W poszukiwaniu dobrego nauczania i uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na marcowej konferencji Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji w Krakowie wiele uwagi poświęcono zmianie pracy szkoły i nauczyciela. Łatwość dostępu do międzynarodowych lub krajowych badań z całego świata ułatwia poszukiwania nowego modelu lub nowego ładu w szkole XXI wieku. Globalizacja ma istotny wpływ na systemy szkolne, gdyż idee, narzędzia i metody powstające w jednym kraju stosunkowo szybko przemieszczają się do innych.photo: sxc.hu

Więcej demokracji w szkole

Wystąpienie doktora David’a Martin’a na temat: Zmiana kultur globalnych i tożsamości: Implikacje dotyczące przywództwa i zarządzania edukacyjnego, miało na celu ukazanie wpływu globalizacji na systemy edukacji na szczeblu polityki lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Uczestnicy wraz ekspertami zastanawiali się nad tym, jak zmiana kultury w skali globalnej wpływa na świadczenie usług edukacyjnych oraz na modele przywództwa, które muszą odzwierciedlać wspomniane zmiany.

Osoby uczestniczące w wykładzie miały okazję poznać kilka bardzo ciekawych rozwiązań w zakresie sposobów wprowadzania trwałych zmian w systemie organizacji i zarządzania szkołą. Wiązały się one ze skutecznym angażowaniem rodziców i uczniów we wspólną pracę z nauczycielami, na przykład nad programem nauczania, czy wspólnego dostarczania uczniom informacji zwrotnej o ich rozwoju.

Martin wskazywał ważne wyzwania stojące przed dyrektorami szkół polegające na „rezygnacji z dominacji” na rzecz włączania w procesy decyzyjne społeczności szkolnej, w tym kluczowej grupy – uczniów.

Widoczne nauczanie i uczenie się

Na początku sesji Profesjonalizacja pracy nauczyciela – widoczne nauczanie i uczenie się dr Jacek Strzemieczny przedstawił dane z raportu profesora Johna Hattiego z Auckland University na Nowej Zelandii – wyniki 800 meta-analiz, obejmujących 50 tys. badań wśród 200 mln uczniów, które miały na celu porównanie efektów różnych interwencji podejmowanych w edukacji (rozumianych jako strategie i działania podejmowane w szkole/w edukacji) mających kluczowy wpływ na osiągnięcia uczniów. Analiza raportu i doświadczenia Centrum Edukacji Obywatelskiej (szczególnie w kontekście Oceniania Kształtującego) pozwoliły na zarysowanie wyzwań przed którymi stoi polska szkoła.

Zdaniem Strzemiecznego należą do nich: doskonalenie współpracy nauczycieli jako ścieżki prowadzącej do rozwoju uczniów, upowszechnienie profesjonalnej informacji zwrotnej w procesie uczenia (się), uczenie uczniów „pracy we współpracy”. Prelegent podkreślał: Mamy przeświadczenie, że to MY, NAUCZYCIELE, wykonujemy w szkole „największą robotę”. A to przecież UCZNOWIE wykonują (a na pewno powinni wykonywać!) największą i najważniejszą robotę! Stwarzajmy zatem warunki do tego, aby ta robota mogła być przez nich wykonywana! Warto więc obserwować proces uczenia się ucznia, a najlepsze efekty osiągniemy wtedy gdy spojrzymy na uczenie się oczami uczniów.

Rozwinięciem tego wystąpienia była sesja Danuty Sterny na temat Strategii dobrego nauczania, podczas której uczestnikom towarzyszyło pytanie: „Co zrobić, aby uczniowie uczyli się w szkole skutecznie, pożytecznie i z przyjemnością?”

W trakcie zajęć prelegentka zapoznała uczestników ze strategiami oceniania kształtującego tj.:

I strategia - Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.

II strategia - Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje czy i jak uczniowie się uczą. Razem z uczniami można wypracować techniki pozyskiwania informacji: karty ABC, światła, zdania podsumowujące, pytania uczniów. Bardzo istotne są techniki zadawania pytań (klepsydra, ustalanie odpowiedzi w parach, niepodnoszenie rąk, uczenie się na błędach, zadawanie pytań). Pytania na myślenie (taksonomia Blooma). Pytanie kluczowe, mają za zadanie ukazać uczniom szerszy kontekst, zachęcić ich do poszukiwania odpowiedzi, angażujące w naukę. Ich zadaniem jest zaciekawienie uczniów.

III strategia - Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich postępów. Informacja taka powinna wyszczególnić dobre elementy pracy ucznia; odnotowanie tego, co wymaga poprawienia; wskazówki, w jaki sposób należy to uczynić; wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

IV strategia - Umożliwienie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności. Dzięki pracy grupowej uczniowie uczą się od siebie nawzajem, uczą się współpracy. To czas na dyskusje i wspólne ustalanie odpowiedzi na pytania, rozmowy o tym czego uczniowie się uczą.

V strategia - Wspomaganie uczniów, by stali się podmiotami, właścicielami procesu swojego uczenia się. W tym obszarze ważna jest ocena koleżeńska, pozwolenie uczniom na samodzielne dochodzenie do rozwiązania, zainteresowanie rodziców, motywacja, stawianie wyzwań, powiązanie z rzeczywistością.

Danuta Sterna zachęcała uczestników konferencji do wykorzystywania oceniania kształtującego w swoich szkołach.

Indywidualizacja nauczania

Dr William F. Morrison w sesji na temat Indywidualizacji metod pracy z uczniami w celu spełniania potrzeb edukacyjnych wszystkich uczniów przedstawił tendencje, które w ostatnich latach obserwuje się w USA, a mianowicie coraz większe zróżnicowanie uczniów i odchodzenie od tworzenia klas specjalnych. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi trafiają do „zwykłych” klas.

Z badań przeprowadzonych wśród uczniów klas IV wynika, że spośród 30 uczniów przeciętnej klasy amerykańskiej: 4-5 uczniów osiąga wyniki testów poniżej średniej, 15-17 w granicach średniej, a 5-10 poniżej. Taki stan rzeczy zmusza nauczycieli do indywidualizowania nauczania.

Istotą tej indywidualizacji nie jest obniżanie wymagań a stosowanie różnorodnych metod i zadań skierowanych do poszczególnych grup uczniów (zdolnych, średnich i tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Celem nauczyciela jest umożliwienie wszystkim uczniom opanowania materiału na poziomie co najmniej średnim i zdania testów potwierdzających to.

William Morrison podał przykład lekcji dotyczącej nauki czytania ze zrozumieniem oraz zaproponował następujące metody wspierania tego procesu :

  • korzystanie z materiałów do czytania na różnych poziomach trudności;
  • stosowanie audiobuków i nagrywanie innych uczniów;
  • tworzenie list trudnych wyrazów;
  • prezentowanie tekstów za pomocą technik audiowizualnych;
  • pomoc w uczeniu się czytania na głos;
  • tworzenie kółek zainteresowań;
  • opracowanie indywidualnych planów nauki;
  • branie pod uwagę indywidualnych stylów ucznia się.

Mądre wykorzystanie nowych mediów w edukacji

Często się mówi o wykorzystaniu nowych mediów (np. Internet) w procesie nauczania. Jeszcze częściej mówi się o Internecie przynoszącym sporo zagrożeń. W jakim sposób Internet i nowoczesne technologie zmieniły dzisiejszych młodych ludzi? Na to pytanie tarano się znaleźć odpowiedź podczas sesji doktora hab. Jacka Pyżalskiego pt. Wychowanie w erze cyfrowej – czy jesteśmy na to przygotowani?

Analiza wyników badań stała się podstawą do zbudowania strategii i pomysłów na wychowanie w erze cyfrowej oraz krytycznego spojrzenia na część obecnie wprowadzanych rozwiązań. Zdaniem eksperta koniecznie trzeba zmienić perspektywę i zamiast postrzegania nowych mediów jako zagrożenia, trzeba szukać odpowiedzi na pytanie jak wykorzystać owe media pozytywnie . Oto kilka propozycji rozwiązania:

  1. Uczenie gimnazjalistów rozumienia siebie w sieci.
  2. Warto uczyć o netykiecie.
  3. Młodzież uczy innych, swoich rówieśników i młodszych.
  4. Wspólne projekty wymagające współpracy on-line, np. lip-dub, blogi.
  5. Podstrony, podcasty wszystkiego co się dzieje w szkole.
  6. Wywiady – kontakt z innymi ludźmi.
  7. E-wolontariat

Konferencja została zorganizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, Erę Ewaluacji i Uniwersytet Jagielloński wspólnie realizujący projekt Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły. Etap III. Więcej informacji o konferencji na stronie internetowej: http://www.npseo.pl/action/subsite/konferencja2013.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie