W Sejmie o ocenianiu uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koalicja „Dziecko bez stopni” informuje, że znana jest już propozycja rządowa dotycząca oceniania, która trafi wkrótce do Sejmu. Aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty odchodzi od pierwotnego planu MEN, by na poziomie edukacji wczesnoszkolnej oceniać uczniów wyłącznie poprzez oceny opisowe.fot. Fotolia.com

Nowa propozycja wskazuje, że w klasach I–III szkoły podstawowej ocenianie ma się odbywać „według skali i w formach określonych w statucie szkoły”, a dopiero w kolejnych punktach dodaje, że mogą to być oceny opisowe „jeżeli statut szkoły tak przewiduje”.

Taka formuła wprowadza ocenę opisową jako odstępstwo od normy oraz pozostawia dowolność w określaniu przez szkoły, jakie ocenianie jest dla uczniów dobre. Budzi obawę członków Koalicji „Dziecko bez stopni”, że w większości przypadków do statutów zostaną wprowadzone sugerowane przez MEN zapisy o ocenianiu według skali (a więc np. przy użyciu stopni szkolnych lub ich symbolicznych odpowiedników).

Oznaczałoby to, że wielu uczniów byłaby ocenianych w sposób negatywnie wpływający na ich uczenie się. Wprowadzałoby to również nierówność tych uczniów względem wychowanków szkół, w których pracuje grupa nauczycieli dostatecznie „odważna” i silna, aby przekonać do zmian radę pedagogiczną oraz skłonić do współdziałania na rzecz odpowiednich zapisów w statucie całą radę szkoły. O tym, dlaczego jest słuszne, aby wszyscy uczniowie byli właściwie oceniani, można zapoznać się w aktualnym uzasadnieniu do stanowiska koalicji (http://dzieckobezstopni.pl/uzasadnienie).

Projekt nie precyzuje również, jak ocena opisowa powinna wyglądać. Uważamy to za słabość zarówno obecnej sytuacji prawnej, jak i projektu rządowego. Badania naukowe oraz praktyka wielu nauczycieli pokazują, że ocena, jeśli ma wspierać rozwój ucznia, musi spełniać pewne warunki – przede wszystkim powinna zawierać informacje, która pomagają się uczyć. Z badań wiemy, jakiego rodzaju powinny być to informacje – co uczeń zrobił dobrze, co i w jaki sposób powinien poprawić oraz jak ma się dalej uczyć – więcej o tym piszemy na naszej stronie (http://dzieckobezstopni.pl/node/26).

Co dalej?

W ramach koalicji „Dziecko bez stopni” chcemy przekonać zarówno Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak i posłów Sejmu RP (szczególnie tych pracujących w Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży), że ustawa powinna precyzyjnie wskazywać pożądaną formę oceniania. W związku z tym:

  • będziemy zabiegać, by przedstawiciele koalicji zostali zaproszeni do sejmowej podkomisji, gdy taka zacznie prace nad ustawą,
  • zaproponujemy Ministerstwu Edukacji Narodowej wspólną pracę nad poprawkami do przygotowanej przez MEN propozycji i wykorzystanie ich w pracy Komisji Sejmowej,
  • nadal będziemy starać się o budowanie i pokazywanie społecznego poparcia dla właściwego oceniania w edukacji wczesnoszkolnej poprzez zbieranie podpisów pod naszym stanowiskiem oraz gromadzenie fanów koalicji na Facebooku – prosimy o pomoc w zachęcaniu kolejnych osób do przyłączenia się lub „polubienia” nas.

Zwracamy się również z prośbą do Państwa o wskazówki i porady odnośnie obecnych i dalszych działań – każdy pomysł przybliżający nas do realizacji naszego celu jest wart przemyślenia.

Do dzisiaj stanowisko koalicji podpisało blisko 500 osób oraz 30 instytucji, natomiast nasz fanpage na Facebooku – http://facebook.com/DzieckoBezStopni polubiło ponad 1100 osób. Są z nami organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, pracownicy akademiccy, psychologowie, pedagodzy, a także, co ważne, liczne grono dyrektorów szkół podstawowych i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej oraz rodziców najmłodszych uczniów. Tak duże poparcie to nasz pierwszy sukces.

Razem stanowimy siłę z którą władze powinny się liczyć, dzięki czemu możemy uzyskać wpływ na powstające rozwiązania ustawowe, które na wiele lat określą ramy szkolnego oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej.

Notka o autorze: dr Jacek Strzemieczny jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

***

Na temat oceniania w szkole przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie