Czy jesteśmy zmuszeni kupować pakiety?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W związku ze zmianami w sposobie finansowania zakupu materiałów edukacyjnych wielu nauczycieli jest zaniepokojonych tym, że będą zmuszeni uczyć z odgórnie narzuconych podręczników. Podręczników, których nie znają i których nie mieli okazji do tej pory przetestować. Też byłabym taką perspektywą przerażona. Niestety, jeśli w jakiejś szkole zapadnie decyzja o zakupie pakietu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że część nauczycieli będzie zmuszona uczyć z podręczników, które ktoś wybierze za nich, mimo że jest to przecież niezgodne z zapisami w Karcie Nauczyciela gwarantującej nauczycielowi wolny wybór programu nauczania.

Ale czy rzeczywiście, aby zmieścić się w kwocie ministerialnej dotacji, trzeba kupować od wydawców książki wyłącznie w pakiecie? Czy nie da się stworzyć zestawu podręczników, z którego zadowoleni będą wszyscy nauczyciele, a którego cena nie przekroczy 140 zł? Postanowiłam to sprawdzić. 

Pozbierałam oferty kilku najpopularniejszych wydawnictw edukacyjnych, wpisałam ceny podręczników do poszczególnych przedmiotów do tabeli w Excelu i… zaczęłam tworzyć zestawy książek dla IV klasy szkoły podstawowej.

Na początek bez żadnego planu, na chybił trafił. A więc język polski (WSiP), matematyka (Nowa Era), muzyka (Operon), plastyka (Mac Edukacja), przyroda (Wiking), technika (Operon), język angielski (książka znajdująca się w ofercie Nowej Ery), historia i społeczeństwo (GWO), zajęcia komputerowe (Migra). Wcisnęłam enter i na ekranie ukazała się suma 144,13 zł, czyli tylko nieznacznie przekroczyłam kwotę dotacji (ale jak sadzę te ceny dałoby się negocjować). Zachęcona tym wynikiem, spróbowałam ponownie. Tym razem postanowiłam utworzyć zestaw złożony głównie z podręczników Nowej Ery, GWO i WSiP, czyli dużych i popularnych wśród nauczycieli wydawnictw. Takiego zestawu nie mamy szans otrzymać w jednym pakiecie.

A więc język polski (Nowa Era), matematyka (GWO), muzyka, plastyka, przyroda i technika (Nowa Era), język angielski, historia i społeczeństwo (WSiP) oraz zajęcia komputerowe dla odmiany z wydawnictwa Migra. Wynik? 138, 53 zł, czyli mieścimy się w kwocie dotacji.

Następny zestaw złożyłam z podręczników aż 6 wydawnictw. Efekt? 135,21 zł. Złożyłam jeszcze kilka zestawów i żaden nie przekroczył magicznej kwoty 140 zł. Okazuje się zatem, że ceny pojedynczych podręczników są ustalone na takim poziomie, że pozwalają się zmieścić w kwocie dotacji niezależnie od tego, które serie wybiorą nauczyciele. Warto mieć to na uwadze, zanim podejmiemy decyzję o wyborze podręczników, z których będziemy uczyć przez najbliższych kilka lat. Zwłaszcza że jeśli wybierzemy źle, nie będziemy mieli możliwości się z tej decyzji wycofać.

No dobrze, a co z zeszytami ćwiczeń? Dotacja na nie wynosi jedynie 25 zł, a wydawnictwa – w zamian za wybór pakietu – oferują nawet 7 (a czasem i więcej) zeszytów ćwiczeń. To dla szkoły jest dość kusząca propozycja. Pytanie tylko, czy warto za kilka dodatkowych zeszytów ćwiczeń pozbawiać nauczycieli prawa do wyboru podręcznika? Swoją drogą, ciekawa jestem czy za rok wydawcy będą równie szczodrzy.

Notka o autorce: Małgorzata Bieńkowska jest czynną nauczycielką matematyki w szkole podstawowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie