W Sejmie o ocenianiu uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koalicja „Dziecko bez stopni” informuje, że znana jest już propozycja rządowa dotycząca oceniania, która trafi wkrótce do Sejmu. Aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty odchodzi od pierwotnego planu MEN, by na poziomie edukacji wczesnoszkolnej oceniać uczniów wyłącznie poprzez oceny opisowe.fot. Fotolia.com

Nowa propozycja wskazuje, że w klasach I–III szkoły podstawowej ocenianie ma się odbywać „według skali i w formach określonych w statucie szkoły”, a dopiero w kolejnych punktach dodaje, że mogą to być oceny opisowe „jeżeli statut szkoły tak przewiduje”.

Taka formuła wprowadza ocenę opisową jako odstępstwo od normy oraz pozostawia dowolność w określaniu przez szkoły, jakie ocenianie jest dla uczniów dobre. Budzi obawę członków Koalicji „Dziecko bez stopni”, że w większości przypadków do statutów zostaną wprowadzone sugerowane przez MEN zapisy o ocenianiu według skali (a więc np. przy użyciu stopni szkolnych lub ich symbolicznych odpowiedników).

Oznaczałoby to, że wielu uczniów byłaby ocenianych w sposób negatywnie wpływający na ich uczenie się. Wprowadzałoby to również nierówność tych uczniów względem wychowanków szkół, w których pracuje grupa nauczycieli dostatecznie „odważna” i silna, aby przekonać do zmian radę pedagogiczną oraz skłonić do współdziałania na rzecz odpowiednich zapisów w statucie całą radę szkoły. O tym, dlaczego jest słuszne, aby wszyscy uczniowie byli właściwie oceniani, można zapoznać się w aktualnym uzasadnieniu do stanowiska koalicji (http://dzieckobezstopni.pl/uzasadnienie).

Projekt nie precyzuje również, jak ocena opisowa powinna wyglądać. Uważamy to za słabość zarówno obecnej sytuacji prawnej, jak i projektu rządowego. Badania naukowe oraz praktyka wielu nauczycieli pokazują, że ocena, jeśli ma wspierać rozwój ucznia, musi spełniać pewne warunki – przede wszystkim powinna zawierać informacje, która pomagają się uczyć. Z badań wiemy, jakiego rodzaju powinny być to informacje – co uczeń zrobił dobrze, co i w jaki sposób powinien poprawić oraz jak ma się dalej uczyć – więcej o tym piszemy na naszej stronie (http://dzieckobezstopni.pl/node/26).

Co dalej?

W ramach koalicji „Dziecko bez stopni” chcemy przekonać zarówno Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak i posłów Sejmu RP (szczególnie tych pracujących w Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży), że ustawa powinna precyzyjnie wskazywać pożądaną formę oceniania. W związku z tym:

  • będziemy zabiegać, by przedstawiciele koalicji zostali zaproszeni do sejmowej podkomisji, gdy taka zacznie prace nad ustawą,
  • zaproponujemy Ministerstwu Edukacji Narodowej wspólną pracę nad poprawkami do przygotowanej przez MEN propozycji i wykorzystanie ich w pracy Komisji Sejmowej,
  • nadal będziemy starać się o budowanie i pokazywanie społecznego poparcia dla właściwego oceniania w edukacji wczesnoszkolnej poprzez zbieranie podpisów pod naszym stanowiskiem oraz gromadzenie fanów koalicji na Facebooku – prosimy o pomoc w zachęcaniu kolejnych osób do przyłączenia się lub „polubienia” nas.

Zwracamy się również z prośbą do Państwa o wskazówki i porady odnośnie obecnych i dalszych działań – każdy pomysł przybliżający nas do realizacji naszego celu jest wart przemyślenia.

Do dzisiaj stanowisko koalicji podpisało blisko 500 osób oraz 30 instytucji, natomiast nasz fanpage na Facebooku – http://facebook.com/DzieckoBezStopni polubiło ponad 1100 osób. Są z nami organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, pracownicy akademiccy, psychologowie, pedagodzy, a także, co ważne, liczne grono dyrektorów szkół podstawowych i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej oraz rodziców najmłodszych uczniów. Tak duże poparcie to nasz pierwszy sukces.

Razem stanowimy siłę z którą władze powinny się liczyć, dzięki czemu możemy uzyskać wpływ na powstające rozwiązania ustawowe, które na wiele lat określą ramy szkolnego oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej.

Notka o autorze: dr Jacek Strzemieczny jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

***

Na temat oceniania w szkole przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie