Dlaczego polska szkoła nie uczy języków obcych?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczymy się języków obcych w jednym podstawowym celu: aby potrafić się skutecznie komunikować w danym języku. Powinniśmy zatem jak najczęściej mówić w języku obcym. To wynika też wprost z podstawy programowej. Z niej też można tak naprawdę wyczytać całą metodykę pracy z uczniem. Ale, niestety, w praktyce z nauczaniem języka obcego nie jest najlepiej, co potwierdzają wyniki badań.

Wyniki badań nie są satysfakcjonujące. Dlaczego w polskiej szkole nie można się nauczyć języka obcego? Na to pytanie Aleksandry Pezdy próbowali odpowiedzieć badacze Instytutu Badań Edukacyjnych: dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska oraz Jacek Członkowski, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Polska szkoła formalnie uczy języków obcych, ale – jak się okazuje – poziom tego nauczania pozostawia wiele do życzenia. Mamy duże rozwarstwienie w skuteczności nauczania języka w szkole i stąd powstają problemy. Jak zauważa dr Magdalena Szpotowicz, polska szkoła uczy w zbyt małej dynamice języka obcego. Nie więcej niż połowa uczniów osiąga poziom, który uznano za docelowy dla poziomu gimnazjum (A2 lub A2+).

Jest zdecydowanie za mało mówienia w języku obcym. Z jednej strony klasy są zbyt liczne, aby uczniowie częściej mówili (więc zamiast mówienia są testy, zadania). Być może też zbyt często używany jest język polski na lekcjach języka obcego.

Jak zauważa Jacek Członkowski z PASE - około 20-30% uczniów osiąga bardzo dobre wyniki, ale to efekt dodatkowej nauki (korepetycje, szkoły językowe). Można też zauważyć, że w prywatnych szkołach językowych zwiększyła się ilość chętnych, gdy do szkół publicznych wprowadzono obowiązkowe lekcje języka angielskiego w szkole podstawowej.

Posłuchajmy rozmowy w radiu TOK FM na temat nauczania języków obcych w szkołach:

(Źródło: TOK FM)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie