Koalicja „Dziecko bez stopni” informuje, że znana jest już propozycja rządowa dotycząca oceniania, która trafi wkrótce do Sejmu. Aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty odchodzi od pierwotnego planu MEN, by na poziomie edukacji wczesnoszkolnej oceniać uczniów wyłącznie poprzez oceny opisowe.
Nowa propozycja wskazuje, że w klasach I–III szkoły podstawowej ocenianie ma się odbywać „według skali i w formach określonych w statucie szkoły”, a dopiero w kolejnych punktach dodaje, że mogą to być oceny opisowe „jeżeli statut szkoły tak przewiduje”.
Taka formuła wprowadza ocenę opisową jako odstępstwo od normy oraz pozostawia dowolność w określaniu przez szkoły, jakie ocenianie jest dla uczniów dobre. Budzi obawę członków Koalicji „Dziecko bez stopni”, że w większości przypadków do statutów zostaną wprowadzone sugerowane przez MEN zapisy o ocenianiu według skali (a więc np. przy użyciu stopni szkolnych lub ich symbolicznych odpowiedników).
Oznaczałoby to, że wielu uczniów byłaby ocenianych w sposób negatywnie wpływający na ich uczenie się. Wprowadzałoby to również nierówność tych uczniów względem wychowanków szkół, w których pracuje grupa nauczycieli dostatecznie „odważna” i silna, aby przekonać do zmian radę pedagogiczną oraz skłonić do współdziałania na rzecz odpowiednich zapisów w statucie całą radę szkoły. O tym, dlaczego jest słuszne, aby wszyscy uczniowie byli właściwie oceniani, można zapoznać się w aktualnym uzasadnieniu do stanowiska koalicji (http://dzieckobezstopni.pl/uzasadnienie).
Projekt nie precyzuje również, jak ocena opisowa powinna wyglądać. Uważamy to za słabość zarówno obecnej sytuacji prawnej, jak i projektu rządowego. Badania naukowe oraz praktyka wielu nauczycieli pokazują, że ocena, jeśli ma wspierać rozwój ucznia, musi spełniać pewne warunki – przede wszystkim powinna zawierać informacje, która pomagają się uczyć. Z badań wiemy, jakiego rodzaju powinny być to informacje – co uczeń zrobił dobrze, co i w jaki sposób powinien poprawić oraz jak ma się dalej uczyć – więcej o tym piszemy na naszej stronie (http://dzieckobezstopni.pl/node/26).
Co dalej?
W ramach koalicji „Dziecko bez stopni” chcemy przekonać zarówno Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak i posłów Sejmu RP (szczególnie tych pracujących w Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży), że ustawa powinna precyzyjnie wskazywać pożądaną formę oceniania. W związku z tym:
- będziemy zabiegać, by przedstawiciele koalicji zostali zaproszeni do sejmowej podkomisji, gdy taka zacznie prace nad ustawą,
- zaproponujemy Ministerstwu Edukacji Narodowej wspólną pracę nad poprawkami do przygotowanej przez MEN propozycji i wykorzystanie ich w pracy Komisji Sejmowej,
- nadal będziemy starać się o budowanie i pokazywanie społecznego poparcia dla właściwego oceniania w edukacji wczesnoszkolnej poprzez zbieranie podpisów pod naszym stanowiskiem oraz gromadzenie fanów koalicji na Facebooku – prosimy o pomoc w zachęcaniu kolejnych osób do przyłączenia się lub „polubienia” nas.
Zwracamy się również z prośbą do Państwa o wskazówki i porady odnośnie obecnych i dalszych działań – każdy pomysł przybliżający nas do realizacji naszego celu jest wart przemyślenia.
Do dzisiaj stanowisko koalicji podpisało blisko 500 osób oraz 30 instytucji, natomiast nasz fanpage na Facebooku – http://facebook.com/DzieckoBezStopni polubiło ponad 1100 osób. Są z nami organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, pracownicy akademiccy, psychologowie, pedagodzy, a także, co ważne, liczne grono dyrektorów szkół podstawowych i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej oraz rodziców najmłodszych uczniów. Tak duże poparcie to nasz pierwszy sukces.
Razem stanowimy siłę z którą władze powinny się liczyć, dzięki czemu możemy uzyskać wpływ na powstające rozwiązania ustawowe, które na wiele lat określą ramy szkolnego oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej.
Notka o autorze: dr Jacek Strzemieczny jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.
***
Na temat oceniania w szkole przeczytaj także w Edunews.pl: