Czy jesteśmy zmuszeni kupować pakiety?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W związku ze zmianami w sposobie finansowania zakupu materiałów edukacyjnych wielu nauczycieli jest zaniepokojonych tym, że będą zmuszeni uczyć z odgórnie narzuconych podręczników. Podręczników, których nie znają i których nie mieli okazji do tej pory przetestować. Też byłabym taką perspektywą przerażona. Niestety, jeśli w jakiejś szkole zapadnie decyzja o zakupie pakietu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że część nauczycieli będzie zmuszona uczyć z podręczników, które ktoś wybierze za nich, mimo że jest to przecież niezgodne z zapisami w Karcie Nauczyciela gwarantującej nauczycielowi wolny wybór programu nauczania.

Ale czy rzeczywiście, aby zmieścić się w kwocie ministerialnej dotacji, trzeba kupować od wydawców książki wyłącznie w pakiecie? Czy nie da się stworzyć zestawu podręczników, z którego zadowoleni będą wszyscy nauczyciele, a którego cena nie przekroczy 140 zł? Postanowiłam to sprawdzić. 

Pozbierałam oferty kilku najpopularniejszych wydawnictw edukacyjnych, wpisałam ceny podręczników do poszczególnych przedmiotów do tabeli w Excelu i… zaczęłam tworzyć zestawy książek dla IV klasy szkoły podstawowej.

Na początek bez żadnego planu, na chybił trafił. A więc język polski (WSiP), matematyka (Nowa Era), muzyka (Operon), plastyka (Mac Edukacja), przyroda (Wiking), technika (Operon), język angielski (książka znajdująca się w ofercie Nowej Ery), historia i społeczeństwo (GWO), zajęcia komputerowe (Migra). Wcisnęłam enter i na ekranie ukazała się suma 144,13 zł, czyli tylko nieznacznie przekroczyłam kwotę dotacji (ale jak sadzę te ceny dałoby się negocjować). Zachęcona tym wynikiem, spróbowałam ponownie. Tym razem postanowiłam utworzyć zestaw złożony głównie z podręczników Nowej Ery, GWO i WSiP, czyli dużych i popularnych wśród nauczycieli wydawnictw. Takiego zestawu nie mamy szans otrzymać w jednym pakiecie.

A więc język polski (Nowa Era), matematyka (GWO), muzyka, plastyka, przyroda i technika (Nowa Era), język angielski, historia i społeczeństwo (WSiP) oraz zajęcia komputerowe dla odmiany z wydawnictwa Migra. Wynik? 138, 53 zł, czyli mieścimy się w kwocie dotacji.

Następny zestaw złożyłam z podręczników aż 6 wydawnictw. Efekt? 135,21 zł. Złożyłam jeszcze kilka zestawów i żaden nie przekroczył magicznej kwoty 140 zł. Okazuje się zatem, że ceny pojedynczych podręczników są ustalone na takim poziomie, że pozwalają się zmieścić w kwocie dotacji niezależnie od tego, które serie wybiorą nauczyciele. Warto mieć to na uwadze, zanim podejmiemy decyzję o wyborze podręczników, z których będziemy uczyć przez najbliższych kilka lat. Zwłaszcza że jeśli wybierzemy źle, nie będziemy mieli możliwości się z tej decyzji wycofać.

No dobrze, a co z zeszytami ćwiczeń? Dotacja na nie wynosi jedynie 25 zł, a wydawnictwa – w zamian za wybór pakietu – oferują nawet 7 (a czasem i więcej) zeszytów ćwiczeń. To dla szkoły jest dość kusząca propozycja. Pytanie tylko, czy warto za kilka dodatkowych zeszytów ćwiczeń pozbawiać nauczycieli prawa do wyboru podręcznika? Swoją drogą, ciekawa jestem czy za rok wydawcy będą równie szczodrzy.

Notka o autorce: Małgorzata Bieńkowska jest czynną nauczycielką matematyki w szkole podstawowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie