów, zaś współczesna młodzież doskonale posługuje się obrazem i lubi uczyć się poprzez obraz. Zaskakuje w sumie wysokie miejsce telefonów komórkowych. Może wyniki te pokazują, że powoli rośnie świadomość tego, że telefony to też komputery i dzięki coraz szerszym funkcjom, mogą znaleźć zastosowanie w edukacji.

Wszyscy polscy nauczyciele, którzy wzięli udział w badaniu Redshift Research, uważają, że korzystanie z komputerów w szkołach ułatwi uczniom start w dorosłe życie i karierę zawodową. 73% badanych nauczycieli chciałoby, żeby każdy uczeń miał pełen dostęp do nowych technologii w szkole i mógł korzystać na lekcjach z notebooka.

Jak wynika z opinii respondentów, korzyści z wykorzystania komputerów na zajęciach są obustronne – nie tylko uczniowie są bardziej zmotywowani do nauki (opinia 75% badanych nauczycieli), ale także nauczycielom łatwiej jest przygotować lekcje dopasowane do oczekiwań, możliwości oraz umiejętności klasy (z tezą tą zgadza się 77% ankietowanych polskich nauczycieli). Dostęp do komputerów może również pomóc nauczycielom w przygotowaniu lekcji dla uczniów o szczególnych potrzebach lub takich, którym nauka sprawia trudności (uważa tak 86% badanych).

Okazuje się, że komputery ułatwiają uczniom nie tylko naukę przedmiotów ścisłych, ale także języków obcych (według 82% polskich nauczycieli), geografii (wg 83%) czy historii (wg 66%). Najlepsze efekty przynosi zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputera, Internetu oraz nowoczesnych treści dydaktycznych, dzięki czemu zajęcia stają się znacznie ciekawsze i inspirujące. 60% badanych uważa wręcz, że powszechny dostęp do komputerów w szkole pozytywnie wpływa na frekwencję uczniów na lekcjach.

Klucz do efektywnego wykorzystania obu narzędzi w nauczaniu leży jednak w odpowiednim przygotowaniu nauczyciela i ciekawych zasobów, którymi powinien dysponować na swoim przedmiocie. O tym należy przede wszystkim pamiętać, inwestując w szkolną infrastrukturę.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie