Dlaczego polska szkoła nie uczy języków obcych?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczymy się języków obcych w jednym podstawowym celu: aby potrafić się skutecznie komunikować w danym języku. Powinniśmy zatem jak najczęściej mówić w języku obcym. To wynika też wprost z podstawy programowej. Z niej też można tak naprawdę wyczytać całą metodykę pracy z uczniem. Ale, niestety, w praktyce z nauczaniem języka obcego nie jest najlepiej, co potwierdzają wyniki badań.

Wyniki badań nie są satysfakcjonujące. Dlaczego w polskiej szkole nie można się nauczyć języka obcego? Na to pytanie Aleksandry Pezdy próbowali odpowiedzieć badacze Instytutu Badań Edukacyjnych: dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska oraz Jacek Członkowski, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Polska szkoła formalnie uczy języków obcych, ale – jak się okazuje – poziom tego nauczania pozostawia wiele do życzenia. Mamy duże rozwarstwienie w skuteczności nauczania języka w szkole i stąd powstają problemy. Jak zauważa dr Magdalena Szpotowicz, polska szkoła uczy w zbyt małej dynamice języka obcego. Nie więcej niż połowa uczniów osiąga poziom, który uznano za docelowy dla poziomu gimnazjum (A2 lub A2+).

Jest zdecydowanie za mało mówienia w języku obcym. Z jednej strony klasy są zbyt liczne, aby uczniowie częściej mówili (więc zamiast mówienia są testy, zadania). Być może też zbyt często używany jest język polski na lekcjach języka obcego.

Jak zauważa Jacek Członkowski z PASE - około 20-30% uczniów osiąga bardzo dobre wyniki, ale to efekt dodatkowej nauki (korepetycje, szkoły językowe). Można też zauważyć, że w prywatnych szkołach językowych zwiększyła się ilość chętnych, gdy do szkół publicznych wprowadzono obowiązkowe lekcje języka angielskiego w szkole podstawowej.

Posłuchajmy rozmowy w radiu TOK FM na temat nauczania języków obcych w szkołach:

(Źródło: TOK FM)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie